Šrotovné poslalo v apríli na cesty rekordný počet nových áut

Takmer 10-tisíc nových osobných áut začalo po slovenských cestách jazdiť v apríli. Ide o rekord v počte nových zaregistrovaných vozidiel za jeden mesiac.

06.05.2009 07:07
Euro, peniaze, bankovky, auto, šrotovné Foto:
Ilustračné foto
debata

Historické tabuľky prepísala zľava vo výške dvetisíc eur (60-tisíc korún), na ktorú mali ľudia nárok pri kúpe nového auta, ak si dali zošrotovať viac ako desaťročného tátoša.

Vlani sa najviac osobných áut predalo v júli, vyše sedemtisíc. "Vďaka šrotovnému, na ktoré sa zložila vláda spolu s predajcami, predaj osobných vozidiel za prvé štyri mesiace už nezaostáva za rovnakým obdobím minulého roka,“ uviedla riaditeľka sekretariátu Združenia automobilového priemyslu SR Mária Nováková.

Pritom v marci, keď šrotovné len štartovalo, štatistiky ešte ukazovali 18-percentný prepad predaja nových osobných áut oproti vlaňajšku. Celkový predaj malých áut pre obyvateľov aj podnikateľov je však ešte stále nižší ako vlani. Za prvé štyri mesiace sa ich zaregistrovalo asi 27-tisíc, kým vlani to bolo za január až apríl až 31-tisíc.

Predajcovia vlievajú nádeje do šrotovného aj v ďalších mesiacoch, hoci sa už prideľovanie dotácií skončilo. Zo 44-tisíc majiteľov zošrotovaných áut si totiž nové vozidlo kúpilo alebo objednalo zatiaľ iba 31-tisíc. Väčší útlm predaja v čase krízy predajcovia neočakávajú, ani keď sa autá na šrotovné dopredajú.

„Chceme podporiť predaj áut podnikateľom, pre ktorých šrotovné reálne nebolo určené,“ hovorí viceprezident automobilového združenia Ľudovít Ujhelyi.

Šrotovné zabralo aj v Nemecku, kde v prvom štvrťroku vzrástol predaj o štyridsať a v apríli o dvadsať percent. Vedúcu pozíciu si udržal Volkswagen, ktorého podiel na trhu dosiahol 19 percent. Modelu Touareg z Bratislavy sa tam však za prvý štvrťrok predalo len 1 188 kusov.

Nemecko je po Rusku najdôležitejším trhom pre žilinskú fabriku Kie. Od januára do marca sa v Nemecku predalo 5 400 vozidiel modelu Cee´d. „Oproti rovnakému obdobiu minulého roka to bolo viac o vyše desať percent,“ uviedla Martina Petrášová z Kia Motors Slovakia.

Dobre obstál aj trnavský Peugeot, ktorý vyrába Peugeot 207. Ten sa stal najvyhľadávanejším v rámci značky a tvoril až polovicu predaja koncernu Peugeot v Nemecku. Pre vysoký dopyt po dvestosedmičke automobilka v druhej vlne šrotovného na Slovensku viac presadzuje predaj modelu 206+, ktorý sa vyrába v Paríži.

debata chyba