Online odpovedala eurokomisárka Meglena Kuneva

Eurokomisárkou je len dva roky, od vstupu Bulharska do Európskej únie. Meglena Kuneva má v Európskej komisii na starosti ochranu spotrebiteľa. Počas svojej návštevy na Slovensku s čitateľmi Pravda.sk diskutovala online – o bezpečnosti výrobkov, ale aj o všetkom, čo vás, ako spotrebiteľov, zaujímalo – vo štvrtok 5. februára.

Rozhovor bol ukončený.

Jozef -  Dobry den pani komisarka, neviem ci mate na starosti aj spokojnost zakaznikov co sa leteckej dopravy tyka, napriek tomu polozim svoju otazku. Sprisnenie pravidiel pre leteckych dopravcov ktore boli prijate pred par rokmi a tykaju sa posilnenia prav zakaznikov v pripade meskajucich letov straty ci omeskania batoziny atd. sa ocividne minaju ucinkom. Nizkonakladovy prepravcovia ako Skyeurope ci RayanAir zasadne neposkytuju obcerstvenia aj pri 4 hodinovom meskani, napriek tomu ze je to ich povinnost, a spoliehaju sa na to to ze tych par stazovatelov umlcia 5 Eurami, kedze ziadna ina sankcia im realne nehrozi. A vacsina cestujucich sa nema chut stazovat. Netyka sa to len nizkonakladoviek, ale aj velkych splocnosti, ako Air France, ktory aj napriek niekolkodnovemu meskaniu batoziny odmieta uhradit povinne kompenzacie, oddialuje proces pozadovanim nezmyselnych dokumentov, ktore sa v mnohych exotickych krajinach ani nevydavaju. Planuje sa tuna nejaka zmena zo strany EK?
(05.02.2009 12:20) 

Moja krátka odpoveď je áno. Zameriame sa nielen na leteckú, ale aj pozemnú, železničnú a námornú dopravu. Na každom letisku sú plagáty s tel. číslom na podávanie reklamácii. Chápem vašu frustráciu, sama často cestujem. Často vás aerolinky ingnorujú a to nie len tie nízkonákladové, ale aj veľké. V roku 2007 sme rozbehli masívne vyčistenie internetových stránok, cez ktoré sa predávajú letenky. Zvyčajne začnú jednou cenou a tá je na záver odlišná. Je to podvádzanie. Toto je iba jeden z problémov, odkedy sa táto kontrola začala. Zistili sme, že uplatňovanie pravidiel v celej Európe nie je dostačujúce. Zo 400 internetových stránok polovica zavádzala. Tento rok zverejníme mená spoločností, stále čelíme ťažkostiam, kde členské štáty nechcú zverejniť mená tých spoločností. Čo sa týka uplatňovania pravidiel, stále ostávame dlžní spotrebiteľovi. Aj tie najlepšie pravidlá, ktoré nie sú uplatňované, sú len kopou papiera.

Andras -  Good afternoon,

Do you still oppose US-style class action lawsuits across the EU as part of her plan to strengthen consumer rights and why? What is your alternative?

Have a nice day.
(05.02.2009 12:22) 

Nie som za skupinové žaloby amerického typu, usilujeme sa o kolektívnu náhradu škody. Chceme, aby sa spotrebiteľ, keď má problém s leteckou spoločnosťou, aby sa na nu sťažoval. Myslím, že má úplnú pravdu a v konečnom dôsledku mu bude škoda nahradená. Toto však nestačí, pretože najpravdepodob­nejšie polovica spotrebiteľov bude žalovat na súde ich letecké spoločnsoti. Ale ak by dokázali konať jednotne, vtedy si tá letecká spoločnosť dobre premyslí, či sa bude chovať opakovane zle voči zákazníkovi. Spotrebitelia budú viac pripraveni bojovať za svoje práva. Je to o férovosti na trhu.

Martin z Bratislavy -  Prečo EÚ pristupuje k spotrebiteľom ako nesvojprávnym indivíduám a prečo k podnikateľom ako a priori zákerným škodcom, ktorí sa snažia zákazníkov okradnúť? (Teraz nemyslím len na Váš komisariát ale aj na kroky iných komisárov – napr. Redingovej.)
Prečo sa ochrana spotrebiteľa zameriava nie na jeho vzdelávanie ale na regulovanie podnikateľov? Množstvo regulácií potom predražuje výrobky a v konečnom dôsledku škodí všetkým!
(05.02.2009 12:26) 

Môj názor je taký, ze EÚ nie je pestúnka. Ani štáty EÚ nie sú pestúnky. Snažíme sa o riadne fungovanie trhov. Aby sme sa zbavili kartelov či monopolov, ktoré narušujú verejnú súťaž a aby sme na trh priviedli viac súťaze. A príklad, ktorý uvádzate vy s roamingovymi poplatkami je iba jednorazová záležitosť. Je to o tom, ako ten istý spotrebiteľ od tej istej spoločnosti, ako s ním zaobchádzajú, keď cestuje po Európe. Nemal by byť trestaný za to, že sa presúva z miesta na miesto na tom istom vnútornom trhu. Možno viete o tom, že aký je zisk pre spoločnosti. A aké sú straty spotrebiteľov. Po tom, čo komisárka Redingová zaviedla tieto opatrenia v dvoch krajinách, polatky za roaming klesli. Je to zriedkavé opatrenie, my musíme trh monitorovať a ubezpečiť sa, aby trh fungoval v prospech spotrebiteľov. Aby sme ich splnomocnili. A kde je spotrebiteľ v slabom postavení, tam mu chceme pomôcť, aby sme zvýšili jeho úroveň na úroveň veľkej spoločnosti s vlastným právnym odborom, ktorý sa takto môže brániť. Je to o rovnováhe. Na trhu by mali byť obe strany rovnako spokojné.

Peter z Bratislavy -  Dobrý deň, prosím Vás skuste mi ,ako spotrebiteľovi vysvetliť, ako je možné,že na jednotnom trhu EU sú dnes rozdiely v cenách nových vozidiel aj 30% Česko ,Polsko,Slovinsko. To Slovenské eurá majú nižšiu hodnotu ako tie iné ? Zjednajte nápravu prosím !
(05.02.2009 12:31) 

Dobrá otázka. Európska komisia nestanovuje ceny. Ale všetci spotrebitelia vrátane Slovákov by mali vedieť, kde sa nachádzajú v rebríčku cien. Môžem vám odporučiť pozrieť sa na hodnotiacu tabuľku spotrebiteľského trhu, ktorá je publikovaná na internetovej stránke Generálneho riaditeľstva pre ochranu spotrebiteľa www.europa.eu. Tento rozdiel medzi cenami je veľmi zaujímavý pre vaše domáce orgány, ktoré by ich mali zanalyzovať. Spôsob, akým dokážeme my bojovať a získať najlepšie spotrebiteľské ceny, je používať možnosti elektronického nákupu, možno nie práve auto, ale uplatňovať si možnosti spotrebiteľa bez hraníc. Toto prinúti výrobcov aj obchodníkov ponúkat čo najlepšie obchody. Našou mocou je moc výberu, moc odmeniť dobrého obchodníka a vytlačiť tých najhorších.

Tomash -  Prajem dobry den, co si myslite o tomto:
- Hydina a dalsi dobytok je krmeny kostnou muckou.
- Mnohe potraviny obsahuju rakovinotvorne latky tzv. Ecka, umele prichute a umele farbiva.
- V kozmetike sa nachadzaju ftalaty /parfemy/, rakovinotvorne konzervacne latky parabeny atd.
- mnohe textilne spolocnosti pouzivaju rakovinotvorne farbiace latky

AKO KONKRETNE BOJUJETE ZA ZAKAZ POUZIVANIA TYCHTO SKODLIVYCH LATOK? AKO JE MOZNE, ZE SA DOSTAVAJU DO POTRAVIN A DROGERIE?
(05.02.2009 12:35) 

K chemickým látkam sú platné základné legislatívne normy – REACH. To sa zaoberá chemickými látkami a informovaním o nich. Napr. ftaláty sú zakázané na použitie v detských hračkách. Momentálne sme zakázali biointernetovú stránku, ktorá predávala kožu, pretože spôsobovala alergiu. Máme vedecký výbor, kde sú zúčastnené štáty EÚ, a ak príde podnet, môžu zakázať ďalšie látky. Taktiež by som vám odporučila, aby ste sa pozreli do RASFF – stránka pre včasné varovanie v krmive a potravinách – kde my sledujeme nebezpečné látky jednak pre krmivo a ľudské potraviny.

Pavol Jušta -  Prečo EÚ neostala pri pôvodnej idey svojich zakladateľov umožniť voľný pohyb osôb, tovaru, služieb a kapitálu a snaží sa neustále zasahovať do viac a viac oblastí života? To však nefunguje: pozrime sa na spoločnú zahraničnú politiku, neschopnosť zasiahnuť proti finančnej kríze, výbuchy aktivizmu Francúzov nevítaného mnohými štátmi, neschopnosť riešiť riziká moslimskej migrácie, úpadok školstva a zdravotníctva takmer vo všetkých štátoch... to vzbudzuje len obrovskú frustráciu, pretože politici sa snažia ľudí presvedčiť, že EÚ vyrieši všetko a pritom to, samozrejme, nedokáže. Prečo sa nevrátime k pôvodnému zmyslu, ktorý EÚ vie napĺňať ale vybíjame sa v ideách na „svetlé zajtrajšky“, ktoré nedokáže EÚ zabezpečiť?
(05.02.2009 12:40) 

V zásade hovoríte o Európe ako o slobodnom trhu. Ale voľný pohyb tovaru je napríklad úzko prepojený s ochranou spotrebiteľa. Voľný pohyb osôb je dobre spojený s oblasťami spravodlivosti a slobody. Voľný pohyb kapitálu je úzko spojený s verejnou súťažou – a teraz aj s ekonomickou krízou, ktorej dokážeme čeliť len spoločne. Voľný pohyb služieb sa týka aj verejnej súťaže, uplatňovania práv a tak ďalej. Sú tri krajiny, ktoré sú spájané s hospodárskymi slobodami, ale nie s politickou podstatou EÚ. Ak prijmeme Lisabonskú zmluvu, ak bude krajina, ktorá sa rozhodne, že sa nechce zúčastňovať na politických rozhodnutiach, vtedy by mohla táto krajina vystúpiť. Ale potom by ma zaujímalo, ako si bude táto krajina vyjednávať problematiku energetiky s Ruskom. Voľba je na vás.

Klára -  Dobrý deň , srdečne Vás pozdravujem.
pretože do Bulharska chodievame na dovolenku, dovolím si tvrdiť, že Bulharsko v oblasti ekonomiky, služieb a cestovného ruchu urobilo za posledné roky veľký pokrok. Neobávate sa súčasnej hospodárskej krízy?
(05.02.2009 12:42) 

Ano, obávame sa. Ďakujem za milé slová na adresu Bulharska. Nie sme dostatočne bohatou krajinou a ekonomická kríza zasiahne tých najchudobnejších. Ale svojím spôsobom môže byť táto kríza aj príležitosťou zbaviť sa starých druhov produkcie, čistejších, zelenších, viac IT a potom sa nám napokon môže podariť získať ešte viac turistov zo Slovenska. Mimochodom podmienky na lyžovanie sú aktuálne vynikajúce.

mirka -  Niektore spolocnosti, obchodnici ponukaju v EU skratenu zaruku o jeden rok. Je to legalne?
(05.02.2009 12:43) 

Nie je, platia dva roky. Existuje smernica o predaji záruk spotrebiteľovi. Skontrolujte si príslušnú internetovu stránku.

Andres -  One more question, if I may. What do think about Entropa? Did you discuss this controversy also with your Czech colleague Vladimir Špidla?
(05.02.2009 12:45) 

Nie, nehovorili sme spolu o tom. Myslím si, že toto je otázka slobody prejavu, je to umelec. A je to voľba predsedníckej krajiny, ktorá si zvolí formu prezentácie. Musíme sa o sebe toho viac naučiť. Musíme sa viac naučiť o našich predsudkoch a zázemí. V Bulharsku mi položili tiež túto otázku a upozornila som, že mnohí z nich majú radi Jaroslava Haška a Švejka. A jeho humor je dosť tvrdý. Ale páči sa nám to. Sú však ľudia, ktorí majú radšej Karla Čapka. A je dobre, že v Česku máme oboch a mnohých ďalších.

Rastislav z Banskej Bystrice -  Dobrý deň,
Na Slovensku v poslednej dobe doško k výraznému zhoršeniu potravinových výrobkov, zvlášť pokiaľ ide o syry a syrové výrobky. Vyrába sa kvantum syrov s rastlinným tukom, tvrdý žltý syr niekedy nespĺňa predpísaný obsah tukov... Margarín s obsahom tuku nad 70% už ani nekúpime. V Čechách pokiaľ viem, nie je možné predávať na jednej polici v predajni syry stoprocentné s tými, v ktorých je rastlinný tuk. U nás je všetko možné. Nechystá sa niečo v tejto oblasti v EÚ a na Slovensku? Ľudia bývaj podľa mňa často zavádzaní tým, že "syry" s rastlinným tukom sú syrmi v pravom slova zmysle... Za odpoveď ďakujem a prajem pekný deň.
(05.02.2009 12:48) 

Obávam sa, že v čase ekonomickej krízy bude čoraz viac ľudí snažiacich sa oklamať spotrebiteľa. Označovanie potravín a uvádzanie obsahu je povinnosťou, ktorá je zaručovaná európskou legislatívou. Vaše štátne orgány majú povinnosť dodržiavať predpis, ktorý je už potvrdený, to znamená, že rastlinné tuky nie sú nebezpečne, ale človek musí byť o tom informovaný, či taký tuk je obsiahnutý v potravine, alebo nie je. A ak nemáte radi syr s rastlinným tukom, tak si ho nekúpite. Trh musí byť sledovaný, o to viac počas ekonomickej krízy. Pretože rastlinný tuk je lacnejší a mnohí výrobcovia sa pokúsia nahradiť kvalitnejšie prímesy lacnejšími a produkty predávať za drahšie ceny.

Slávka -  Dobrý deň,
Nechystá sa v EU niečo v oblasti základných potravín? Myslím tým ich približe rovnaké ceny v EÚ? Slovenský podnikatelia sú chamtiví, a tak mnoho ľudí kupuje potraviny v susedných štátoch... Ďakujem.
(05.02.2009 12:51) 

Chamtivosť je nanešťastie súčasťou ľudskej povahy. Rovnako ako zápas o spravodlivosť. Nie, nemôžem vám povedať dobrú správu, že by sme vedeli vstúpiť do cenotvorby, pretože toto nie je riešenie. Ním je sledovať trh, kontrolovať kvalitu, kontrolovať označovanie a zvyšovať povedomie ľudí o tom, že existujú aj podvodníci, ktorí im predávajú svoj tovar. Všimla som si, že vaše noviny Pravda zverejňujú porovnavanie cien, je to veľmi dobrá iniciatíva. Treba si porovnať, vybrať a zvážiť. Nikto vás nevie nahradiť na trhu.

Milan z Nitry -  Dobrý deň pani eurokomisárka. Mám na vás takúto otázku. Je jasné, že Európa je stále kontinentom rovných a rovnejších. Dobre viditeľné je to napríklad na letných dovolenkách - aj na tých do Bulharska, kde sa úplne inak správajú k Nemcovi ako k Slovákovi a pod. Čo s tým chcete urobiť?
(05.02.2009 12:53) 

Ak dovolíte, odpovedala by som tiež ako spotrebiteľ. Je to trošku aj otázka kultúry a rovnakým spôsobom sa to týka nás všetkých. V tomto prípade sme mali obrovskú a nevysvetliteľnú smolu, pretože na opačnej strane sa práve tradovalo, že s českými a so slovenskými turistami sa zaobchádzalo oveľa lepšie ako s kýmkoľvek iným. Dokonca, máme obce a dediny pomenované podľa názvov českých a slovenských miest či jedálne lístky v slovenčine a češtine nájdete v reštauráciach pozdĺž Čierneho mora. Je to otázka, ktorá je závažným problémom a veľmi ma trápi a vždy pri výskyte takýchto príkladov nerovnoprávneho zaobchádzania so zákazníkmi každému radím, aby sa obrátil so svojou sťažnosťou na príslušné stredisko ochrany spotrebiteľa, či na Slovensku alebo priamo v Bulharsku. Každá členská krajina EÚ má takéto stredisko, ba dokonca vám dávam priestor, aby ste s takouto sťažnosťou oslovovali priamo mňa.

František -  Dobrý deň!
Moja otázka je prostá. Prečo EÚ nerobí nič - tak to my obyčajní občania vnímame pre ochranu spotrebiteľa pokiaľ ide o masový dovoz čínskych výrobkov, likvidujúc súčasne našu výrobu? Dokedy budeme bezhranične otvorení pre Čínu a nebudeme zasahovať proti nej razantnejšie v prípadoch nerušenie jej výrobkami noriem bezpečnosti výrobkov atď.? Ďakuje, za odpoveď.
(05.02.2009 12:54) 

Ohľadne bezpečnosti produktov toho robí Európa dosť veľa. Máme všeobecnú smernicu o bezpečnosti výrobkov a prostredníctvom nej sme schopní zastaviť prísun nebezpečného tovaru. Vo väčšine prípadov ide o hračky, elektrické spotrebiče a motorky. Nie je žiadna krajina schopná samostatne rokovať s Čínou, ale spoločne meníme spôsob, akým Číňania vyrábajú. O čom vy hovoríte, je prestať s dovozom lacného tovaru. Ste si isti, že toto je to, čo chcete? Myslím si, že ak si neviete dovoliť drahšie topánky, budete radi s bezpečnými a lacnými čínskymi topánkami. Ak vaši domáci výrobcovia necítia nátlak bezpečnejšieho a lacnejšieho tovaru, oni sami ceny nikdy neznížia. Takže bezpečnosť a ceny sú v záujme spotrebiteľov. Je to však neustály zápas – docieliť bezpečnosť, čo v EÚ robí spoločne všetkých 27 krajín.

Zolo -  Dobry den prajem.
Chystate nejake novinky v pravach spotrebiltelov?
(05.02.2009 12:57) 

Áno. Navrhli sme smernicu o právach spotrebiteľa, ktorá pomôže spotrebiteľom obchodovať cez štátne hranice. Pre krátkosť času tu nie je priestor vysvetliť všetky aspekty tejto smernice, ale ide o právo zmeny výberu, keď nakupujeme online, týka sa to dodacích lehôt, zrušenia skrytých poplatkov. Tiež ustanovenia, ktoré nie sú uvedené, tak za ne nemusí spotrebiteľ platiť. A celkovo lepšia ochrana, keď ste v zmluvnom vzťahu mimo predajňu. Jedným slovom cieľom je Európa bez hraníc pre spotrebiteľov.