Niektoré vlaky zdražejú až o 80 percent, iné aj zlacnia

Cestovné na krátke vzdialenosti zdražie na konci leta výrazne. Štátne železnice hovoria o priemernom 10-percentnom zdražovaní. Ak však niekto cestuje len 9 či 10 kilometrov, môže si priplatiť až 80 percent. Napríklad obyčajné cestovné z Trnavy do deväť kilometrov vzdialeného Cífera vyjde teraz 40 centov. Po novom cena zrejme stúpne o 75 percent na 70 centov.

25.06.2011 11:11
Stanica, vlak Foto:
Ilustračné foto
debata (10)

Pri 10-kilometrovej vzdialenosti je zdraženie vyše 80-percentné. „Niekde, hlavne na vzdialenostiach do 60 kilometrov, je aj takéto zvýšenie. Práve preto sme zaviedli regionálnu 15-percentnú zľavu Regional, aby sme zmiernili zvýšenie,“ vysvetlil Alexander Buzinkay, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko. Pri kúpe lístka cez internet bude zase zľava päť percent.

DOTERAJŠIE A NOVÉ CENY

zo Žiliny do Kysuckého Nového mesta – 10 km (v eurách) .[tal bc0 fs11 fc0]{valign:mid­dle} ||||

  v súčasnosti navrhovaná cena
  pokladnice/internet pokladnice internet
obyčajné cestovné 0,40 0,75 0,7
Regional 0,64 0,61
Junior/Senior 0,22 0,45 0,43
Klasik 0,30 0,57 0,54

Skokové zdraženie na krátke trate je dôsledkom toho, že zatiaľ je cena lístka rovnaká pri vzdialenosti 6 až 10 kilometrov a po novom sa bude platiť za každý kilometer zvlášť. Na dlhšie vzdialenosti však bude po zmene systému zdraženie miernejšie. Napríklad pri ceste vlakom 171 kilometrov z Bratislavy do Považskej Bystrice platí teraz obyčajná cena 8,02 eura a zdraženie spôsobí jej nárast len o jedno percento na 8,10 eura. Ak si však cestujúci kúpi lístok cez internet, podľa nového cenníka získa zľavu a zaplatí za danú cestu len 7,69 eura, čo je o štyri percentá menej ako teraz.

DOTERAJŠIE A NOVÉ CENY

z Bratislavy do Trnavy – 46 km (v eurách) .[tal bc0 fs11 fc0]{valign:mid­dle} ||||

  v súčasnosti navrhovaná cena
  pokladnice/internet pokladnice internet
obyčajné cestovné 2,18 2,55 2,42
Regional 2,17 2,06
Junior/Senior 1,32 1,53 1,45
Klasik 1,66 1,92 1,82

„Chápem, že cenu treba zvyšovať z prevádzkových dôvodov, ale potom by sa mala zlepšiť aj kvalita služieb,“ zareagovala cestujúca Erika zo Žiliny. Pracuje v Bratislave a domov na stredné Slovensko dochádza vlakom asi dvakrát do mesiaca.

„Keď si predstavím niekoľkohodinovú cestu IC vlakom, v ktorom nefunguje klimatizácia, nedajú sa otvoriť okienka, vonku je 35 stupňov a vnútri sa potí 120 ľudí, nie som ochotná platiť ani o cent viac,“ dodala pasažierka.

Cestovné má vzrásť buď začiatkom augusta, alebo od 1. septembra. Ide zatiaľ len o návrh, ktorý už odobrilo ministerstvo dopravy, no musí ho posúdiť aj Úrad pre reguláciu železničnej dopravy. „Úrad má 90 dní na jeho schválenie. Pokiaľ túto lehotu skráti, nové cestovné zavedieme od augusta,“ opísal Pavel Kravec, šéf Železničnej spoločnosti Slovensko.

Železničiari si od drahšieho cestovného sľubujú vyššie tržby. „Hlavným dôvodom rastu cien je zvýšiť tržby z prepravy a dosiahnuť vyrovnaný hospodársky výsledok. Tým sa znížia náklady na štátny rozpočet,“ odôvodnil Kravec. Nárast cestovného by mal firme priniesť v tomto roku o milión eur viac.

„V budúcom roku predpokladáme, že zvýšenie prinesie rast tržieb v rozpätí od troch do piatich miliónov eur,“ doplnil Ladislav Ondrejšík zo sekcie marketingu Železničnej spoločnosti Slovensko. Za minulý rok dosiahla firma tržby v osobnej dopravy približne 85 miliónov eur.

Zdražovanie cestovného po prvý raz od roku 2004 podľa odhadov dopravcov odradí cestovať približne jedno percento ľudí. Ročne ich železničiari prepravia zhruba 45 miliónov.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba