Motory ekonomiky brzdia

Napriek príchodu nových modelov sa výroba automobilov na Slovensku prekvapujúco spomalila. Okrem letných dovoleniek sa na horšom predaji odrazil aj klesajúci záujem zo zahraničia. Podľa odborníkov príde prvé spomalenie výroby už v novembri tohto roka. Druhý ťahúň priemyslu, výroba televízorov, sa hlboko prepadol už teraz.

11.09.2011 19:58 , aktualizované: 12.09.2011 12:00
priemysel, práca, volkswagen Foto:
Ilustračné foto
debata (9)

Horší predaj starších modelov očakáva trnavský PSA Peugeot Citroën. Zvyšné dve automobilky stále počítajú s prekonaním minuloročnej výroby automobilov. Záchranou pre slovenské automobilky má byť zavedenie výroby nových malých automobilov. „Preto očakávame, že menej bude trpieť automobilový priemysel a skôr si to odnesie výroba spotrebnej elektrotechniky,“ povedal Dávid Dereník, analytik UniCredit Bank.

V elektrotechnickom odvetví pracuje na Slovensku takmer 43-tisíc ľudí. Pre zhoršenie objednávok bol pred pár mesiacmi nútený nechať doma agentúrnych zamestnancov nitriansky Foxconn. „Spoločnosť Foxconn Slovakia naďalej spolupracuje s agentúrami dočasného zamestnávania. Spolupráca je ovplyvnená sezónnosťou výroby LCD televízorov,“ vysvetlila hovorkyňa závodu Helena Windisch. Aktuálne fabrika očakáva mierny nárast výroby pre vianočný predaj.

O tom, ako sa bude vyvíjať výroba v budúcom roku, továrne zatiaľ hovoriť nechcú. „Výroba u nás medziročne nepoklesla, ani sme neznížili, ani neplánujeme znižovanie stavov do konca roka,“ uviedol Anton Ondrej, riaditeľ ľudských zdrojov v Samsung Electronics Slovakia. Pred prepúšťaním chráni ľudí v týchto mesiacoch najmä príprava výrobku na vianočný trh.

Príchod zlých časov očakávajú analytici na základe prepadu nemeckého Indexu ekonomickej aktivity. „Už na konci roka by malo prísť k výraznému spomaleniu až stagnácii priemyslu,“ vysvetlil Dereník. Vylúčený pritom nie je ani opätovný príchod recesie.

Trnavský PSA Peugeot Citroën však začal s prijímaním osemsto nových zamestnancov. Dôvodom je spustenie výroby úplne nového automobilu. „Nové malé vozidlo sa na výrobné linky dostane už v novembri tohto roku,“ povedala hovorkyňa automobilky Ivana Pavelková. Celkovo tak závod pre tento rok počíta s ročnou produkciou približne 186-tisíc áut.

Od piatka minulého týždňa je však v PSA na tri pracovné dni prerušená výroba. Problémy automobilke spôsobili chýbajúce skrutky od francúzskeho dodávateľa. „V jesenných mesiacoch tiež očakávame, že záujem o kúpu našich starších modelov bude klesať,“ dodala Pavelková.

Pokles výroby automobilov v novembri očakávajú aj ďalší odborníci na automobilový priemysel. „Pre automobilových dílerov sa dnes vyrábajú ešte augustové objednávky. Nižší záujem o predaj vozidiel sa tak vo výrobe prejaví až v novembri,“ povedal Juraj Borgula, viceprezident zväzu strojárskeho priemyslu SR. Objednávky v druhom polroku nerastú ani dodávateľom automobiliek.

Momentálne máme potvrdené objednávky na september a štvrtý štvrťrok. „Žiadne ochladenie zatiaľ nevidím, ale v porovnaní s prvým polrokom tohto roku je to stagnácia,“ priznal Rastislav Škulec, konateľ firmy Huhn PressTech. Spoločnosť so 140 zamestnancami sa špecializuje na dodávanie brzdových posilňovačov pre všetky tri slovenské automobilky. U väčšiny dodávateľov pritom obavy z budúcnosti vyvoláva najmä prílišná orientácia slovenských automobiliek na výrobu malých áut.

„Už pri zavádzaní šrotovného sa počítalo, že ľudia nemenia vozidlá každé tri roky a malé automobily si kupujú na dlhší čas,“ dodal Škulec. Pokles predaja malých vozidiel v západnej Európe tak pre dodávateľov nie je nijakým prekvapením. „Na druhej strane sa dlhové problémy eurozóny určite premietnu do peňaženiek ľudí, a tak je predpoklad, že v budúcnosti sa lepšie budú predávať práve menšie vozidlá s nižšou spotrebou,“ myslí si Dereník.

Na výrobu malých vozidiel pod spoločným označením New Small Family stavil aj bratislavský Volkswagen. Na autosalóne vo Frankfurte má byť oficiálne predstavený nový Volkswagen UP. Na Slovensku sa bude podľa neoficiálnych správ predávať za 8 500 eur. V Bratislave sa budú vyrábať aj ďalšie dva malé modely od Škody a Seatu. Spustenie výroby nového automobilu na jar budúceho roku plánuje aj žilinská Kia.

„Pre tento rok počítame s výrobou cez 240-tisíc vozidiel,“ povedal Dušan Dvořák, hovorca Kia Motors Slovakia. V septembri sa tiež má rozhodnúť o spustení tretej zmeny a s tým spojeným prijímaním nových ľudí. ,,Všetky naše plány samozrejme platia za predpokladu, že nenastane kríza a v Európe výrazne neklesne dopyt po nami vyrábaných automobiloch," uzavrel Dvořák.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba