Ako si vybrať dovolenku? Odpovie šéf cestovných kancelárií Macko

O dovolenkovej sezóne, cestovných kanceláriách a horúcich letných tipoch diskutujte so šéfom asociácie cestovných agentúr Stanislavom Mackom v pondelok od 12.00.

Pociťujete pokles záujmu o dovolenky v roku 2011? - Laco

Nie, nemyslím si. Neregistrujeme pokles záujmu, naopak, mám pocit, že tak prvé mesiace tohto roku tak ako aj teraz je záujem o dovolenky prostredníctvom CK veľmi dobrý.

Akú maržu si zväčša cestovky dávajú k cenám zájazdu? - Jan Hubík

Marža CK je výsostne vec kalkulácie CK a neprichádza mi, aby som jej výšku zverejňoval, vči hodnotil. Závisí prípad od prípadu. Prirážka CK, ktorú ja nerád nazývam prirážkou, správny názov by bol servisné služby CK, pretože v skutočnosti táto čiastka v kalkulácii predstavuje servis, ktorý CK musí vykonať, aby vykonala zájazd – rokuje s hotelom, poskytovateľmi služieb, s dopravcami atď. Slovo prirážka nevystihuje prácu CK.

Dobrý deň. Čo si myslíte, aký ďalší vývoj v oblasti cestovného ruchu očakávate. Budú mať cestovné kancelárie ešte zmysel? Teda aspoň v takom veľkom počte, iko ich je na Slovensku? Ľudia väčšinou už ovládajú aspoň jeden svetový jazyk a vďaka svetu internetu si vedia naplánovať často dovolenku aj sa mi bez pomoci cestovnej kancelárie. Je tento trend badateľný alebo sa neobávate o pokles počtu cestoviek? - miro

Existencia kamenných CK bude mať ešte veľa rokov zmysel. Pripúšťam však, že podiel cestovaniachtivých, ktorí si zorganizujú dovolenku vďaka informačným technológiám, bude narastať. Za príkladmi netreba ísť ďaleko, napr. Nemecko, kde sa podiel zájazdov organizovaných vďaka informačným technológiám, prehupol cez 50 percent. Aj u nás na Slovensku zaznamenávame rastúci trend individuálneho organizovania zájazdov prostredníctvom internetu. Samozrejme vyžaduje si to istú zručnosť, jazykové znalosti, všeobecný prehľad, čo sa vo svete deje, ale napriek tomu ešte stále bude dosť klientov, ktorí sa obrátia na kamenné CK. Máme aj takých klientov, ktorí sa snažia pripraviť si dovolenku cez internet a nakoniec prídu do CK a zájazd si kúpia v nej.

Dobry den, rezervoval som si dovolenku cez rakusku cestovnu kancelariu,lebo ponuka slovenskej cestovnej kancelarie na ten isty termin v tom istom hoteli bola na tyzden o 900EUR drahsia. To sa mi zda sialeny rozdiel,viete mi povedat v com to je? - Vladino

Podľa informácií, ktoré ste mi poskytol, zdá sa mi rozdiel v cene dovolenky vo výške 900 eur ťažko pochopiteľný. Nakoľko neuvádzate detaily, nemôžem k tomu zaujať stanovisko. Všeobecne môžem povedať, že registrujeme prípady, kedy dovolenky ponúkané na našom trhu zahr. cestovnými kanceláriami sú lacnejšie ako dovolenky v tej istej destinácii, v tom istom objekte ponúkané slovenskými CK. Ťažko vysvetľovať filozofiu kalkulácie jedného, či druhého subjektu, ale je celkom možné a reálne, že zahraničný touroperátor, ktorý nakupuje podstatne väčší objem kapacít v zahraničí, môže dostať v tom istom zariadení zľavu oproti slovenskému subjektu. Potom mu aj konečná cena môže výjsť nižšia, ako v našej CK. Takýchto prípadov som ale v minulosti registroval veľmi málo.

Prečo ste zarytým odporcom LastMinute dovolenky? - Aleš

Nie som odporcom dovoleniek Last Minute, len si myslím, že je obapólne prospešnejšie využívať nákupy First Moment. Výhoda takého rozhodnutia je určite na strane záujemcu, ale nepopieram, aj na strane CK. Výhoda pre klienta je: má neobmedzený výber z katalógu CK, nie je ničím limitovaný, CK pri predaji zájazdov prichádzajú na trh so zľavami, ktoré sú veľmi zaujímavé a na Slovensku ďaleko vyššie, ako v okolitých štátoch, napr. v Rakúsku. Aj z cenového hľadiska je tento nákup zaujímavý. CK rovnako tým, že získa časť financií skôr, môže uhradiť náklady za garantované kapacity v dohodnutých termínoch. A treba povedať aj základnú myšlienku,že na celom svete Last Minute predstavujú predaj na poslednú chvíľu len tých produktov, ktoré zostali voľné. A tam už nejde o výber, ale akceptovanie toho, čo je ešte voľné.

Súhlasíte s týmn, aby CK zo zákona museli uverejňovať iba koncu sumu zájazdu? - Lenin

Otázka publikovania konečných cien zájazdu nie je nová a diskutuje sa o nej už niekoľko rokov. V zásade nie som proti tomu, aby bola uzákonená povinnosť konečnú cenu zájazdu. Treba ale povedať objektívne, že dnešný právny stav ukladá CK jednoznačnú povinnosť, informovať svojho klienta o konečnej cene ešte pred podpisom zmluvy o zájazde a tak to aj naše CK robia. Takže klient skôr, ako urobí rozhodnutie, vie, presne jeho konečnú cenu. Prećo sa ešte stále používajú v praxi povinné a nepovinné príplatky, možno zhodnotiť tak, že súčasťou ceny zájazdu sú príplatky, o ktorých výške CK nevie presne v čase kalkulovania ceny zájazdu, alebo ide o príplatok, ktorého výška nie je zavislá na CK a v priebehu mesiacov sa môže zmeniť. Napr. palivový príplatok závislý na aktuálnej cene paliva na trhu, vízové poplatky, ktoré môže krajina zmeniť v priebehu mesiacov a pod. Druhá rovina príplatkov sú príplatky, ktoré vychádzajú z filozofie kalkulovania ceny, ktorá sa na Slovensku za roky zaviedla. Naše CK veľakrát vo svojich cenníkoch uvádzajú zákl. ceny zájazdov a v príplatkoch dávajú možnosť doplnkových služieb, či sú to príplatky za deti, za vybavenie, či orientáciu izby a pod. V zásade ale treba povedať, že v rámci celej EÚ sa veľa diskutuje o konečnej cene a to nielen u zájazdov, ale aj pri dopravných ceninách a pod.

Ktora destinácia je tohtorocnym hitom? - lubka

Tohtoročným hitom sa zatiaľ ukazuje byť Turecko. Tu samozrejme nezmenšujem váhu Chorvátska na trhu, ale to už je tradícia, slovenské more je Jadran.

Koľko sťažností ňa CK ročne riešite a koľko z nich je opodstatnených? - Andrej M.

Nám neprislúcha riešiť sťažnosti klientov, poskytujeme však rady, či telefonicky, alebo per mail.

Dobrý deň prajem, zaujíma ma, či je dostupná štatistika CK podľa počtu prepravených turistov? Predpokladám, že ten kto ich prepraví najviac, bude mať aj najviac skúseností... - Lubo

Oficiálna štatistika o počte obslúžených klientov u nás nie je. Má ju však Štatistický úrad SR, pretože každá CK, ktorá organizuje zájazdy, musí po skončení kalendárneho roka oznámiť detaily o svojich výkonoch. Z týchto údajov potom ŠÚ spracováva prehľady o tom, v akých počtoch a kde cestujú Slováci. Všeobecne kam vycestovali, v akých objemoch a rovnako spracováva aj turistov, ktorí pricestovali na Slovensko.

Išli by ste na dovolenku vlakom? Prečo žiadna CK nič také neponúka? - Jan Moravec

Dovolenky vlakom sa na Slovensku v minulosti neujali, využívali ich najmä Železnice Slovenska pri organizovaní zájazdov pre vlastných zamestnancov, ale aj pre klientov cez ulicu. Nebola to otázka nezáujmu zo strany CK, skôr z praktického hľadiska sa stále viac realizujú letecké zájazdy a zájazdy autobusom. Pokusy o pohodlnú cesta napr. do Chorvátska dokonca aj s dopravou auta v jednej vlakovej súprave, skončili neúspešne a železnice od tohto projektu odstúpili pre malý záujem.

Dobrý deň, zaujímalo by ma, aké má povinnosti cestovná kancelária v prípade dlhého meškania charterového letu, keď dovolenkári musia čakať na lietadlo niekoľko hodín alebo aj celú noc? - Eliza

Meškanie lietadiel tak pri linkových spojoch ako pri charteroch, je upravené nariadením Európskej komisie a EÚ parlamentu. Toto ukladá povinnosť leteckej spoločnosti, aby sa postarala o svojich klientov v prípade meškania. Toto nariadenie osobitným spôsobom rieši meškanie charterov, to znamená letov, ktoré sú súčasťou balíka služieb nazvaného zájazd. Presne určuje leteckej spoločnosti, ako sa má postarať o klienta v závislosti na dĺžke meškania leteckého spoja. Pravdou zostáva, že túto povinnosť letecká spoločnosť prenáša zmluvným spôsobom spravidla na letisko, ktoré potom v jej mene plní povinnosti v zmysle nariadenia EK. Stáva sa, že dochádza k informačným skratom medzi leteckou spoločnosťou a letiskom v tom, že spoločnosť buď neskoro, alebo nepresne informuje nepresne o meškaní spoja a potom pochopiteľne letisko pristupuje neskôr k plneniu povinností. Chcem zdôrazniť, že povinnosti pri meškaní charterových leteckých spojení sú jednoznačne na strane leteckej spoločnosti.

Zdravim vas. Ako rozoznat dobru cestovnu kancelariu od zlej? - dusan

Ja si myslím, že neexistujú symptómy, ktoré by som mohol uviesť na vami požadované odlíšenie. Určite by som si však pri rozhodovaní sa získal o zvolenej CK čo najviac informácií, alebo referencií na internete. Kvalita katalógu a informácií, ktoré mi CK je schopná poskytnúť, to by bol pre mňa asi druhý ukazovateľ, ktorý by rozhodoval. A v neposlednom rade prístup pracovníkov kancelárie, ich informovanosť, kvalita odpovedí na moje zvedavé otázky, to všetko by u mňa rozhodovalo.

Aké sú Vaše najobľúbenejšie európske destinácie? - Ján

Španielsko a Chorvátsko. V Chorvátsku nemám špecifickú lokalitu, rád absolvujem dovolenky na lodi a v Španielsku môj obdiv zdieľa Costa del Sol, južné pobrežie Španielska od Malagy až po Gibraltar. V ostatnom čase sa mi zapáčila dovolenka na okružných plavbách veľkých lodí, čo je osobitný druh dovolenky, relaxačno – poznávací a vrelo to odporúčam tým, ktorí majú radi spoločnosť, zmenu a relax na krásnej veľkej lodi.