Prenájom letiska je podobný privatizácii

Zámer vlády prenajať bratislavské letisko na 30 až 50 rokov je veľmi blízky jeho privatizácii. Vidia to tak viacerí ekonómovia.

08.03.2011 23:03
Nový terminál bratislavského letiska Foto:
Nový terminál bratislavského letiska
debata (21)

Vláda sa v súčasnosti rozhoduje, či letisko v hlavnom meste sprivatizuje, prenajme, alebo inak zabezpečí jeho ďalší rozvoj. Letisko potrebuje vyše 350 miliónov eur na obnovu dráh či rozšírenie parkovísk.

„Podporujem privatizáciu letiska, ale v prípade, že dôjde k dlhodobému prenájmu, vidím to ako veľmi blízke,“ uviedol Peter Goliaš z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy. Pri takom dlhom období sa totiž súkromníkovi oplatí vložiť do rozvoja letiska prostriedky, podobne ako pri jeho odkúpení.

Samotný rezort dopravy je naklonený prenájmu letiska. „Som za koncesiu, ktorú považujem za dobrý model a existuje aj v Európe,“ povedal Ján Figeľ (KDH), minister dopravy. Budúcnosť letiska mala pôvodne vyriešiť vláda ešte minulý týždeň, nakoniec sa rozhodla ponechať si čas ďalšie dva týždne. „Viacerí členovia vlády chceli vidieť presnejšie analýzy všetkých alternatív pre ich lepšie porovnanie, aby sa mohli rozhodnúť,“ vysvetlil Rado Baťo, hovorca premiérky Ivety Radičovej.

Jednoznačne sa proti predaju letiska nestavia ani opozícia, ktorá vláde vyčíta skôr zámer sprivatizovať teplárne. „Je nevyhnutné zapojiť súkromný sektor do rozvoja letiska. Štát dokázal, že to sám neutiahne,“ skonštatoval František Palko, riaditeľ Inštitútu hospodárskej politiky. Palko bol v minulej vláde za SNS štátnym tajomníkom ministerstva financií. Podľa neho by bolo vhodné, keby na letisko vstúpil strategický partner tak, ako to chce rezort dopravy spraviť s nákladným železničným dopravcom Cargo. Za minulej vlády letisko patrilo pod vplyv strany Smer, ktorá je teraz proti privatizácii. Prípadný dlhodobý prenájom letiska však označil predseda Smeru Robert Fico tiež za privatizáciu. Princíp dlhodobého prenájmu využívajú viaceré letiskáv Európe. „Fungujú napríklad v Turecku alebo v Taliansku,“ doplnil Petr Kováč z Patria Corporate Finance. Podľa Medzinárodnej rady letísk (ACI) prenájom od 20 do 50 rokov využíva v Európe 26 letísk a na neobmedzenú lehotu je to 28 letísk.

„Dlhodobý prenájom, teda na viac ako 30 rokov, v mnohom vykazuje podobné znaky ako jeho predaj. De facto ide o predaj licencie na prevádzkovanie letiska na vopred danú dobu,“ dodal Kováč. Pri úplnom predaji letiska by mohol totiž štát získať viac peňazí než pri dlhodobom prenájme. „Letisko by malo byť privatizované. Umožní to vyšší výnos pre štát a kvalitnejší projekt z pohľadu investora,“ zhodnotil Radovan Ďurana z Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz.

Podľa neho sa totiž môže zdať 50–ročná lehota prenájmu ako dostatočne dlhá, samotný prenájom aj plány investora však budú vždy závislé od kvality nájomnej zmluvy. „Vzniká tak riziko, že investor bude musieť neskôr vstupovať do ďalších rokovaní so skutočným vlastníkom, čo môže obmedziť jeho rozvojové plány či znížiť výnos z prenájmu,“ dodal Ďurana.

V Čechách je v súčasnosti Ruzyňské letisko vo vlastníctve štátu. „Už nejaký čas sa uvažuje o jeho privatizácii. V diskusii sú obidva varianty, teda predaj aj prenájom. Vzhľadom na to, že letisko má pred sebou ešte veľké príležitosti pre ďalší rozvoj, potom je v tomto prípade vhodnejšou formou privatizácie predaj. Ten totiž umožňuje väčšiu pružnosť pri ďalšom rozvoji,“ doplnil Kováč.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba