Štát chce predať väčšinu v Cargu do júla 2012

Štát plánuje odpredať 66 % akcií zadlženej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. strategickému partnerovi do začiatku júla 2012.

04.03.2011 10:23
Vlak, železnica, koľaj Foto:
Ilustračné foto
debata (7)

Navrhuje to ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja v programe revitalizácie železničných spoločností, ktorý predložilo do medzirezortného pripomienkového konania. Rezort vedený Jánom Figeľom nepovažuje okamžitý úplný odpredaj štátneho nákladného prepravcu za racionálny kvôli jeho aktuálnej mimoriadne nízkej hodnote a kritickému stavu.

„Po znížení úhrad za používanie železničnej infraštruktúry dopravcami od 1. 1. 2011 a v nadväznosti na prijatie pripravovaného komplexu nevyhnutných racionalizačných opatrení možno predpokladať zlepšenie ekonomickej kondície, a tým aj výhodnejších podmienok vlastného odpredaja akcií firmy,“ informuje ministerstvo dopravy v revitalizačnom programe pre železnice. Odpredaj majoritného vlastníckeho podielu štátu v Cargu súkromnému investorovi podľa rezortu dopravy zabezpečí nielen potrebné tovarové toky, ale i finančnú stabilitu spoločnosti, jej efektívne manažovanie a potrebné investície.

„Výsledkom predaja bude splatenie návratnej finančnej pôžičky vo výške 166 mil. eur a Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) bude uhradený dlh za neuhrádzanie poplatku za dopravnú cestu a iné záväzky s príslušenstvom vo výške prevyšujúcej 100 mil. eur. Ak sa aj úsilím strategického investora podarí zvýšiť hodnotu firmy, možno v budúcnosti zvážiť odpredaj zvyšných akcií za priaznivejších podmienok,“ predpokladá ďalej ministerstvo dopravy.

Ešte pred vlastným predajom podielu štátu v spoločnosti je však podľa rezortu nevyhnutné ukončiť vysporiadanie majetku medzi ŽSR a Cargom, ako aj uskutočniť prevod vybraného majetku určeného na technicko-hygienickú údržbu koľajových vozidiel z Carga na Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s., ktorá prevádzkuje osobnú dopravu. Takto majú byť odstránené negatívne dôsledky nesprávneho rozdelenia majetku medzi ZSSK a Cargom a tiež eliminované riziko z privatizácie opravárenskej základne Carga pre osobného prepravcu.

Zmluva medzi ministerstvom dopravy a ZSSK o prevádzke osobnej železničnej dopravy, ktorú uzatvorili koncom vlaňajška na roky 2011 až 2020, vytvára priestor pre liberalizáciu osobnej prepravy v celkovom rozsahu 35 % z objednaných výkonov 30,3 mil. vlakokilometrov. Podiel liberalizácie osobnej prepravy, teda jej prevádzkovania inými dopravcami, sa má zvýšiť medziročne maximálne o 10 %. ŽSR ako správca železničnej infraštruktúry majú zostať v úplnom vlastníctve štátu. Len v prípade tratí s nedostatočným potenciálom osobnej a nákladnej dopravy a kde sa nepodarí zabezpečiť ich ďalšie prevádzkovanie na základe nájomného vzťahu, možno podľa programu revitalizácie uvažovať o ich zverení samosprávnym krajom alebo inému subjektu v súlade so zákonom o dráhach.

Tri štátne železničné spoločnosti mali ku koncu roka 2010 záväzky v celkovej výške 1,549 mld. eur pri súhrnnej hodnote ich majetku 4,318 mld. eur. Úroveň zadlžeností železničných spoločností tak dosiahla 36 %. V najhoršej situácii je Cargo so zadlženosťou 75 %, keďže pri majetku 685 mil. eur má záväzky 518 mil. eur. Popritom musí uhradiť návratnú štátnu finančnú výpomoc spred dvoch rokov v objeme 166 mil. eur. Zadlženosť ZSSK predstavuje 65 % pri záväzkoch 439 mil. eur a majetku 673 mil. eur. Štát spoločnosti dlhuje na neuhradenej strate z minulých rokov pri prevádzke osobnej dopravy 157 mil. eur. ŽSR sú zadlžené na úrovni 20 %, lebo ich záväzky dosahujú 592 mil. eur a majetok má hodnotu 2,96 mld. eur. Spoločnosti štát neuhradil stratu z minulosti za prevádzku železničnej dopravnej cesty vo výške 196 mil. eur, hodnota návratnej štátnej finančnej výpomoci dosahuje 69,9 mil. eur.

7 debata chyba