Na rušenie úradov je najvhodnejší čas

Razantné rušenie ministerstiev sa zatiaľ odkladá. Smer síce sľubuje zoštíhlenie vlády a šetrenie na nadbytočných úradoch, ale po prvotných smelých plánoch sa to chystá robiť opatrnejšie a postupne. Politológovia pritom hovoria, že teraz je ten najvhodnejší čas presadiť zmeny.

27.03.2012 12:00
Smer, Fico Foto:
Smer chce ušetriť na štátnej správe.
debata (27)

Pri zefektívňovaní chodu krajiny prichádza podľa šéfa Smeru a budúceho premiéra Roberta Fica do úvahy napríklad rušenie špecializovanej štátnej správy na úrovni krajov. „Rovnako chceme zaradiť do programu vlády úlohu pre ministra vnútra, aby riešil racionalizáciu a efektivitu výkonu miestnej štátnej správy,“ hovorí s argumentom, že dnes je veľmi rozdrobená, dezintegrovaná.

„Ak by bolo možné, v rámci štátnych úspor sme ochotní hovoriť aj o určitej integrácii miestnej štátnej správy,“ avizoval Fico.

V programovom vyhlásení vlády by sa podľa neho mala objaviť aj úloha spojiť niektoré ústredné orgány štátnej správy. „Napríklad ako v Českej republike uvažujú o tom, že Úrad na ochranu osobných údajov bude včlenený do ministerstva vnútra,“ uviedol ako príklad budúci premiér.

Podľa politológa Juraja Marušiaka je v súčasnosti najvhodnejší čas na takéto razantné opatrenia. „Ak sa má niečo také robiť, tak najlepšie hneď po voľbách a keď sa ustanovuje vláda,“ myslí si.

Zoštíhľovanie aparátu dlhodobo navrhujú aj viaceré mimovládne organizácie. Konzervatívny inštitút M. R. Štefánika a Nadácia F. A. Hayeka ešte v máji 2010 navrhovali redukciu regulačných úradov či rušenie rozpočtových organizácií ministerstiev. „Verejná správa na Slovensku je príliš rozsiahla – štátna správa a územná samospráva je zbytočne košatá a nákladná, čo sa týka úloh, ktoré plní, s čím súvisí i vysoký počet úradov, ktoré dané úlohy zabezpečujú,“ odôvodnili vtedy vo svojej analýze Správa vecí verejných.

„Pokiaľ by sa našiel priestor na spájanie úradov tak, že by ako celok fungovali efektívnejšie a podávali by lepší výkon, to by bolo želateľné. Stále navyše platí, že sme malá krajina a obsadiť pozície na toľkom množstve úradov kompetentnými a neskorumpovanými ľuďmi s integritou, prípadne aj s jazykovými znalosťami nie je ľahké,“ hovorí Andrej Salner z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť. Ako dodal, budúcemu kabinetu to môže navyše v budúcnosti pomôcť „ospravedlniť“ ostatné očakávané tvrdé opatrenia. „Smeru by sa ľahšie komunikovali iné bolestivé úsporné opatrenia, keby ľudia videli, že vláda hľadala priestor na úspory aj u seba,“ myslí si Salner.

V minulosti väčšina pokusov o redukciu ministerstiev či úradov zlyhávala na ambíciách jednotlivých koaličných strán, ktoré si chceli na ministerstvách či úradoch podržať svojich ľudí. Smer ako jediná vládna strana by to mal ľahšie. Hoci politológ Juraj Marušiak upozorňuje, že takéto rozhodnutia by nemali byť postavené len na politickej vôli a predchádzať by im mala diskusia s odborníkmi, nie je to jednoduché. Odborníci z jednotlivých oblastí totiž pri akejkoľvek zmienke o spájaní oblastí, ktorým sa venujú, okamžite reagujú, že práve ich rezortu by sa to týkať nemalo.

Smer tvrdí, že s parlamentnými stranami bude o redukcii diskutovať a okrem toho sľubuje aj vykonanie vnútorných auditov. „V programe vlády bude určite úloha, aby sa v krátkom čase zorganizovali audity ústredných orgánov štátnej správy a ministerstiev, aby sme navrhli ich racionálnu a efektívnu štruktúru,“ povedal Fico s tým, že do budúcnosti tak nevylučuje ani zníženie počtu ministerstiev. O tom sa diskutovalo už krátko po voľbách. Vtedy sa hovorilo o zlučovaní ministerstiev vnútra a obrany, kultúry a školstva či zdravotníctva a sociálnych služieb.

V minulosti viaceré mimovládne organizácie navrhovali ešte výraznejšie škrty. Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť v roku 2002 odporúčal úplne zrušiť ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja či rezort dopravy. „Agenda ministerstiev sa odvtedy zmenila. Posunula sa niekam inam v súvislosti s naším vstupom do Európskej únie. Štátna správa je odvtedy aj o niečo efektívnejšia. Teraz tak už nie je otázkou počet ministerstiev, ale to, ako fungujú,“ povedal Salner k možnému zlučovaniu rezortov.

Hlavným argumentom pre zoštíhľovanie vlády je šetrenie. Analytici sú však zatiaľ skeptickí. „Pokiaľ neuvidíme konkrétne analýzy, ktoré by dokazovali synergické úspory zo zlučovania ministerstiev či iných štátnych orgánov, nemožno vylúčiť, že ide len o mediálne hry a laškovanie s verejnou mienkou,“ povedal Dušan Zachar z INEKO.

Salner výrazné úspory zo zoštíhľovania vlády a štátnej správy neočakáva. „Pravdepodobne by takáto redukcia priniesla úsporu pár miliónov eur. To je, samozrejme, veľa peňazí, ale v kontexte celého rozpočtu to nie je až taká významná položka,“ dodal.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba