Mičieta je za bezplatné štúdium. Vadí mu ľahostajnosť a tolerovanie priemernosti

Na štúdium aspoň na jednej univerzite by mal mať študent bezplatný nárok, povedal v online rozhovore s čitateľmi Pravda.sk novozvolený rektor Univerzity Komenského v Bratislave Karol Mičieta. Ten je presvedčený, že univerzita má niekoľko TOP fakúlt, medzi ne zaradil fakultu matematiky, fyziky a informatiky, či prírodovedeckú fakultu.

Dobry den, rada by som sa spytala ake su Vase najvacsie vedecke uspechy. Na co ste hrdy? Co planujete vy ako rektor dalej s univerzitou? - Erika

Moje najväčšie vedecké úspechy sú objavenie niektorých nových druhov flóry Slovenska, potom je to jedna celá kapitola problematiky týkajúcej sa reparačných a adaptačných mechanizmov rastlín, adaptácie na zmeny životného prostredia, vytvorenie testu detekcie ekogenotoxicity – enviromentálnej mutagenézy s využitím druhov divorastúcej flóry či tvorba nového testu spätného monitoringu enviromentálne mutagenézy, kde môžeme detekovať významné zmeny v životnom prostredí už na základe využitia herbárových položiek. Plány s univerzitou som prezentoval vo viacerých tézach. Najviac mi záleží na presadzovaní, aby UK bola referenčným centrom vzdelávania, výskumu a kultúry na Slovensku, významne podporovať jedinečnosť univerzity, ktorú chápem ako jedinečnosť osobností, ktorú tvoria jej pedagogický zbor. Vytvorenie podmienok pre získavanie finančných zdrojov okrem štátnej dotácie a efektívne a transparentné rozdeľovanie a používanie disponibilných finančných zdrojov. Mám veľmi dôležitý bod a to zabezpečiť a zlepšovať materiálnu základňu univerzity pre plnenie jej úloh. Mám na mysli zabezpečovať priestorové podmienky univerzity tak, aby ich mohla v súlade s legislatívnymi predpismi, bezpečne, efektívne a na primeranej úrovni súčasných požiadaviek využívať na svoje pôsobenie. Presadzovať ciele Lisabonskej stratégie vytvárania reálnych podmienok a legislatívneho prostredia na financovanie vedy a výskumu a financovanie výskumu a vedy zo súkromného sektora. Potom je to posilňovanie reálnych kompetencií a autonómie fakúlt, neoddeliteľné je rozvíjanie výskumného charakteru univerzity, zintenzívnenie medzinárodnej spolupráce. Podporovať študijné programy, ktoré sú nevyhnutné z hľadiska rozvoja vedy a kultúry na Slovensku, i keď sú neatraktívne, ale sú významné z hľadiska celospoločenského a kreovať nové študijné programy, ktoré budú pružne reagovať na dynamické zmeny pracovného trhu. Podporovať mobilitu študentov, učiteľov a výskumných pracovníkov. Zvyšovať aj atraktívnosť UK ako destinácie pre zahraničných učiteľov, vedcov a študentov. Presadzovať , aby študenti ako partneri sa aktívne zapájali do riadiaceho procesu univerzity. Stimulovať podporu študentov v sociálnej oblasti. Vytvárať priestor pre konferencie, rekonštrukcia prednáškového centra, vytvoriť informačné a propagačné centrum UK, revitalizovať aktivity akademického klubu a pod.

Dobry den, v prvom rade blahozelam k zvoleniu za rektora. Co si vsak myslite, ako moze dopadnut spolocnost, ktora dava len 1 percento HDP na vedu a vyskum, ale na byrokraticke vydavky statu 50 percent z dani obcanov? - nick

Finančné a materiálne zabezpečenie univerzity považujem za veľmi dôležité pre jej existenciu a fungovanie. Tiež si uvedomujem, že táto nutnosť nie je jedinou podmienkou rozvoja a cesty k excelentnosti. Výška štátnej dotácie na UK bola opakovane viac rokov kriticky nedostatočná. V tejto súvislosti treba presadzovať a iniciovať vytvorenie reálnych podmienok vo financovaní vedy na Slovensku, presadzovať, aby sa aj na Slovensku investovali do vysokého školstva aspoň 2 percentá HDP, aby Slovensko nebolo v rámci Európskej únie na konci rebríčka v investovaní finančných prostriedkov na jedného študenta. Výška štátnej dotácie spôsobila, že mnohé fakulty a súčasti UK sa nachádzajú v kritickom stave financovania aj napriek významnej racionalizácie nákladov, v aktivite projektovej a publikačnej činnosti majú výrazné nedostatočné finančné prostriedky na režijné náklady, prevádzky a mzdy zamestnancov. Z tohto vyplýva dôrazná aktivita ovplyvňovania výšky finančných zdrojov venovaných štátom na vzdelávanie a vedu. Myslím si, že ich objem priamo súvisí s postavením a chápaním vedy a vzdelávania v spoločnosti.

Zdravim vas. Co si myslie o sucasnom nastaveni vysokeho skolstva na Slovensku. Ked skola dostava peniaze za studenta, kvantita logicky musi prevalcovat kvalitu. Myslite si to aj vy? - rada

Tento spôsob metodiky rozdeľovania štátnej dotácie je významne kritizovaný akademickou obcou Slovenska a je významne diskutovaná a pripomienkovaná najmä prostredníctvom zástpcov rady vysokých škôl aj v tomto aktuálnom čase.

Ste za spoplatnenie vysokého školstva? - Dejavu

Nie som za spoplatnenie vysokého školstva, môj názor je taký, že aspoň na jednu univerzitu by mal študent nárok bezplatne.

Dobry den, casto pocuvam reakcie na to, ze Slovensko nie je v svetovych rebrickoch univerzit pre nastavene podmienky. Nemyslite si, ze by bolo rozumnejsie pokusit sa splnat tieto kriteria ako fnukat nad nespravodlivosto? Ked sa stale budeme citit len ukrivdeni, asi to daleko nedotiahneme. - ja

V univerzitnom priestore sa medzinárodná konkurencia neustále zvyšuje. Jedným z východísk pre dôstojné či významné miesto UK v európskom priestore je podpora jedinečnosti unvierzity, ktorá vychádza z nepredvídateľnej a nezmeniteľnej jedinečnosti univerzity. Ako som už predtým spomenul, naše napredovanie musí spočívať v odhaľovaní a analýze tvorivého potenciálu univerzity, objavovaní originálnych myšlienok, vo vytváraní priestoru pre maximálne rozvinutie. To je naša každodenná úloha a potom sú aj horizonty v lepšom umiestnení univerzity v rebríčkoch na dosah. Musíme sa neustále zamýšľať nad aktuálnym stavom a následnými zámermi rozvoja, musíme sa zbavovať mechanistického chápania vzdelávania, rutiny, schématizmu, priemernosti, uzavretosti aj ľahostajnosti, niekedy dobou požadovaných konvencií a taktiež samoúčelného scientometrizmu.

Ktorú fakultu v ramci UK povazujete za TOP? - Sandra

Podľa mojich znalostí máme niekoľko TOP fakúlt, každá je významne osobitá vo svojej činnosti a v originalite. Nechcem hovoriť o poradí, ale myslím si, že fakulta matematicky, fyziky a informatiky, prírodovedecká fakulta, lekárska fakulta v Martine a iné.

Čo chcete vo svojej funkcii urobit ako prvé? - Laco

V prvom rade dôkladne sa oboznámiť s aktuálnou situáciou tak, aby sme mohli kontinuálne bez problémov pokračovať v nastavenej ceste, ktorú významne určil dlhodoboý zámer univerzity. Samozrejme odstraňovať určité spomaľujúce prvky rozvoja.

dobry den pan rektor. myslite, že cesta ktorou sa naše Vysoké školy uberaju,čo sa týka počtu prijímaných študentov je správna? nie je to častokrá kvantita na úkor kvality? aky je váš názor, prípadne ako vy ako rektor to možete ovplyvnit..dakujem a prajem úspešne,,rektorovanie,, :-D - student

Napriek počtu študentov, ktoré si stanovujú fakulty samé na základe svojich možnosti a stanovených kritérií schválených akademickým senátom fakulty je nevyhnutné neustále zlepšovať a zvyšovať kvalitu vzdelávania a zbavovať sa rutiny a priemernosti. Našim prvoradým cieľom je uplatnenie sa absolventov na trhu práce.

Dobry den kedze je zname, ze budova MatFyzu je prilis nakladna na rekonstrukciu, zaujimalo by ma, ci sa uvazuje o moznosti postavenia novej budovy. Ak ano, v akom casovom horizote. Dakujem - Pavol

To je ešte na mňa len novozvoleného kandidáta na rektora príliš konkrétna otázka. Sú určité cesty, ktoré sa pripravujú, prebudovanie nových objektov v Mlynskej doline, ale určite v prvom rade bude potrebné zohnať finančné prostriedky na rekonštrukciu a opravu vzniknutých problémov tak, aby boli budovy prevádzky schopné, do ďalekých obzorov výstavby nových pavilónov.

poznáte sa so sucasnym ministrom skolstva Jurzyczom? - Dekan

Zatiaľ sme sa stretli len na spoločnej besede so študentami v Univerzitnom pastoračnom centre.

v com chcete nadviazat na pracu predchodcu a co by ste chceli robit inak? - KKWK

Kontinuita v činnosti je nevyhnutná a treba vo všetkých dlhodobých zámeroch univerzity, ktoré boli stanovené, pokračovať. Čo by som chcel robiť inak, je zracionalizovať administratívne procesy na univerzite, zefektívniť proces výberového obstarávania na univerzite, zreálniť niektoré vnútorné predpisy univerzity, ako napríklad predpis o podnikateľskej činnosti, predpis o záverečných prácach. Významne všetky zmeny mienim diskutovať s akademickou obcou a s vedeniami fakúlt.

Myslíte si, že prijimacky na VS su nutne? Nestacilo by prijimat na zaklade stredoskolskych vysledkov? - Janka Pospíšilová

To sa týka ojedinelosti a špecificity danej fakulty, resp. študijného programu. Myslím si, že prijatie na operný spev vyžaduje viac ako maturitné výsledky. Myslím to aj v iných otázkach, ktoré sa týkajú špecificity disciplín, kde treba dosahovať skutočne náročné výsledky.

Dobry den, aky mate ako prirodovedec nazor na uroven a postavenie spolocenskych a humanitnych vied na UK? Ako z pohladu buduceho rektora vnimate moznosti ich rozvoja? Dakujem. - Eva

Postavenie spoločenských a humanitných vied a prírodných vied na UK je rovnocenné. Prírodné vedy sa mohli rozvíjať bez vyššieho zásahu moci rovnomerne na požiadavkách súčasnej svetovej vedy a tým významne dosahujú aj v súčasnosti porovnávateľné výsledky v európskom a svetovom priestore. Humanitné vedy majú svoje špecifické zameranie najmä celospoločenský a kultúrny dosah a v tomto zmysle treba sa veľmi snažiť. Tvorivé bádanie vo všetkých disciplínach bude upevňovať postavenie UK v celoslovenskej i európskej komunite. Cieľom a zámerom je rozvoj výskumného charakteru univerzity, využitie synergie rôznorodosti a integrácie odborov existujúcich na univerzite, vo vytváraní centier excelencie. Myslím si, že treba zachovať synergiu interdisciplinarity vzdelávacej vedecko výskumnej činnosti pracovísk UK a tým zvýšiť efektivitu uchádzania sa o väčšie a veľké medzinárodné výskumné programy.

Pán rektor, kedy sa aj vaša škola prestane v nárokoch prispôsobovať študentom, ale začne nútiť študentov buď zodpovedne študovať, alebo odísť? Ste schopní - rektorska komisia presvedčiť vládu o zmene financovania všetkých druhov škôl, tak aby počet študentov mal len 30% váhu a účasť na suťažich a uspešnosť v postupe na vyšší stupeň vzdelávania bol 70% kritériom. V akom časom horizonte predpokladáte že by sa UK dostala aspoň mezi 500 svetových uiniverzít? Dnes nie ste ani v prevej tisícke. - Michal

V prvom rade reagujem na koniec otázky, podľa niektorých rebríčkov (Šanghajského rebríčka) sa aktuálne nachádzame na 520 mieste, na niektorých európskych rebríčkoch sa UK pohybuje od 437 až do 500. V tomto zmysle už máme stanovené ciele, ako budeme reflektovať tento stav a naďalej ho vylepšovať. Ku kvalite študentov – záleží to od zhodnotení tohto vášho presvedčenia. Budeme výrazne klásť dôraz na to, aby garanti študijných programov významne dbali na zachovanie kvality a požiadaviek finalizácie absolventov. Je to vec jednotlivých fakúlt, ich vedeckých rád, senátov a samozrejme samotných študentov. Ako som už povedal, celá akademická obec aj prostredníctvom akademických funkcionárov aj zástupcov rady vysokých škôl významne pripomienkuje a modifikuje navrhnutú metodiku delenia štátnej dotácie. Mnohé veci sa zdajú veľmi reálne, mnohé veci súvisia s možnosťami štátu a časový horizont bude významne súvisieť aj od celospoločenskej akceptácie kvality vzdelávania na Slovensku.

Dobrý deň, čo hovoríte na názor p. Damasa Grusku, ktorý na sme.sk otvorene kritizoval o.i. aj spôsob voľby rektora? - Monika Ševčíková

V tomto článku bol prezentovaný možno osobný názor, možno názor skupiny členov akademickej obce. Som presvedčený, že spôsob a priebeh volieb prebiehali v súlade so zákonom, schválenými vnútornými predpismi, ako aj schváleným spôsobom voľby akademickým senátom. Všetci kandidáti sa na mnohých fórach stretávali nielen priamymi voličmi, ale aj zástupcami akademickej obce na jednotlivých fakultách. Zastupiteľský spôsob volieb môže byť kritizovaný alebo pripomienkovaný, ale v parlamentnej demokracii a pôsobnosti zákona vo vysokých školách je to zatiaľ jediná preukazná forma navrhnutia nového kandidáta na ďalšie funkčné obdobie.

Vážený pán profesor, v diskusii Š. Hríba ste sa dosť neštastne vyjadrovali ohľadom Akademického informačného systému AiS2 (povrchné informácie, nesprávne interpretované fakty). Vzhľadom na to, že ste prírodovedec a kandidát na rektora, očakával by som hlbšiu znalosť danej problematiky. Na druhej strane je to pochopiteľné, lebo používanie AiS2 je na UK iba v začiatkoch a implementácia takéhoto systému a uvedomovanie si benefitov z neho si vyžaduje istý čas. Chcem sa preto spýtať, či bližšie spoznanie danej problematiky a efektívne využívanie AiS2 na riadenie UK (aby UK nezostala kamennou, ale menila sa na modernú) patrí medzi Vaše priority. Pozitívnych inšpirácií sa dá nájsť na ďalších 15 slovenských VŠ, ktoré používajú AiS2, určite dosť. - Erik

Nemyslím si, že som sa vyjadroval nešťastne, len som reflektoval na jeho vysoké a významné pozitíva, ale aj ťažkopádnosť, ktorá v určitých momentoch robí významné problémy nielen priamym používateľom. Sammozrejme, je to vec ďalšieho zlepšovania a zdokonaľovania vecí, veľmi rád sa oboznámim detailnejšie s celou problematikou a predpokladám, že určité výhody, ale aj opodstatnenie takéhoto systému budeme vedieť spoločne uviesť do bezproblematického užívania používateľov a dúfam, že to prispeje k významnej efektívnosti a k spresneniu evidencie na našej univerzite.

Dobry den, na Slovensku mame viac ako tridsat VS, z toho vacsina su univerzity. Nemyslite si, ze je to prilis vela? Ako by sa dala situacia podla Vas riesit? - Jaro

Myslím si, že situcia sa rieši a je v procese akreditácie a ako som sa už aj opatrne vyjadril na diskusii v s pánom ministrom, že aj na niektorých univerzitách, ktorých kvalita je spochybňovaná, sa vyskytujú dobré a kvalitné študijné programy. Myslím si, že ak by boli dodržiavané stupne kritériá komplexnej akreditácie vysokých škôl na Slovensku, by sme nemuseli o týchto veciach teraz diskutovať.

Pan profesor chcem sa spytat, ako hodnotite, ze vysledky komplexnej akreditacie sa nezohladnovali pri rozdelovani dotacie zo statneho rozpoctu pre VS. - Jimmy:)

Jedine môžem ľutovať, že toto kritérium nebolo realizované napriek tomu, že celá akademická obec univerzity verila v tento pozitívny prvok. Budeme robiť všetko preto, aby v budúcnosti toto kritérium bolo akceptované a realizované.

Dobry den, chcel by som sa spytat, aky je Vas postoj k dostavbe komplexu Lekarskej fakulty a Univerzitnej nemocnice Razsochy, o ktorom hovorila byvala vlada a dekan Labas? - Medik

Je to problematika, o ktorej viem možno tak ako vy, jedine z médií a diskusií. Zámer by to bol excelentný a významne by prispel k rozvoju medicíny lekárskej fakulty, ale aj iných odborov, ktoré súvisia s modernou medicínou. Samozrejme, o veci budeme ďalej konzultovať a čo najviac zreálňovať možnosti uskutočnenia takéhoto veľkolepého plánu.

Kde su podla vas silne a kde slabe stranky UK? - Ivana

Silné stránky sú v excelentných pracoviskách, pracovníkoch, v mnohých osobnostiach, významnej vybudovanej širokospektrálnej multidiscipli­narity, aj v dobrej integrovanosti súčastí a fakúlt a slabé stránky vidím niekedy v určitej uzavretosti, ľahostajnosti a tolerovaniu priemernosti. To už však nie sú slabé stránky univerzity, ale niektorých členov akademickej obce.