Na Slovensko prichádza poľský gigant s novým konceptom. Vyzerá ako e-shop, no funguje inak

Veľké európske elektronické trhovisko prichádza na Slovensko. Firma Allegro už na Slovensku pôsobí, prevádzkuje internetový obchod Mall.sk, no v marci prišla k nám s novým konceptom: so službou Allegro.sk. Vyzerá ako e-shop, no nie je to štandardný e-shop. Spája zákazníkov s preverenými obchodmi, je to teda skôr trhovisko. Platí to aj napriek tomu, že firma bude súperiť práve aj s dobre zabehnutými internetovými obchodmi. Bude však zarábať najmä tak, že bude spájať zákazníkov s predajcami.

24.03.2024 05:00
Matthias Frechen, obchodný riaditeľ Allegro Foto:
Matthias Frechen, obchodný riaditeľ Allegro.
debata (3)

Pre bežného človeka to bude znamenať relatívne širokú ponuku sortimentu, z jeho pohľadu na trh vstupuje mamutí internetový obchod. O začiatku platformy sa denník Pravda rozprával s Matthiasom Frechenom (MF), obchodným riaditeľom spoločnosti Allegro, a Wojciechom Bogdanom (WB), marketingovým a finančným riaditeľom spoločnosti Allegro.

V rozhovore hovoria o tom, ako spoločnosť podniká, na čom zarába a tiež to, ako služba funguje. Vysvetľujú tiež, ako fungujú vzťahy platformy s obchodníkmi a aj so zákazníkmi. Značka Allegro je pôvodom poľská, no funguje napríklad aj v Česku.

IDE O PENIAZE - 10 rád ako sa starať o peniaze zodpovednejšie
Video
Zdroj: TV Pravda

Na Slovensku už funguje Mall.sk, prečo rovnaká firma vstupuje na trh aj s ďalšou značnou Allegro.sk?

MF: Značku Mall.sk ponechávame.

Značku Mall.sk ponechávate, aby novej značke Allegro pomohla rásť?

MF: Chceme, aby značky fungovali paralelne, ale je to jedna z okolností. Vieme, že tu máme lokálny tím, ktorý nám pomôže biznis rozbehnúť tak ako v Česku.

Aký bude vzťah medzi oboma značkami?

MF: Rozhodne sa dopĺňajú. Obe značky zachováme a budú existovať súbežne. Mall.sk bude jeden z obchodov na Allegro.sk, no webovú stránku Mall.sk zachovávame a obe značky sa budú dopĺňať.

Čo je novinka a inovácia, ktorú nová značka prináša? Čím sa líši od iných e-shopov, ktoré na Slovensku pôsobia?

MF: Tento koncept trhoviska je postavený na tom, že Allegro je platforma. My ako spoločnosť máme dva druhy klientov. Prvou skupinou sú samotní zákazníci, ktorí tovar kupujú, druhou skupinou sú predajcovia, ktorým vytvárame priestor na to, aby tovar predávali. Vzniká tak ekosystém, ktorý slovenským zákazníkom ponúka desaťnásobne viac tovarov ako najväčšie lokálne e-shopy. Sme navyše presvedčení, že dokážeme konkurovať aj cenou.

Tiež sme presvedčení, že lokálnym predajcom poskytujeme dobrú príležitosť na rast ich vlastného podnikania na Slovensku a výhľadovo aj v Česku, v Poľsku a v ďalších krajinách, no tam ešte nie sme.

WB: Už to padlo, šírka sortimentu je kľúčová konkurenčná výhoda. Chceme súťažiť aj cenou a ďalšími programami pre zákazníkov. Zákazníci si napríklad budú môcť predplatiť program, v rámci ktorého budú mať za mesačný alebo ročný poplatok bezplatné doručenie a vrátenie tovaru.

Yuliya Badritdinova, riaditeľka McDonald's pre Slovensko, Česko a Ukrajinu Čítajte viac Riaditeľka McDonald's hovorí, koľko u nich zarobia ľudia, čo Slovákom chutí a ako funguje ich biznis

Čo je kľúčový rozdiel v porovnaní s bežným e-shopom?

MF: Hovoríme o koncepte, keď v rámci trhoviska firma Allegro vystupuje ako sprostredkovateľ. My ako firma v prevažnej väčšine prípadov nepredávame konkrétne produkty, na našej stránke sa spája predajca s kupujúcim a my vystupujeme ako sprostredkovateľ ich transakcie. Bežné e-shopy takto nefungujú. Celkovo s nami spolupracuje na všetkých trhoch 150-tisíc predajcov. My poskytujeme platformu a právny rámec. Zabezpečujeme teda to, aby spotrebiteľ mohol nakúpiť bez problémov, ak prípadne nejaké problémy nastanú, tak ich riešime.

Práve tento koncept nám umožňuje rozšíriť ponuku produktov do veľkého rozsahu. Som presvedčený, že to spotrebitelia uvítajú.

Koľko partnerských firiem bude predávať na Slovensku?

MF: Počet partnerov, s ktorým štartujeme, je viac ako dvadsaťtisíc a budeme chcieť, aby rástol. Napríklad v Poľsku je toto číslo výrazne vyššie. Budeme sa snažiť pracovať s lokálnymi predajcami a takisto s lokálnymi obchodmi, ktoré na internete v súčasnosti nepredávajú, aby sa rozhodli používať práve platformu Allegro.

Na čom zarábate?

MF: Myslím, že môžeme všeobecnejšie hovoriť o tom, ako zarábajú peniaze trhoviská. Sme sprostredkujúci článok medzi predávajúcim a kupujúcim. Zvyčajne je to tak, že si berieme určité percento z uzavretej transakcie. Veľkosť tejto odmeny sa mení, nie je stabilná. Napríklad je známe, že marža obchodníkov pri predaji elektroniky je nižšia, tak aj percento z transakcie je pre nás nižšie. V zásade to znamená, že obchodník, ktorý vstupuje na našu platformu, neplatí mesačný poplatok.

Matthias Frechen, obchodný riaditeľ Allegro

Matthias Frechen má dvadsať rokov manažérskych skúseností v e-commerce, maloobchode a FMCG. Aktuálne pôsobí ako hlavný obchodný riaditeľ spoločnosti Allegro. Pred príchodom do Allegro zastával rôzne vedúce pozície v Amazone (2014–2022) a Procter & Gamble (2004–2014).

Ako to bude so značkami, ktoré už Allegro na Slovensku prevádzkuje? Bude nakupovanie na Mall.sk cez novú platformu o niečo drahšie, chápem to správne?

WB: Ponuky Mall.sk a aj českého elektronického obchodu CZC.cz budú rovnaké. Ak budete chcieť napríklad obal na telefón a CZC a Mall.sk ho ponúkajú, tak tieto ponuky vám rovnako zobrazí aj Allegro.sk.

SR MH ceny energie 2024 BAX Čítajte viac Ukážte cenníky a ako ste zarobili. Saková pripravuje bič na dodávateľov elektriny a plynu

Ako sa budú zobrazovať jednotlivé ponuky, budú mať vlastné e-shopy nejakú výhodu?

WB: Tu už hovoríme aj o medzinárodných pravidlách, ktoré musíme dodržiavať. Ponuky musia byť zoradené na základe transparentne určených pravidiel. Tieto kritériá musia byť nediskriminačné. Najmä v našej situácii, keď niekedy sme sami predajcom a niekedy len takzvanou treťou stranou, teda sprostredkovateľom. Hore sa dostávajú ponuky, ktoré ostatné konkurenčné ponuky porážajú kvalitou a cenou.

Wojciech Bogdan, marketingový a finančný... Foto: Allegro
Wojciech Bogdan Wojciech Bogdan, marketingový a finančný riaditeľ Allegro

Čo v tomto zmysle znamená kvalita?

WB: Každý predajca má skóre, ktoré odráža jeho kvalitu. Ide o to, ako vyzerá služba, ktorú predajca poskytuje kupujúcim, ako rýchlo pracuje, koľko má pozitívnych a negatívnych recenzií a podobne. Je to celý súbor vecí. Až keď sú tieto okolností priaznivé, tak existuje šanca, že sa ponuka ocitne hore. Následne o poradí rozhodne cena.

Čo potrebuje obchodník, aby vstúpil na platformu Allegro?

MF: Samozrejme, musí sa zaregistrovať a umožniť nám overenie identity, aby sme vedeli, o koho ide, a aby ľudia vedeli, od koho nakupujú. Celkovo je to ale celkom priamočiary proces. Pre nás je kľúčové, aby jednotlivé produkty boli skutočne také, ako vyzerajú u obchodníka, tiež je pre nás dôležité získať istotu, že ak nastane problém, bude ho so zákazníkom riešiť.

Predpokladám, že ak sa niečo na konkrétnom výrobku pokazí, Allegro bude miesto prvého kontaktu.

MF: Nie nevyhnutne. Kontakt pôjde cez Allegro, no zákazník bude komunikovať s predajcom. Platforma však kontakt s predajcom uľahčí. Pri každom zakúpenom produkte existuje možnosť kontaktovať predajcu. Allegro tiež môže napomôcť riešenie prípadných problémov.

Kto je pre vás hlavný konkurent na slovenskom trhu? Je to napríklad spoločnosť Alza alebo skôr služby ako Amazon?

MF: Takto sa na to nepozeráme. Snažíme sa skôr sústrediť na zákazníka ako na konkurenciu. Alza je zabehnutá, dobre fungujúca spoločnosť, má môj rešpekt. Amazon je trochu iný príbeh, vieme, že veľa Slovákov túto službu používa, no táto spoločnosť nemá lokálnu webovú stránku. V spoločnosti Amazon som pracoval, tiež ju považujem za veľmi úspešnú, no jej služby sú menej detailne šité na potreby lokálnych zákazníkov. Na trhu je tiež veľa čínskych hráčov ako Alibaba a Temu.

WB: Povedal by som, že vstupujeme vlastne na všetky maloobchodné trhy, na ktorých už nejaká konkurencia na Slovensku je. Štruktúra konkurencie sa teda bude meniť podľa toho, o aký konkrétny produkt ide. V niektorých prípadoch uspejeme, v iných prípadoch zákazníci ostanú pri predajcoch, ktorých poznali skôr, ako sme prišli.

Wojciech Bogdan, marketingový a finančný riaditeľ Allegro

V Allegro zodpovedá za efektívne využitie dát na zlepšenie skúsenosti zákazníkov aj predajcov. Má na starosti komunikáciu, automatizáciu marketingu, lojalitné programy pre spotrebiteľov a oblasť finančných služieb. Wojciech Bogdan má viac ako 20 rokov profesionálnych skúseností, počas 18 rokov svojej kariéry v McKinsey pracoval s klientmi z odvetví maloobchodu, elektronického obchodu a telekomunikácií.

Ako by mal vyzerať trhový podiel spoločnosti po prvom roku?

MF: Interné prepočty máme, nerád by som o nich hovoril.

V Česku prvý rok fungovania priniesol firme 1,6 milióna zákazníkov. Čo by bol úspech na slovenskom trhu v prvom roku?

MF: Nestanovili sme si špecifický počet zákazníkov, ktorý by sme považovali za úspech. Môžem povedať, že ma teší, že 93 percent zákazníkov v Česku Allegro odporúča, niečo podobné by som považoval za úspech aj na Slovensku.

WB: Môžem len dodať, že by bolo skvelé, ak by sa nám v dlhodobom horizonte podarilo získať jeden milión aktívnych používateľov, teda zhruba dvadsať percent populácie. Zároveň by sme chceli, aby aspoň raz našu platformu využilo 25 percent populácie. Dôležité teda bude pre nás aj to, aby sme zvyšovali poznateľnosť značky. Zároveň chceme, samozrejme, zvyšovať počet obchodníkov.

potraviny Čítajte viac Kamenický chce kúpiť porovnávač cien potravín z Maďarska. Ako funguje?

Je pre vás kľúčová predvianočná sezóna?

WB: Platí to všade na svete. Sezóna, ktorá štartuje niekedy v októbri, je silná. Špeciálne v tomto regióne platí, že tržby vo štvrtom kvartáli sú dvakrát až trikrát väčšie ako v ostatných kvartáloch.

Trhy v Česku a na Slovensku sú predsa len rozdielne. Dá sa povedať, že Česi sú citlivejší na cenu. Kde sú najzásadnejšie rozdiely?

MF: Možno by som začal tým, čo majú oba trhy spoločné. Zákazníci hľadajú širokú ponuku, to platí všade na svete. Samozrejme, dôležitá je tiež cena. O Slovákoch viem však povedať, že aj v porovnaní s Českom sú náročnejší na zákaznícky servis.

Ako je to s ostatnými lokáciami značky? Bude pre slovenských zákazníkov jednoduchšie nakupovať napríklad na Allegro.cz?

MF: Ak sa zákazník nachádza na Slovensku, odporúčame nakupovať na Allegro.sk. Je to pre klienta najjednoduchšie. Ceny aj na stránkach lokalizovaných v iných krajinách by pre rovnaké produkty mali byť veľmi podobné. Rozdiel bude najmä v nákladoch na dopravu. Môže sa stať, že napríklad na Allegro.pl sa nachádza malý poľský predajca, ktorý jednoducho tovar na Slovensko neposiela.

peňaženka, peniaze, bankovky, euro Čítajte viac Z EÚ prichádzajú nové pravidlá o platoch. Ženy si budú vedieť skontrolovať, či zarábajú rovnako ako muži

Ponuka každej lokalizácie značky sa teda môže líšiť.

MF: Môže sa líšiť. Je na konkrétnych predajcoch, aby sa rozhodli, kde chcú predávať. Predajcov povzbudzujeme, aby predávali na všetkých trhoch, kde sme prítomní, no je to na nich. Predaj do zahraničia, samozrejme, so sebou prináša určité starosti a úplne rozumieme, že niektorí predajcovia tieto starosti riešiť nechcú.

Pre väčších predajcov je jednoduchšie rozhodnúť sa pre predaj za hranice, no pre nás je dôležité pracovať aj s lokálnymi predajcami. Postupne teda vznikne mix predajcov. Budú takí, ktorí sa pre predaj do zahraničia rozhodnú, no budú aj takí, ktorí ostanú na lokálnom trhu.

Aj na Slovensku sú predajcovia, ktorí doručujú z večera do rána, prípadne za niekoľko hodín. Ako vnímate tento druh konkurencie?

MF: V našom prípade na proces doručenia bude vplývať viacero faktorov. Predstavte si, že objednávate na Allegro.sk, no tovar je od predajcu z Poľska. V takom prípade bude doručenie, samozrejme, trvať dlhšie. Ide o doručenie cez hranice, pravdepodobne to prepravca stihne do troch dní. Ak pôjde o nákup od miestneho obchodníka, bude sa to dať stihnúť do nasledujúceho dňa.

Aký druh sortimentu bude podľa vašich odhadov na Slovensku najúspešnejší?

MF: Neodvážim sa hádať, rozhodne zákazník. Nie je našou úlohou im nejako určovať, čo by mali kúpiť. Ak by som mal špekulovať, stavil by som na elektroniku, tovar do záhrady, dekorácie do domu, kozmetiku a sortiment supermarketov.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #internetový obchod #internetový nákup #Marketplace #Allegro