Oprava Starého mosta v Bratislave sa po roku nepohla

Bratislavský Starý most aj rok po čiastočnom uzavretí zostáva v havarijnom stave. Neopravujú ho, ani nerekonštruujú. Peniaze doň však z mestskej kasy tečú.

02.12.2009 16:13
Bratislava, Starý most Foto:
Najstarší bratislavský most, na ktorom je obmedzená doprava, prešiel v tomto roku len kozmetickými úpravami.
debata

Na premostení sa robia iba kozmetické úpravy. No zodpovední ďalej sľubujú, že po ňom čoskoro pofičí petržalská električka. „Pri súčasnom stave prác možno skončiť výstavbu koľajovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu do konca roku 2011,“ uisťuje generálny riaditeľ zhotoviteľskej firmy Metro Bratislava Vladimír Kovalčík.

Vo februári primátor metropoly Andrej Ďurkovský vyhlásil, že magistrát mostu nateraz zabezpečí len základnú opravu. Mali ho výrazne vyľahčiť, dať mu nový náter a električkové koľaje. Práce za odhadovaných 20 miliónov eur plánoval Ďurkovský odštartovať v máji a skončiť v októbri 2010.

V auguste však primátorov splnomocnenec pre dopravu Tomáš Fabor oprášil starší plán rekonštrukcie mosta. Chcel na ňom zvyšovať piliere, mostné polia postupne prenášať na breh a tam ich vynoviť. Z nápadu, ktorý by si vyžiadal viacnásobné zastavenie plavby na Dunaji, zostali zdesení vodohospodári.

Na otázku, ktorá verzia momentálne platí, včera Kovalčík Pravde nedokázal odpovedať. Zdôraznil len, že na moste pokračujú „intenzívne práce“. Spočívať majú v geodetických meraniach, budovaní zariadení staveniska a vrtoch do pilierov. V súvislosti s rozpočtom už Kovalčík hovorí o 25 miliónoch eur.

Na opravu mosta ohlasovanú Ďurkovským nebolo treba územné rozhodnutie. Projektová kancelária Alfa 04 však 27. novembra odovzdala Metru dokumentáciu potrebnú pre vydanie územného rozhodnutia.

Akciovka Alfa 04 vo februári 2008 zvíťazila v tendri na projekt električkovej trate vrátane rekonštrukcie Starého mosta. Vtedy však dostala oveľa širšiu úlohu: spracovať aj ďalšie tri projektové stupne, až po konečný vykonávací projekt. Mala na to priklepnutých 70 miliónov Sk (2,32 mil. eur). „Dodaná dokumentácia sa skôr približuje Faborovmu zámeru rekonštrukcie,“ pripustil včera šéf predstavenstva Alfy 04 Miroslav Maťaščík. Sumu, ktorú zatiaľ fakturoval Metru, spresniť nechcel. A priznal, že sám očakáva, akým smerom sa veci pohnú ďalej.

Hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová vyčíslila, že na petržalský dopravný systém s električkou, ktorý je naďalej chimérou, odišli v tomto volebnom období z mestského rozpočtu štyri milióny eur. Jeho dôležitou súčasťou je aj Starý most.

Občianski kandidáti Kovalčík, Fabor aj šéf predstavenstva Metra Alexander Ballek využili „električku do Petržalky“ v nedávnej kampani na poslancov župy. V regionálnych voľbách však neuspeli.

debata chyba