Obnova stanice závisí od jednej koľaje

Záchrana historickej železničnej stanice v Starej Kremničke pri Kremnici, do ktorej sa pustili miestni nadšenci, je ohrozená. Železnice tu plánujú zrušiť druhú koľaj a výhybky. Aktivisti a obec s tým nesúhlasia. Ich projekt záchrany 140 rokov starej stanice je naviazaný práve na túto koľaj.

30.03.2012 12:00
Stará Kremnička, železničká stanica Foto:
Opustenú železničnú stanicu v Starej Kremničke chcú zachrániť nadšenci a obec a vytvoriť v nej turisticko-informačné centrum.
debata

„Bez nej náš projekt stroskotá a celé naše doterajšie úsilie vyjde nazmar. Zo staničnej budovy chceme vytvoriť kultúrno-turistické centrum, pričom rátame aj s využitím koľaje na výstavy či jazdy a zastavenia mimoriadnych historických vlakov alebo pri rekonštrukciách bojov SNP. Jednokoľajná trať nám tieto aktivity neumožní,“ vysvetľuje predseda občianskeho združenia Kamenica František Kovár. Proti zrušeniu koľaje spolu s obcou spísali nesúhlasné stanovisko.

Železnice potvrdili, že koľaj číslo 2 a príslušné výhybky majú v pláne zrušiť, pretože sú dlhodobo nepoužívané a stratili pre ne význam. „Predstavujú zbytočnú finančnú záťaž kvôli údržbe a súčasne sú potenciálnym nebezpečenstvom ohrozenia bezpečnosti železničnej dopravy, pretože sme zaznamenali rozkrádanie súčastí výhybiek. Táto akcia však v pláne na tento rok nie je zaradená,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

V prípade, že by združenie Kamenica malo záujem o prevádzkovanie výhybiek a koľají, železnice sú ochotné o tom rokovať. „Zatiaľ sme nijaký oficiálny podnet od nich nedostali,“ dodala Pavliková.

So záchranou chátrajúcej opustenej budovy stanice, ktorú plánovali železnice zbúrať, začali aktivisti vlani na jeseň. Chcú ju od železníc odkúpiť a vybudovať v nej múzeum udalostí z obdobia druhej svetovej vojny, SNP aj z histórie samotnej trate, kedysi nazývanej uhorská severná železnica. Železnice ich už upozornili, že predaj bude časovo i administratívne náročný proces. Rozpadávajúcu sa vedľajšiu budovu, ktorá bola súčasťou stanice, medzičasom železnice dali zbúrať.

„Je to kus histórie našej obce aj železníc. My chceme stanicu zachovať, hľadáme sponzorov a ďalšie možnosti získania peňazí z rôznych grantov, ale stále narážame na nejaké prekážky,“ hovorí tamojší starosta Dušan Rajčan.

Nadšenci a obec vidia v obnove stanice aj jednu z možností, ako zaujímavou historickou atrakciou prilákať turistov. Budovu stanice v kopci Kamenica mimo dediny postavili v roku 1872. Počas SNP sa práve tu prvýkrát zapojil do bojov známy pancierový vlak Štefánik, došlo tu k vykoľajeniu transportu s veľkým množstvom nemeckých vojakov. Svojmu účelu prestala slúžiť pred zhruba 16 rokmi, keď ľuďmi obsluhované zariadenia nahradili železnice automatickými zariadeniami a opustil ju posledný zamestnanec.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba