Holeček: Automobilky potrebujú kvalitných ľudí i diaľnice

Slovenským automobilkám ešte stále chýbajú kvalitní kvalifikovaní ľudia aj diaľnice na východe krajiny, povedal prezident Združenia automobilového priemyslu (ZAP) Jaroslav Holeček v online debate s čitateľmi servera Pravda.sk.

09.10.2012 08:38 , aktualizované: 12:01
Jaroslav Holeček Foto:
Jaroslav Holeček
debata (11)

Ekonomickému rastu Slovenska výrazne pomáhajú automobilky, ktoré v krajine sídlia – bratislavský Volkswagen, žilinská Kia a trnavská PSA. Automobilový priemysel však tiež pociťuje krízu, prebytok kapacít a nižší dopyt.

Automobilky na Slovensku v tomto roku plánovali vyrobiť približne deväťstotisíc vozidiel, o 45 per­cent viac než vlani. Začínajú však tiež pociťovať znižujúci sa dopyt najmä v Európe. Trnavský závod PSA Peugeot Citroën v poslednom štvrťroku zastaví výrobu na 21 dní, bratislavský Volkswagen zrušil nepretržité zmeny, ale aj tak bude ešte vyrábať šesť dní v týždni. Znižovanie výroby môžu pocítiť dodávatelia dielov.

Podľa Holečka je dôležité, aby Slovensko nespalo na vavrínoch a zlepšovalo podmienky pre rozvoj automobilového priemyslu. To je prevenciou, aby sa výroba zo Slovenska presunula inam, do lacnejšej krajiny. Na Slovensku je v automobilovom priemysle zamestnaných viac ako 70 000 zamestnancov v troch automobilkách a u viac ako 250 subdodávateľov, uviedol Holeček.

„Je potrebné zabezpečiť vzdelanostnú úroveň pre potreby priemyslu, ďalej zabezepčiť urýchlene aplikovaný výskum a vývoj a zlepšiť spoluprácu výrobcov a subdodávateľov v oblasti automobilového priemyslu. V spolupráci s vládou zabezepčiť dobudovanie dialničnej infraštruktúry smerom za Žilinu a Banskú Bystricu, pretože z viac ako 250 našich subdodávateľov sú štyri pätiny umiestnené práve po tieto mestá. V priemyslenej praxi platí pravidlo, že kde končí autostráda, konči aj Európa,“ povedal šéf prezident ZAP.

Automobilkám chýbajú kvalitní a kvalifikovaní ľudia. „Všetky tri automobilky, vzhľadom na to, že príprava na povolanie je nedostatočná, si museli zriadiť svoje tréningové centrá, ktorými každý nový zamestnanec musí prejsť aby bol aspoň v základe pripravený na výkon svojho povolania. Úplne chýbajú také profesie ako nástrojár alebo obrábač kovov, ktoré musia firmy dnes v plnom rozsahu školiť alebo služby nakupovať aj od zahraničných firiem,“ pripomenul Holeček.

Dôležitá je podľa Holečka úloha školstva. „Už v roku 2004 sme založili 13 pilotných centier automobilového priemyslu a vychádzajúc z tejto skúsenosti sme v roku 2009 iniciovali spolu s ostatnými výrobnými zväzmi prijatie zákona o odbornom vzdelávaní, ktorého novela v týchto dňoch bola shválená v parlamente a čaká na podpis pána prezidenta. Je smutné, keď naše školstvo pripravuje na povolanie iba menej ako desať percent svojich absolventom a viac ako jedna tretina absolventov našich škôl končí na úradoch práce. Náš vzdelávací systém bol kedysi našou pýchou a je našou povinnosťou sa opäť k tejto pozícii vrátiť,“ tvrdí.

Za podstatné považuje, aby Slovensko podporilo výskum a vývoj v automobilovom priemysle a nielen v ňom.

„Je nevyhnutné aby sme spolu s vládou SR, SAV a technickými univerzitami čo najskôr založili akýsi technologický inovačný inštitút, ktorý by bol schopný plniť požiadavky výskumno-vývojového centra pre priemysel, nielen automobilový. Vzorom takého inštitútu je pre nás napr. nemecký Fraunhofferov inštitút, ktorý som pred dvomi týždňami oficiálne navštívil a kde sme hľadali spoločnú cestu k založeniu podobnej inštitúcie u nás,“ dodal Holeček..

Pýtali ste sa prezidenta Združenia automobilového priemyslu Jaroslava Holečka.Odpovede si môžete prečítať TU.

11 debata chyba