Presúvanie eurofondov je až to posledné, odkázali Figeľovi z Bruselu

Slovensko má na výstavbu diaľnic najprv vyčerpať na tento účel určené prostriedky v Operačnom programe Doprava (OPD) pre súčasné sedemročné programovacie obdobie 2007 až 2013.

13.04.2011 16:32
debata (5)

Až následne môže požiadať o presunutie ďalších peňazí na diaľnice v rámci spomínaného programu a potom aj z iných programov, kde nebudú iné zdroje plne využité. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) považuje za dôležité rozumne nakladať s eurofondmi, aby sme neprišli o prostriedky, ktoré by pri neschopnosti čerpať v iných programoch boli premrhané.

„Neznamená to nič definitívne. Znamená to proces, ktorý má isté pravidlá, podmienky, ale aj dôležitú súvislosť, že európska štrukturálna pomoc slúži krajinám na modernizáciu,“ povedal Figeľ po stredajšom zasadnutí vlády. Ministerstvo dopravy podľa neho rokuje s komisiou na technickej úrovni o základných úsekoch D1, aby boli uznané a financované na úrovni minimálne 700 mil. eur. Ministerstvo, uviedol ďalej Figeľ, neuvažovalo o presune peňazí určených pre železnice na výstavbu diaľnic, išlo o prostriedky z integrovaných dopravných systémov. Minister dopravy tým reagoval na obvinenia poslanca parlamentu a exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD), že vláda klame o možnosti realokácie peňazí na diaľnice z iných operačných programov i vnútri samotného programu Doprava.

Generálny riaditeľ Generálneho riaditeľstva Európskej komisie (EK) pre regionálnu politiku Dirk Ahner poslal koncom marca ministrovi Figeľovi list, z ktorého je podľa Vážneho zrejmé, že žiadne presuny nebudú možné a preto vyhlásenia o realokáciách sú ďalším podvrhom tejto vlády. Pre Brusel nie je v súčasnosti prijateľný návrh nahradenia zdrojov určených napríklad pre výskum a vývoj, sociálnu inklúziu, reformu školstva a digitálnu spoločnosť.

„Len po dôkladnom vyhodnotení projektov, ktoré je možné realisticky prezentovať a implementovať v programovacom období, by bolo prípustné zvažovať možné realokácie v rámci OPD ako druhý krok. V takomto prípade ale nemôžu byť uskutočnené presuny zo zdrojov už určených pre železnice, keďže rovnováha medzi železničnou a cestnou infraštruktúrou je dôležitá pre udržateľný rozvoj,“ uvádza sa v liste Ahnera. Vážny v stredu poskytol preložené citáty z obsahu tohto listu médiám. Ak sa jasne preukáže, že súčasné zdroje v programe Doprava, vrátane akýchkoľvek dostupných zdrojov, nebudú stačiť na dokončenie prioritných úsekov diaľnice D1 v potrebnom časovom období, bude podľa listu možné uvažovať o presune peňazí zo slabšie využívaných programov, v ktorých je riziko, že prepadnú.

Vážny vyhlásil, že ministerstvo dopravy by malo najprv vypracovať jasný plán prípravy a výstavby diaľnic. Ten ukáže, či bude schopné čerpať peniaze z eurofondov. Ak však minister Figeľ predloží program výstavby diaľnic, kde bude počítať s vnútorným presunom prostriedkov programu Doprava, bude podľa jeho predchodcu nedôveryhodný. Figeľ potvrdil, že program výstavby diaľnic predloží do vlády ešte v tomto mesiaci. „Finalizujeme celý projekt a zároveň ho spájame s niektorými ďalšími zámermi, aby sa výstavba diaľnic a modernizácia železníc prepájali aj v intenzite využitia,“ dodal s tým, že treba presunúť viac najmä nákladnej dopravy z ciest na železnice.

„Za zastavené PPP úseky na D1 na Slovensku neexistuje dnes riešenie,“ tvrdí Vážny. Vláda chce podľa neho nahradiť 4,2 mld. eur, koľko mala stáť samotná výstavba úsekov D1 cez dva balíky PPP, fiktívnym presunom z eurofondov, čo však EK zastavila. Z celkovej alokácie zdrojov na diaľnice a rýchlostné cesty v objeme 1,8 mld. eur, pokračoval bývalý minister dopravy, je zakontrahovaných 700 mil. eur a voľných tak zostáva 1,1 mld. eur. Táto suma podľa Vážneho nemôže nahradiť potrebné stavebné náklady na úseky D1.

Figeľ pripomenul, že Vážny ako minister sa zameral na predražené PPP projekty namiesto toho, aby zabezpečil financovanie diaľnic z eurofondov. Čerpanie zdrojov v Operačnom programe Doprava podľa súčasného ministra dosahuje takmer 20 %. Výstavbu diaľnic nechce rezort dopravy financovať iba z eurofondov a štátneho rozpočtu, ale aj z iných zdrojov, napríklad využitím pôžičiek či prostriedkov druhého dôchodkového piliera cez diaľničné dlhopisy alebo výnosov z lepšie nastaveného mýta. „Dnes je v mínusovom salde, ale v budúcnosti by malo slúžiť ako jeden zo základných zdrojov na výstavbu a údržbu diaľnic,“ dodal Figeľ. Slovensko má podľa neho už otvorenú základnú pôžičku na financovanie výstavby diaľnic od Európskej investičnej banky (EIB) s účasťou štátneho rozpočtu. „V tomto projekte je zatiaľ pripravených zhruba 900 mil. eur a EIB je pripravená aj na ďalšie rokovania,“ dodal Figeľ.

5 debata chyba