Parkovisko sa postaví a čo ďalej?

Mestá idú čoraz viac spoplatniť parkovanie, keďže parkovacie miesta chýbajú. Stavitelia bytových domov musia síce pre ich obyvateľov postaviť dostatočný počet parkovacích státí či garáží, miesto pre auto však nie je zadarmo. A tak niektorí vodiči parkujú naďalej na chodníkoch. Ľuboš Čema, podpredseda Inštitútu urbánneho rozvoja, ktorý zastupuje investorov či architektov, sa potom pýta - načo treba parkovacie státia stavať.

11.12.2012 07:38
Parkovanie, auto Foto:
Ilustračné foto
debata

Dáva staviteľovi zákon povinnosť postaviť parkovacie miesta a garáže pre obyvateľov bytovky? V akom pomere?
Povinnou súčasťou dokumentácie na územné a stavebne konanie sú dopravné a komunikačné vzťahy, ktorých súčasťou je aj bilancia statickej dopravy, teda parkovania. Developer sa musí pritom riadiť normou, ktorá upravuje potrebný počet parkovacích státí. Výpočet je určený ako vzorec. Pri bytových projektoch sa podľa tejto normy požaduje jedno státie na 1-izbový byt, jeden a pol státia pri 2-izbovom byte a dve parkovacie státia pri troj- a viacizbových bytoch.

Na jednej strane norma prikazuje parkovisko postaviť, na druhej strane vodiči parkujú na chodníkoch. Čo s tým?
Je možné, že v niektorých lokalitách, kde sa stále dobre parkuje pri chodníku, budú stáť parkovacie domy prázdne. Obec totiž svojou parkovacou politikou občana parkovacie státie kúpiť nenúti, ale investor ich k bytovému domu postaviť musí. Sme svedkami ciest a chodníkov preplnených zaparkovanými vozidlami a v susedstve prázdneho parkovacieho domu.

Koľko priemerne stojí výstavba parkovacích miest?
Nerád by som paušalizoval, každá stavba je iná, ale možno povedať, že stavebné náklady na parkovanie na teréne sa pohybujú niekde od 80 eur za m2, čiže jedno parkovacie státie na teréne bez pozemku stojí rádovo 2-tisíc eur a viac vrátane komunikácií parkoviska. K tejto cene je však potrebné pripočítať cenu pozemku, čo závisí od danej lokality. Pri nadzemnom parkovaní sú náklady na výstavbu vyššie a pohybujú sa niekde na úrovni 6-tisíc eur na jedno parkovacie státie. Opäť však treba pripočítať ešte cenu pozemku.

Prečo parkovacie miesto alebo garáž nie sú započítané v cene nehnuteľnosti?
V prvom rade mať auto nie je povinnosť. Najmä pri malometrážnych bytoch majú ľudia nanajvýš jedno auto, ak vôbec. Potom závisí od lokality, či toto parkovacie miesto vie dotyčný využiť, ak nie na parkovanie, tak na prenájom. Samozrejme, závisí aj od prístupu investora, od jeho spôsobu určenia ceny bytu. Pre investora je to nákladová položka, ktorá vstupuje do kalkulácie nákladov projektu. Pri predaji je potom na jeho rozhodnutí, ako bude s parkovacím státím narábať z pohľadu celkovej predajnej ceny bytu. Postaviť ho však musí, v takom počte, ako mu prikazuje norma.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba