Nízka cena za tunel Višňové prekvapila aj experta

Predložené cenové ponuky na projektovanie a výstavbu diaľnice D1 s tunelom Višňové, ktoré sú výrazne nižšie, ako predpokladala štátna expertíza, prekvapili aj dopravného experta.

27.06.2012 17:09
Tunel Višňové, štôlňa Foto:
Tunel Višňové - štôlňa
debata (7)

Najnižšia navrhnutá cena stavebných firiem Skanska a Strabag vo výške 338,3 mil. eur totiž predstavuje necelých 38 % z odhadovaných stavebných nákladov 896,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Také výrazné zníženie ceny podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomíra Palčáka vyvoláva otázku, či je reálna, o to viac, že vyše polovicu diaľnice bude tvoriť tunel.

„Ceny sú veľmi prekvapujúce, pretože tvoria tretinu (v prípade najnižšej ceny) z predpokladanej štátnej expertízy. Očakával som, že ceny sa budú hýbať okolo 500 mil. eur,“ povedal Palčák. Podľa neho je otázne, či sa takmer 13,5-kilometrová diaľnica, z čoho tunel Višňové bude mať 7,5-kilometra, za najnižšiu navrhnutú cenu dá postaviť.

„V súčasnosti, keď je prebytok kapacít, očakávam, že konkurenčné prostredie a vonkajšie ekonomické podmienky môžu znížiť cenu maximálne o 20 až 30 %,“ poznamenal odborník. Keby bol prebytok zákaziek, konkurencia by podľa neho vygenerovala menší rozdiel medzi ponukami a maximálnou cenou.

Tunel Višňové treba pritom vyraziť v geologicky zložitom teréne, bude najdlhší na Slovensku a náklady na vetranie, technológie sa zrejme zvýšia. Objektívne sa však podľa Palčáka k ponuke môže vyjadriť najmä komisia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s., ktorá bude ponuky vyhodnocovať. Môže napríklad zistiť, z čoho všetkého sa cena skladá. „Pri vyhodnocovaní bude treba veľký dôraz klásť na to, aby to bola cena reálna,“ uviedol. Komisia bude mať podľa neho ťažké rozhodnutie, aby zvážila, ktorú ponuku prijme. Firma, ktorá túto zákazku získa, predpokladá expert, bude mať veľmi zaujímavú referenciu a tým aj výhodu.

V tendri na projektovanie a výstavbu diaľnice Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala pri Žiline predložilo ponuky päť stavebných skupín, v NDS ich otvárali v utorok. Druhú najnižšiu cenu navrhli spoločnosti Doprastav a Metrostav, a to 382,8 mil. eur (takmer 43 % z predpokladanej ceny). Taliansko-slovenské združenie Impregilio S.p.A. a Dúha predložilo ponuku vo výške 409,8 mil. eur (skoro 46 %), ďalšia taliansko-slovenská skupina INC S.p.A. a HANT BA DS chce diaľnicu postaviť za 462,2 mil. eur (necelých 52 %) a rakúsko-nemecko-slovenské združenie Alpine Bau, Hochtief AG a Váhostav – SK za 474,5 mil. eur bez DPH (okolo 53 %).

Taký veľký rozdiel medzi predloženými ponukami a predpokladanou cenou podľa experta nepôsobí dobre na odbornú ani laickú verejnosť. Za problém považuje, keď odhady cien robia externé firmy z prvej projektovej dokumentácie. „Oveľa lepšie by bolo, keby sa zmenil prístup k expertízam, napríklad v tom, že pri takejto väčšej akcii by sa štátna expertíza urobila v projektovej dokumentácii pre stavebné povolenie,“ navrhol Palčák. Vtedy je podľa neho z pohľadu možného odhadu ceny už viac informácií o projekte. „To by bola maximálna cena, za ktorú by sa dalo dielo postaviť a potom nasleduje verejná súťaž,“ dodal.

Skanska sa v utorok vyjadrila, že cena ich združenia je výsledkom spoločnej práce na technických a projektových riešeniach. Skanska a Strabag pritom majú dlhoročné skúsenosti s tunelovými stavbami. Ministerstvo dopravy informovalo, že rozhodujúcim zdrojom financovania výstavby diaľnice budú eurofondy, doplnkovým zdroje štátneho rozpočtu, prípadne úver Európskej investičnej banky. Na problematiku štátnej expertízy a jej výpočtov sa chce nové vedenie ministerstva detailne pozrieť. „Nie je totiž možné, aby aj štátna expertíza chrlila nereálne ceny, keď stav na stavebnom trhu je iný,“ dodal rezort.

NDS vyhlásila verejnú súťaž na stavbu diaľnice pri Žiline ešte koncom minulého roka. Práce sú plánované na päť a pol roka. Vzhľadom na následné vyhodnocovanie ponúk môže byť diaľnica hotová najskôr v roku 2018, uzavretie tendra a začatie prác závisí od ďalšieho priebehu verejného obstarávania. Pre plánovanú dĺžku prác môže byť diaľnica financovaná z európskych peňazí až v ďalšom programovom období 2014 až 2020. Dovtedy by výstavba mohla byť financovaná zo štátneho rozpočtu a z prípadného úveru Európskej investičnej banky.

7 debata chyba