Naftu by dopravcom mohla zlacniť vratka dane

Vysoká cena nafty, ktorá stojí až 1,46 eura za liter, by sa mohla znížiť v prípade zavedenia kolísavej spotrebnej dane. Štát teraz cez vyšší výber DPH na drahej nafte zarába.

05.05.2012 17:47
Kamión, diaľnica Foto:
Ak sa nezníži spotrebná daň z palív, dopravcovia budú naftu tankovať v zahraničí.
debata

Vysoká cena paliva však ničí autodopravcov a núti ich tankovať v zahraničí, na čom štát, naopak, prerába. Drahá nafta aktuálne zvyšuje aj ceny vo verejnej autobusovej doprave. Zlepšenie si autodopravcovia sľubujú pri zavedení vratky spotrebnej dane na naftu. Minulá vláda návrh nestihla posúdiť, súčasná ho zatiaľ nekomentuje.

„Pri zavedení vratky, ak by aj ceny nafty boli v okolitých štátoch nižšie ako u nás, tak by sme dokázali znížením spotrebnej dane udržať čerpanie nafty doma,“ opisuje prezident Združenia cestných dopravcov Česmad Pavol Jančovič. V praxi by to vyzeralo tak, že štát by na isté obdobie znížil výšku spotrebnej dane, ktorá je teraz 368 eur za 1 000 litrov nafty – povolená minimálna úroveň spotrebnej dane v únii je pritom 302 eur.

„V roku 2010 sa naposledy znížila suma spotrebnej dane. Beriem to jednak ako ústupok nám dopravcom, ale na druhej strane, plošné zníženie nie je šťastné riešenie,“ dodal Jančovič. Inak podľa neho hrozí sektoru prepad. „Podľa našich čísiel odišlo minulý rok z nákladnej prepravy desať percent kamionistov. Jednoducho to nezvládajú,“ vyčíslil Jančovič.

Možnosti zaviesť profesionálnu vratku spotrebnej dane bol naklonený aj rezort dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH). K dohode s autodopravcami však nedošlo. „Nedotiahli to do konca. Súčasná vláda má na to najväčšie predpoklady, nemá koaličných partnerov a predpokladá sa jej dlhé pôsobenie,“ premýšľa Jančovič.

Ministerstvo návrh priamo nekomentovalo. Nový minister dopravy Ján Počiatek (Smer) by však chcel presadiť, aby sa znížila daň z motorových vozidiel pre kamióny s nižšími emisiami či zaviedla ekologická zľava na takéto autá. Pre porovnanie, v susednej Českej republike majú ekologickí kamionisti 50–percentnú zľavu na dani z motorových vozidiel. Niektoré župy na Slovensku ekologické kamióny zvýhodňujú, iné nie.

„K ekologickým zľavám nás zaväzuje Európska komisia, a aj my máme, samozrejme, záujem na ekologickejšej preprave. Preto si takúto filozofi u vieme predstaviť. Pri analýze možných zmien budeme evidovať aj požiadavky zástupcov Česmadu,“ načrtol ministrov hovorca Martin Kóňa. Opatrný k návrhom je zatiaľ podpredseda parlamentného výboru pre financie a rozpočet Jozef Kollár (SaS). „Počkáme si na predloženie konkrétneho návrhu. Ak to ekonomická situácia dovolí, uvidíme, čo sa dá s tým robiť,“ povedal.

Ak by sa spotrebná daň neznížila, štát podľa Jančoviča riskuje, že dopravcovia budú tankovať v inej krajine a odvedú tak daň do cudzej štátnej pokladnice. „Niektorí dopravcovia už teraz tankujú v zahraničí. Najmä tí, čo prepravujú tovar do Luxemburska. Doma nenatankujú vôbec, pretože v Luxembursku je dlhodobo nízka cena nafty,“ uviedol Jančovič. Zároveň aj priznal, že dopravcovia často nemajú iné východisko, ako premietnuť to do cien tovarov a služieb.

Pre vysoké ceny nafty menia cenníky aj autobusoví dopravcovia. Zdražieť by mala nielen verejná diaľková, ale od leta aj mestská hromadná doprava. Ceny v diaľkových autobusoch sa upravia o päť až desať percent smerom nahor, v hlavnom meste zase porastú ceny električeniek o mieru inflácie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba