Na veľké motorky majú sadnúť už len starší vodiči

Vodičské na väčšie motorky a na autobusy sa budú na Slovensku dávať mladým mužom a ženám vo vyššom veku, až po dovŕšení 24. roku života. Doteraz platila veková hranica 21 rokov. V novele zákona o cestnej premávke to navrhuje minister vnútra Robert Kaliňák.

25.11.2009 08:13
motorka, dôchodca, senior, vodič, šofér Foto:
Ilustračné foto.
debata

Minister len deväť mesiacov po tom, čo začal platiť tvrdý zákon o nových pravidlách na cestách, prichádza so zmenami a sprísneniami. Novela sa pripomienkuje a ešte ju musí odobriť vláda aj parlament.

Medzi novinkami je snaha zvýšiť vek ľudí, ktorým štát rozdáva vodičské. Zmena sa týka vodičských kategórií A a D, čo sú motorky s výkonom nad 35 kW a vozidlá, ktoré môžu odviezť 16 a viac ľudí.

„Každá štvrtá motorka na Slovenka ročne havaruje a tento stav treba zmeniť,“ pripustil Andrej Buday zo Združenia autoškôl Slovenska. Tento rok napríklad hneď po zlepšení počasia v apríli sa na cestách zabilo na dvoch kolesách päť ľudí. Motorky sú účastníkmi nehôd najmä v letných mesiacoch.

Zavádzať pravidlá, ktoré pomôžu zmeniť smutnú bilanciu mŕtvych a ranených na dvojkolesových tátošoch, má podľa Budaya zmysel. „Vek vodičov však nie je asi základnou podmienkou, ktorá zmení spôsob jazdenia či počet nehôd,“ doplnil Buday. Pripustil, že 24-roční mladí muži majú väčšiu mieru zodpovednosti a viac vodičských skúseností ako o tri roky mladší kolegovia. „Možno mladí muži vo veku 24 rokov už zväčša prišli do kontaktu s opačným pohlavím a niektorí majú aj rodiny, tak sa dá predpokladať, že budú jazdiť bezpečnejšie,“ spresnil Buday. Súčasne však upozornil, že silné motorky s väčším objemom motora si často kupujú najmä starší muži, ktorí si riešia nesplnené mladícke sny.

Podobne Kaliňák navrhuje, aby vodičské na autobusy autoškoly rozdávali mladým ľuďom až po 24. narodeninách. Vláda sa snaží totiž znížiť počty nehôd autobusov. Väčšina z tragických nehôd, ktoré sa stali v poslednom období, však bola spôsobená staršími vodičmi. Tragickú nehodu folkloristov pri Hriňovej s piatimi mŕtvymi spôsobil 41-ročný vodič, ktorý mal vodičský dlhé roky. Pri tragickej nehode autobusu českej spoločnosti Student Agency pri Trenčíne, kde zomreli štyria ľudia, však zrejme zohral úlohu aj vek. Šofér mal 25 rokov a čerstvý vodičský na autobus.

„Zmeniť treba aj ďalšie pravidlá. Stále napríklad platí, že mladík s vodičským oprávnením na nákladné auto dostane oprávnenie aj na autobus po odjazdení len 16 hodín jázd. To je málo na to, že bude zodpovedať za 40 až 50 životov v autobuse,“ spresnil jeden z majiteľov autoškôl, ktorý si neželá byť menovaný.

debata chyba