Figeľ: Ak Smer získa väčšinu, nemal by sa báť prevziať zodpovednosť

Pri povolebných rokovaniach so Smerom a inými stranami zostane KDH principiálne v otázke boja proti korupcii, či tvorbe nových pracovných miest, tvrdil v online diskusii s čitateľmi Pravda.sk predseda hnutia Ján Figeľ.

Dobrý deň pán inžinier, v pošte zo sekretariátu KDH máte list o nedodržiavaní práv detí na Slovensku a 14 otázok na Predsedu KDH. Poverili ste kolegov prípravou odpovedí? Kedy prosím môžeme očakávať vaše vyjadrenie? Ďakujeme - otcovia - fedor

Prajem všetkým čitateľom príjemný dobrý deň. Na spomínanú poštu sa pozriem v týchto dňoch a zašlem vám aj odpoveď. Som presvedčený, že práva detí, ochrana mládeže a podpora rodiny si zaslúžia na Slovensku viac pozornosti a úsilia.

Dobrý deň. Prosím odpovedzte jedným slovom na otázku: Pôjde KDH do koalície so stranou SMER? Možné odpovede sú áno alebo nie. Akúkoľvek inú odpoveď budem považovať za vyhýbanie sa tjto téme. Tak isto prosím aby bola táto otázka zverejnená, pretože ide o otázku zásadnú. Ďakujem. - sole

KDH ponúka svoju cestu, ktorú považujeme za lepšiu pre Slovensko. Je zacielená na tvorbu pracovných miest, zdravú ekonomiku a čestnú vládu. Chceme pre ňu získať dostatočnú podporu. V tom prípade sa pokúsime zostaviť vládu. Ak ľavicové smerovanie získa väčšinu, Smer by sa nemal obávať prevziať zaň zodpovednosť. Bola by tu vláda jednej strany s väčšinovou podporou v parlamente. Ak sa nenaplní ani jedna z týchto možností, tam vzniká priestor na hľadanie iného povolebného usporiadania.

Dobrý deň prajem. Chcem sa spýtať, aký je Váš názor. Štát zamestnáva v štátnej správe tisíce dôchodcov, ktorí poberajú riadny plat aj riadny starobný dôchodok. Štát ich teda platí dva razy, pritom máme vyše 400 000 nezamestnaných, väčšinou mladých ľudí, ktorí by sa radi zamestnali. Nie je možné pozmeniť zákon o štátnej službe, ktorý by určil, že služobný pomer v štátnej správe končí dovŕšením dôchodkového veku? - andrea

Tvorbu nových pracovných miest považuje KDH za kľúčový zámer pre najbližšie roky, lebo to znamená riešenie životnej úrovne, ekonomického rastu, ale aj konsolidáciu hospodárenia a financií štátu. Máme preto konkrétne riešenia, jedným z nich je aj napríklad zákaz súbehu medzi výsluhovým dôchodkom a zamestnaním v štátnej službe. Dnešný stav chceme zmeniť čo najskôr po voľbách.

Pán Fígel, ked máte také rozdielne názory od Smeru nebolo by lepšie kedy ste povedali zásadné NIE so Smerom?...V prípade, že s ním pôjdete do vlády tak bude musieť splniť všetky vaše požiadavky a v prípade, že tak neurobí a v niečom s vám nevyhovie, vystúpite s koalície a budú znovu predčasné volby - karol

Práve kvôli rozdielnosti chápania napr. justície, zákonnosti a boja s korupciou, ale aj ekonomiky a verejných veľkých investícii, odmietame smerovanie, ktoré stavia na zadlžovaní v budúcnosti. Ponúkame svoju cestu zodpovednej slobody, ktorá vedie k modelu sociálneho trhového hospodárstva, ako to robia kresťanskí demokrati napr. v Nemecku. Voľby sú v rukách občanov tak ako aj samotná demokracia, oni rozhodnú kto a v akej miere dostane mandát pre správu vecí verejných. Podľa toho budeme konať následne. Garantujem, že KDH zostane aj po voľbách principiálne pri téme účinného boja s korupciou a efektívnej tvorby nových pracovných miest pri rokovaniach s parlamentnými politickými subjektmi, vrátane Smeru.

Dobrý deň, chcem sa opýtať, prečo pred každými voľbami sľubujete viac práce a lepšie podmienky? Prejde volebné obdobie a zas tie isté sľuby, nebolo by na čase už niečo aj robiť? - Peter

KDH do veľkej miery chýbalo pri ekonomickej agende v uplynulých obdobiach, považujem to za chybu. Po prvýkrát bol predseda KDH ministrom doteraz najväčšieho hospodárskeho rezortu. Nerozdával som tu sľuby, ale úlohy a ciele. Podarilo sa nám zastaviť predražené megaprojekty a spustiť transparentnú výstavbu na diaľniciach, konsolidovať krachujúce železnice a ušetriť takmer jednu miliardu eur. Výsledkom za jeden a pol roka je výstavba 56 km nových úsekov na diaľniciach, vyše 5-tisíc pracovných miest vo výstavbe a cestovnom ruchu a zachránených 30-tisíc zamestnaní v železničnom sektore, rozbehnutá rekonštrukcia ciest I. triedy v rozsahu takmer 700 kilometrov, čo je rekord za 20 rokov. Viac skutkov, menej slov – toho sa držím a chcem aj naďalej.

Kolko je už usmrteních ludí na cestách,čo ste zastavili vystavbu zilina -Ružomerok? Toto je smutné a nie drahé. - dodo

Za minulý rok bolo na Slovensku najmenej dopravných nehôd i najmenej usmrtených. Túto síce čiernu, ale tenšiu kroniku považujem za výsledok zodpovedného prístupu policajtov, vodičov, ale aj dôsledok nových investícií na cestách po celom Slovensku. Zastavili sme iba predražené kšefty, nie výstavbu. Ak porovnám rok a pol môjho pôsobenia a predchádzajúcej Ficovej vlády, je to 56 kilometrov otvorených úsekov vo výstavbe oproti iba 19 kilometrom, aj to v polovičnom profile. Teda pomer intenzity je päťnásobný a pritom našu výstavbu väčšinovo prefinancuje zdarma EÚ, nie naše deti. Ružomberský úsek diaľnice je v súťaži, viaceré firmy ponúkli zaujímavé ponuky, pričom oproti Ficovmu kontraktu Slovensko ušetrí okolo 300 miliónov eur. Tieto peniaze patria ľuďom, nie politikom. Verím, že sa výstavba začne do leta tohto roku.

Pan Figel mate historicku poslednu šancu zladit pravicu slaviocou zbavit sa zavislosti na Dzurindovi...skuste to a uvidite ,že ste sa rozhodol spravne - Majo

KDH nie je závislé na inej politickej strane, konali sme a budeme konať autonómne, s ohľadom na Slovensko a jeho záujmy. Krajina potrebuje stabilnú, zodpovednú, proslovenskú a proeurópsku vládu. Ďakujem za podporu pre takúto cestu.

Pekný deň.Nezmenilo KDH svoj odmietavý postoj k registrovaným partnerstvám? - Peter

Nie, nezmenilo. My považujeme manželstvo medzi mužom a ženou za základ pre rodinu a ako také ho budeme aj naďalej chrániť a podporovať. Chceme v tejto téme presadiť aj ústavnú zmenu. Právo ak má slúžiť zdravému vývoju, sa musí opierať o prirodzený zákon a manželstvo muža a ženy a rodina sú najstaršie ľudské inštitúcie v dejinách a sú zároveň nenahraditeľné svojou hodnotou a významom pre celú spoločnosť.

Prečo KDH rozkráda slovenské zdravotníctvo cez dosadených neschopákov - Samuraj

Boj s korupciou je pre KDH stálym programom, nielen teraz. Za rok a pol sme v zdravotníctve zachránili pred kolapsom VŠZP na ktorú si už brúsili zuby finančné kruhy. Aj v dnešnej tlači si môžete prečítať o tom, že zmeny v oblasti zdravotného poistenia znížia zisky Pente cez Dôveru. Zaviedli sme druhú najnižšiu cenu liekov v rámci EÚ. Zredukovali sme o 3-tisíc počty lôžok v nemocniciach a zrušili vyše 150 oddelení, aby sa ušetrilo na nákladoch a mohli zvýšiť napr. platy sestier a lekárov. Presadili sme doplatky za lieky pre dôchodcov a ZŤP, ktoré v niektorých prípadoch dosahujú úroveň aj 100 až 200 eur vrátených takýmto osobám. V tomto ozdravnom úsilí treba pokračovať. Slovenské zdravotníctvo potrebuje primerané financovanie, ale aj poriadok s cieľom dostupných a kvalitných služieb pre občanov.

Chcem sa spýtať kedy je reálna možnosť pokračovanie v R3 od Oravského Podzámku do Dolného Kubína. Ktorá varianta je momentálne najpriateľnejšia a reálna. - Dušan

R3 pôjde do výstavby v ďalšom polovičnom profile v regióne Oravy v priebehu tohto roku. Má to byť úsek Dlhá nad Oravou – Sedliacka Dubová.

Pan minister, prosta otazka - preco sa profesionali v turizme nevedia zbavit dojmu, ze aj Vasa podpora (ako aj mnohych ministrov pred Vami) bola len deklarativna? Hovorit o 1 000 pracovnych miestach v odvetvi nie je nalezite... hovorme o tom, co zacali kvalitni ludia robit pred nastupom Vas do vlady, pana Belinskeho v SACR do funkcie a nikdy v tom nebolo pokracovane? TO naozaj nechapete, ze politicke tricko nie je pre toto odvetvie dolezite a klucova je kontinuita? - JOZEF

Cestovný ruch získal v poslednom období dôležité nástroje na kvalitatívnu zmenu a úspešný rast aj na Slovensku. Za taký považujem decembrovú zmenu zákona o podpore cestovného ruchu, ktorá spolu s platným štátnym rozpočtom ponúka štátnu finančnú podporu združeniam destinačného menežmentu v cestovnom ruchu, ktoré sa už vytvárajú medzi podnikateľmi a samosprávami v jednotlivých regiónoch. Tieto združenia budú využívať v uzákonenom pomere finančné stimuly k svojim investíciám pre intenzívny rozvoj cestovného ruchu. Aktuálne je zverejnená výzva z eurofondov na podporu podnikania v cestovnom ruchu na úrovni 36 miliónov eur. SACR minulého roku predložila do vlády za 15 rokov prvú marketingovú stratégiu pre cestovný ruch na Slovensku. Nárast zahraničného turizmu na Slovensko v ťažkom období za minulý rok takmer o 12 percent je povzbudivý. Spojenie medzi dopravou a cestovných ruchom sa ukazuje ako logické a úspešné, treba v tom pokračovať. Cestovný ruch si vyžaduje transparentnosť a efektívne partnerstvo štátu, samospráv a podnikateľských subjektov. Toto sme s kolegami formovali a posilňovali, na rozdiel od predchadzajúcich období. Ale na všetko pozitívne a konštruktívne sme nadviazali. CR je v podstate najväčšia fabrika, v ktorej na Slovensku pracuje vyše 100-tisíc ľudí, verím, že ich bude aj viac, ak prirodzený a zdravý rast bude štát rozumne podporovať. KDH to považuje za jednu zo svojich priorít.

Dobry den prajem, moja otazka sa tyka telesne postihnutych ludi. Podla zakona moja dcera nema narok na kartu ZTP, kedze este nedosiahla vek 3 roky. Ma Downov syndrom a pravidelne chodievame na rehabilitacne pobyty, je jasne, ze to nie je zadarmo, teraz, ked peniaze najviac potrebujeme, kedze neustale chodime na rozne kontroly do BA a ako som spominala rehabilitacne pobyty, mozete mi vysvetlit preco mame v nasom state takyto obmedzujuci zakon? To znamena, ze moja dcera nie je postihnuta, bude az od 3 rokov??? Nechapem, rozum sa mi zastavuje nad takouto logikou. Co vasa strana moze ponuknut ludom s hendikepom? Ake prava, pracu a dostojny zivot bez predsudkov spolocnosti? Manzel je Sved a pravdupovediac, je sklamany pristupom nasej vlady, zdravotnictva voci ludom, ktori su tiez nasou sucastou. Dakujem za odpoved. - Katarina

Nie som odborník v tejto oblasti, ale podporujem spolu s KDH integráciu zdravotne postihnutých do spoločnosti všetkými účinnými prostriedkami. Treba posilniť takéto trendy a opatrenia pretože takáto spoločnosť je nielen solidárnejšia, ale bohatšia. Švédsko a ďalšie severské krajiny sú veľmi dobrým príkladom ovocia takéhoto dlhodobého prístupu. Osobne som napr. roky podporoval iniciatívu Slovensko bez bariér. Naša krajina potrebuje realizovať opatrenia dohovoru OSN o právach zdravotne hendikepovaných osôb. Váš podnet posuniem aj kolegom z oblasti zdravotníctva a sociálnej práce.

Dobrý deň. Chcem sa spýtať, prečo už v poslednom období neprichádzajú na Slovensko veľké investície typu, KIA, alebo Peugeot. Vieme, že Čína aj India sa chystajú v Európe podnikať v automobilovom priemysle. Prečo Slovensko v tomto nič nepodniká? - Jozef

Slovensko získalo neformálny titul Detroit East, teda automobilky číslo jedna vo východnej Európe. My potrebujeme v tejto oblasti skôr rozvoj ďalšieho vývoja a výskumu, než len montáž. Takisto je treba rozvíjať iné hospodárske odvetvia, aby nedominovala len jedna sféra reprezentujúca 41 percent súčasného priemyslu SR. Si stimulmi treba narábať zodpovedne, lebo vláda nemá svoje eurá, ale všetky patria občanom tejto krajiny. KDH podporuje viac nástroje na podporu malých podnikov. Keby sme desiatky miliónov eur, ktoré dostávajú niektoré zahraničné firmy otočili do podoby subvencií na úroky za malé úvery na podnikanie a výrazne by to pomohlo aj zamestnanosti, aj ekonomike. Ak vďaka takýmto úľavám každý malý podnik SR by mohol zamestnať čo i len jednu osobu navyše, získali by sme prácu pre 120 tisíc ľudí. Toto budeme podporovať, lebo to považujeme za lepšiu a efektívnejšiu cestu rastu zamestnanosti a silnej ekonomiky na Slovensku.

Dobrý deň, v reklame tvrdíte že ste vytvorili tisícky pracovných miest , len by ma zaujímalo že kde. celkom často cestujem naprieč celým Slovenskom a keď vidím ako sa zastavili práce na stavbe diaľníc tak mi je z toho nanič, motajú sa tam traja štyria a zametajú cestu, myslíte tieto pracovné miesta. Pochádzate z východného Slovenska, študovali ste v Košiciach, čo ste spravili pre Košický a Prešovský región..., a to sa hlásite ku KDH a tvrdíte že ste kresťan, tak neviem ale klamstvo od skutočnosti a pravdy ešte rozoznám.. - Martin

Na úsekoch diaľnic pri Prešove, Levoči a pri Martine vzniklo zhruba 4200 miest, ďalšie stovky pribudli na R4 pri Košiciach. Veľa práce bude na rekonštrukcii 570 kilometrov ciest I. triedy, ktorá sa už začala v NR a TT kraji a bude postupovať aj v ďalších piatich krajoch. Čo sa týka východu, tam pôjde do rekonštrukcie 190 kilometrov jedničiek, zmluva je pred podpisom. A minulého roku sa tu investovalo najviac zo všetkých krajov., 70 percent z celého Slovenska. Včera sme púšťali na trať už tretí na Slovensku vyrobený vlak z Vrútok do služby na východe. Mária, Eva a Monika jazdia pre cestujúcich na východe SR. Pripravujeme investíciu na letisku v Poprade za 3 milióny eur, aby sa podporil cestovný ruch v Tatrách, na Liptove, na Spiši. Východ nemusí byť ani ďaleký, ani chudobný. Som presvedčený, že pri zodpovedných investíciách sa vytvoria ďalšie pracovné miesta i perspektíva hospodárskeho a sociálneho rozvoja. Vždy som sa o to usiloval, ako poslanec, či hlavný vyjednávač, alebo európsky komisár. Napr. cez eurofondy bolo zatiaľ na Slovensku vytvorených, alebo udržaných 22-tisíc pracovných miest. Rokujeme o ďalšom období, pričom podľa predbežných čísiel Slovensko môže na budúcich sedem rokov 2014–2020 získať vyše 14 miliárd eur, a byť na prvom mieste spomedzi 27 štátov z hľadiska intenzity, resp. výšky tejto podpory na jedného obyvateľa. Urobím všetko preto, aby to pomohlo modernizácii a rozvoju celého Slovenska, ale osobitne zaostávajúcich regiónov. Žiaľ musíme už končiť, pretože ma čaká pdopis dvoch investičných zmlúv pre modernizáciu železničnej dopravy pri Púchove a Žiline, ale aj rokovanie vlády. Ďakujem za vśetky konštruktívne otázky a povzbudenia. Veľmi si to cením. Chcem pozvať v sobotu vśetkých k voľbám, lebo je to sviatok demokracie, ale aj príležitosť pre lepšie riešenia pre Slovensko. KDH ako pokojná a konštruktívna sila je tu pre všetkých, aj pre sklamaných a nerozhodnutých. Vopred ďakujeme za dôveru, teśím sa na ďalšiu spoluprácu. Prajem vśetkým vśetko dobré.