Písmená mladí poznajú, ale čítať nevedia

Hoci nie sú analfabeti, čítať knihy nevedia. Mladí ľudia uverili sloganu, že na všetko, čo v živote môžu potrebovať, im stačí web. Výsledkom je, že žiaci a študenti majú problém porozumieť zmyslu textu.

20.07.2012 20:00 , aktualizované: 21.07.2012 15:00
skolstvo, student, studenti Foto:
Ilustračné foto.
debata (30)

„Nevedia to a nie sú naučení nájsť si zaujímavé čítanie. Značnej časti mladých ľudí preto hrozí prepad medzi informačne chudobných,“ konštatuje metodička Krajskej knižnice Ľudovíta Štúra vo Zvolene Lenka Malovcová.

Ako to vyzerá s čítaním mladých, ukázal aj výskum, do ktorého sa zapojili regionálne knižnice po celom Slovensku. V rámci neho vyplnilo dotazníky viac ako 12 300 respon­dentov. Z nich takmer 50 percent vyhlásilo, že ich čítanie nebaví a viac než 36 percent má k nemu negatívny vzťah. Oveľa viac času trávia pred televízorom, s kamarátmi alebo na inernete. Ako dôvody, prečo nechodia do knižníc, najčastejšie uvádzajú, že nemajú chuť, čas ani záujem o knihy.

„Aby sa situácia zlepšila, je nevyhnutné vypracovať koncepciu vzdelávania a nastaviť ho tak, aby bolo čítanie nutnosťou a žiaci museli pracovať s písaným textom. Keby sa nám to podarilo naštartovať teraz, za štyri roky by sme sa mohli niekde posunúť,“ tvrdí členka správnej rady Slovenskej asociácie knižníc a riaditeľka Staromestskej knižnice v Bratislave Judita Kopáčiková. „Mladých treba naučiť čítať, preto musíme spojiť sily – rodina, školy, knižnice aj ministerstvá,“ dodáva. Pomôcť by vraj mohli aj správne vzory mediálne známych ľudí, ktoré by mladí chceli kopírovať, a najmä budovanie aktívneho vzťahu a pozitívneho vnímania kníh v rodinách.

Ministerstvo školstva v koncepcii záchranu nevidí, hoci aj z tohtoročných výsledkov testovania deviatakov vyplynulo, že žiaci majú problém s čítaním s porozumením, so spracovaním poznatkov a zmyslom obsahu textu. Pripomína, že v minulosti bolo vyhlásených niekoľko výziev zameraných na podporu čitateľskej gramotnosti a mieni v tom pokračovať aj v budúcnosti.

Do prípravy koncepcie sa nehrnie ani ministerstvo kultúry s tým, že radšej podporuje priame aktivity. „Také, ktoré podporujú čítanie detí a mládeže, propagáciu literatúry a jej tvorcov, a to cez dotačný systém alebo ako cielenú aktivitu z úrovne ministerstva,“ povedal hovorca ministra kultúry Jozef Bednár. Tento rok ministerstvo kultúry podporilo druhý ročník projektu Do knižnice¤2 – Nakazení čítaním. Problém však je v tom, že knižnice mladým čitateľom nemajú veľmi čo ponúknuť, keďže knihy, o ktoré by mladí mohli mať záujem, v nich nie sú.

„Za posledných päť rokov nakupujeme pre úsporné opatrenia stále menej kníh,“ priznáva poverená šéfka Knižnice G.¤F. Belopotockého v Liptovskom Mikuláši Marcela Feriančeková. V Oravskej knižnici A.¤Habovštiaka v Dolnom Kubíne mohli na nákup nových kníh v roku 2009 použiť 22 527 eur, vlani to bolo iba 13 411 eur.

Zanietení knihovníci napriek tomu na získavanie mladých nerezignovali. Keď ich nie je možné nalákať priamo na knihy, snažia sa o to organizáciou iných podujatí. „Ak zvolíme zaujímavú tému, na podujatie k nám prichádzajú stredoškoláci aj vysokoškoláci bez toho, aby sme ich účasť organizovali. Pýtajú sa, diskutujú, aj keď za čitateľov knižnice sa nezapíšu,“ hovorí riaditeľka Verejnej knižnice Jána Bocatia v Košiciach Klára Kernerová.

„Nemyslíme si, že keď budeme robiť hocičo, iné to nebude, aj preto spolupracujeme so školami,“ hovorí zas Feriančeková a dodáva, že už za nimi prišli aj sami študenti s prosbou o zorganizovanie podujatia na konkrétnu tému.

Niektoré výsledky výskumu čítania mládeže
- 48,6 % respondentov čítanie nebaví
- 36,5 % má negatívny vzťah k čítaniu, uprednostňuje pasívnu formu zábavy
- 42,16 % vôbec nečíta knihy v pracovných dňoch
- 52,31 % nenavštevuje žiadnu knižnicu
- 20, 81 % navštevuje školskú knižnicu
- 39,45 % si myslí, že v školskej knižnici je málo nových kníh
- 14,86 % neprečítalo ani jednu knihu povinného čítania v predchádzajúcom školskom roku
- 50,2 % sleduje televíziu denne jednu až tri hodiny
- 78,3 % súhlasí s tvrdením, že kto číta veľa kníh, je múdrejší
- do výskumu sa zapojilo 12 303 žiakov 8. a 9. ročníkov základných a 2. ročníkov stredných škôl, 54,16 % chlapcov, 43,55 % dievčat

ZDROJ: Čítanie mládeže v Slovenskej republike, Interpretácia výsledkov výskumu, Slovenská asociácia knižníc, 2011. <a href=„http://­www.sakba.sk/do­kumenty/2011/ci­tanie-mladeze.pdf“ target=„_blank“ >www.sakba.sk/do­kumenty/2011/ci­tanie-mladeze.pdf//

© Autorské práva vyhradené

30 debata chyba