O širokorozchodnej trati by mali štáty rozhodnúť do konca januára

Štyri zúčastnené krajiny, Rusko, Ukrajina, Slovensko a Rakúsko majú do konca januára rozhodnúť, či budú realizovať projekt predĺženia širokorozchodnej železničnej trate s odhadovanými stavebnými nákladmi 6,3 miliardy eur.

11.01.2011 16:22
Vlak, železnica, koľaj Foto:
Ilustračné foto
debata (13)

Štúdiu realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy a Viedne, ktorú v polovici decembra 2010 predstavila nemecká poradenská spoločnosť Roland Berger, v súčasnosti analyzujú železničné spoločnosti štyroch zainteresovaných krajín.

Rusko, Ukrajina, Slovensko a Rakúsko by sa mali do konca januára vyjadriť, či budú realizovať projekt s odhadovanými stavebnými nákladmi 6,3 mld. eur. Ďalších 240 mil. eur by mala stáť výstavba terminálov. Členmi medzinárodného konzorcia Breitspur Planungsgesellschaft mbH so sídlom vo Viedni sú železničné spoločnosti spomínaných krajín, za slovenskú stranu sú členom konzorcia Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).

Štúdia potvrdila, že predĺženie širokorozchodnej trate o 450 kilometrov je technicky a právne realizovateľné, vytvorilo by 11 tisíc nových pracovných miest a prinieslo by viaceré ekonomické benefity všetkým štyrom zúčastneným krajinám.

„Samotná štúdia je predpokladom pre zodpovedný postoj, ale aj zohľadnenie špecifických, prípadne našich záujmov tak, aby boli súčasťou regionálnej odpovede. Ide o štvorstranný projekt a ako taký ho treba aj vnímať, ale v ňom sú aj slovenské záujmy a špecifiká,“ informoval o projekte minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) v decembri minulého roka.

Obsahom štúdie sú odhady, optimistické, pesimistické a stredové, o nákladoch na predĺženie trate, o očakávaných objemoch prepravy tovarov a ďalších podmienkach pre ekonomickú návratnosť. „Tieto podmienky treba vidieť, zhodnotiť a podľa toho sa budeme aj my vyjadrovať,“ uviedol Figeľ.

Vzhľadom na odhadované vysoké náklady projektu ho nebude môcť financovať štát z vlastného rozpočtu. Predpokladá sa, že investíciu by mohli podporiť prepravné spoločnosti za istej účasti štátov.

„Ale ak je to ekonomicky rozumné, tak to treba spájať hlavne so záujmami firiem alebo dopravcov, ktorí by za istých podmienok do toho mohli ísť. Predpokladám, že s podporou verejnej správy, respektíve štátov vytvárajúcich priaznivejšie prostredie pre takéto rozhodnutia,“ dodal Figeľ. Podľa neho ide o náročný projekt, svojim spôsobom až medzikontinentálny a preto si vyžaduje nielen starostlivé zváženia, ale aj strategické rozhodnutia.

13 debata chyba