Pokuty vodičom stúpnu na 40-tisíc

Poslanci môžu naďalej jazdiť ako cestní piráti, ostatní vodiči zaplatia za prekročenie rýchlosti aj desaťtisícovú pokutu. Parlament prijal nový zákon o cestnej premávke, ktorý zavádza prísnejšie pravidlá pre šoférov, politikov však obchádza. Okrem vysokých pokút sa od októbra na cesty zavedie povinné celoročné svietenie či päťdesiatka v meste.

03.07.2008 18:13 , aktualizované: 19:03
Policajná kontrola Foto:
Ilustračné foto
debata

Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) si od toho sľubuje menej nehôd a bezpečnejšiu premávku. „Zákon má chrániť slušných ľudí,“ uviedol.

Šoféri zaplatia za rýchlosť, alkohol, jazdu na červenú či predbiehanie cez plnú čiaru dvakrát viac ako v súčasnosti. Po novom môžu policajti na mieste vypýtať až 20 000 korún alebo zabaviť papiere. Ak vodič odmietne fúkať, môže dostať 40-tisícovú pokutu, prípadne prísť o vodičský preukaz na päť rokov. To isté čaká šoféra, keď utečie z miesta nehody. Doteraz bola najvyššia pokuta 15 000 korún.

Poslancov sa vysoké pokuty týkať nebudú, chráni ich totiž priestupková imunita, jej zrušenie si včera neodhlasovali. Návrh KDH koalícia nepodporila. „Nie je to vec tohto zákona, ale ústavy,“ zdôvodnil Kaliňák.

Ostatní vodiči prídu ihneď o preukaz za jazdu na červenú, nedanie prednosti v jazde či neuposlúchnutie pokynov policajta. Plateniu pokút sa nevyhnú, polícia bude podlžnosti posúvať na firmu, ktorá ich bude vymáhať. Vodičom tak hrozí, že okrem pokuty zaplatia aj penále.

Podľa odborníka na dopravu Gustáva Kasanického prísne tresty zaberú len načas. „Vysoké pokuty dlhodobo nič nevyriešia, ľudia prechodne budú opatrnejší, ale potom ich to prejde,“ tvrdí.

Odborníci na dopravu sa zhodujú, že treba zmapovať aj kritické nehodové miesta na diaľniciach a cestách I. a II. triedy. Na týchto cestách zahynulo vlani pri nehodách najviac ľudí, zo 627 mŕtvych vyše polovica. Naopak, na diaľnici bolo len 19 obetí.

„Kým sa nezmení správanie vodiča na cestách a nevybuduje sa bezpečná cestná sieť podobná tým vo vyspelej Európe, bude nehodovosť stále vysoká,“ hovorí Peter Grendel z Ústavu logistiky priemyslu a dopravy Košickej technickej univerzity.

Do autoškôl bude polícia vracať okrem čerstvých vodičov aj tých ostrieľaných. Zákon ruší dvojročnú skúšobnú lehotu pre nováčikov za volantom. Na preskúšanie pošle polícia všetkých vodičov, ktorí za rok opakovane jazdili na červenú, pili, jazdili prirýchlo či predbiehali cez plnú čiaru.

Polícia by mala mať do konca roka aj nové mobilné radary, ktoré vodičov prekračujúcich rýchlosť chytia aj tam, kde na to neboli zvyknutí. „Slovenskí vodiči patria v únii k najhorším. Stačí sa pozrieť na naše cesty, čo sa deje z hľadiska dodržiavania zákona. Hneď ako prejdú Slováci za hranice, zrazu sú úplne iní. Aj vďaka iným pokutám a lepšej technike,“ vyhlásil policajný viceprezident Stanislav Jankovič.

V obciach sa bude jazdiť pomalšie, namiesto 60 km za hodinu len 50 km za hodinu. Súčasne sa však zruší 40 km za hodinu. Na diaľniciach bude naďalej povolená najvyššia rýchlosť 130 km za hodinu.

Kamióny sa na cesty počas piatka a sviatkov predsa len dostanú. Zákaz predbiehania sa kamiónov na diaľniciach, ktorý dnes platí medzi Trnavou a Bratislavou, sa rozšíri na všetky cesty.

Zimné pneumatiky budú povinné, ak bude na ceste súvislá vrstva snehu. Povinné budú aj prilby a reflexné oblečenie pre cyklistov.

Poslanci napokon súhlasili aj s návrhom Rafaela Rafaja (SNS), ktorý presadil, aby chodci pri prechádzaní cez vozovku nemohli telefonovať či počúvať volkmen. Za zákon hlasovali všetky vládne strany, opozícia bola proti.

debata chyba