Koľko doteraz kandidáti minuli, zákon nerieši

V prezidentskej kampani minuli doteraz podľa prepočtov Pravdy najsilnejší kandidáti najmenej 500-tisíc eur.

18.02.2014 12:00
debata
Ilustračné foto. Foto: Ivan Majerský, Pravda
bilbordy, prezidenské voľby Ilustračné foto.

Táto suma však bude v skutočnosti oveľa vyššia. Až na to, že presný objem peňazí nikto nikdy neskontroluje. Zákon totiž za kampaň považuje len obdobie 15 dní pred dňom volieb. To znamená, že nerieši výšku nákladov, ktoré kandidáti vynaložili dovtedy. Počas ostrej kampane 15 dní, ktorá sa začne na budúci týždeň, môže každý kandidát minúť najviac 133-tisíc eur. A tak, aj keď je Slovensko oblepené bilbordmi a kandidáti robia mítingy, oficiálne to kampaň vraj nie je.

Aj preto analytik Ján Baránek upozornil, že spomínaná suma, ktorú doteraz kandidáti vynaložili, môže byť podhodnotená. "V každých veľkých voľbách či už parlamentných, alebo prezidentských je to tak. Tie čísla sa podhodnocujú, lebo sa tam nemusí všetko zarátať a niečo môže ísť mimo účtu,“ mienil Baránek. Aj politológ Tomáš Koziak povedal, že skutočné náklady môžu byť vyššie najmä u kandidátov, ktorí majú kampaň výraznú. Z princípu by však netvrdil, že kandidáti uvádzajú klamlivé údaje.

Zatiaľ najväčšiu sumu priznal občiansky kandidát Andrej Kiska. Do konca januára na propagáciu svojich aktivít minul 200-tisíc eur. Po skončení volieb zverejní celkové náklady. Na kampaň využíva podľa vlastných slov len svoje zdroje, peniaze od sponzorov mať nebude.

Kandidát Smeru, premiér Robert Fico, doterajšie náklady nechcel zverejniť. „Kampaň je financovaná výlučne z prostriedkov strany Smer, zdrojom financií nie sú žiadne dary ani sponzorské príspevky. Financovanie jednotlivých položiek bude známe až po skončení kampane a bude zverejnené v zmysle zákona,“ povedala hovorkyňa Smeru Monika Počátková.

Občiansky kandidát Radoslav Procházka minul do vlaňajšieho septembra zhruba 100-tisíc eur. Od októbra má zriadený transparentný účet, podľa ktorého minul niečo vyše 46-tisíc eur. Z vlastných peňazí prispel sumou vyše 60-tisíc eur, zvyšok sú dary. Občianskeho kandidáta Milana Kňažka vyšla doteraz kampaň na 30-tisíc eur. Väčšinu – 28-tisíc zaplatil zo svojich súkromných zdrojov. Kandidát KDH Pavol Hrušovský minul vyše 111-tisíc eur. Materské hnutie dalo Hrušovskému okolo 70-tisíc eur, samotný kandidát prispel sumou 5-tisíc eur.

Z prvých piatich preferenčne najsilnejších kandidátov si zriadili transparentné účty v Slovenskej sporiteľni len traja kandidáti – Radoslav Procházka, Milan Kňažko a Pavol Hrušovský. Urobili tak dobrovoľne, zákon to neprikazuje. Verejnosť môže na webovej stránke bankového domu sledovať pohyby na účtoch kandidátov. Kto na ne prispel a na čo sa využívajú. Problémom transparentných účtov však je, že nie vždy sa zobrazuje meno darcu a taktiež vždy nie je zrejmé, na aký účel sa využili darované peniaze.

Hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer o transparentnom účte povedal, že funguje tak, aby bolo zachované bankové tajomstvo. „Ak je darca klientom Slovenskej sporiteľne, jeho meno sa zobrazí automaticky ako názov účtu. V prípade, že darca nie je klientom našej banky, jeho meno sa zobrazí vtedy, keď ho uvedie do „poznámky“. Povinné to však nie je,“ vysvetlil Frimmer. Podľa neho je na dobrovoľnom rozhodnutí majiteľa účtu, či v poznámke k platbe uvedie aj jej účel.

Radoslav Procházka mal v pondelok podvečer na transparentnom účte 159 eur. Od vlaňajšej jesene mu prispeli desiatky darcov, sumy sa často pohybovali do 500 eur. Milan Kňažko mal na účte 810 eur. Najviac – vyše 33-tisíc eur svietilo na konte Hrušovského. Minulý týždeň mu napríklad prispel sumou 15-tisíc Pavol Faktor, ktorý je členom KDH a bratom bývalého šéfa Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Poslanec KDH Ivan Uhliarik daroval Hrušovskému 13-tisíc eur.

Najviditeľnejšou súčasťou kampane sú zatiaľ bilbordy kandidátov. Nie všetci prezradili ich aktuálne počty a náklady na ne. Rovnako každý kandidát nebol detailný, akú sumu vynaložil na prieskumy verejnej mienky. „Počet bilbordov aj využívanie vlastných prieskumov sú strategické informácie, takže sa k nim nebudeme bližšie vyjadrovať,“ uviedol Smer.

Andrej Kiska povedal, že bilbordov od februára má približne 1 500. Využíva hlavne kvalitatívne prieskumy. Náklady na ne dosiahli približne 10-tisíc eur. Radoslav Procházka presný počet bilbordov nevedel uviesť. „Pár sto, ledva ich v tej záplave ostatných vidieť,“ povedal. Reklamná agentúra, ktorá pracuje pre neho, si objednala prieskum koncom roka. Išlo o sumu „niekoľko tisíc“.

Milan Kňažko doteraz bilbordy nemal, bude ich mať 464 za 15-tisíc eur bez DPH. Prieskumy si neobjednával. Pavol Hrušovský minul na bilbordy približne 70-tisíc eur, počet neuviedol. Jeho štáb si objednal jeden interný prieskum, bol hradený zo zdrojov KDH.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #kampaň #prezidentské voľby 2014