Pri revitalizácii bude musieť zo železníc odísť päťtisíc ľudí

Z troch štátnych železničných spoločností, ktoré spolu zamestnávajú približne 31 tis. pracovníkov, by malo odísť do začiatku roka 2014 okolo 5 tis. ľudí.

03.03.2011 19:18
železnice, stanica Foto:
Ilustračné foto
debata (50)

Zadlžené železničné spoločnosti majú byť ozdravené v priebehu troch rokov, ak sa budú dôsledne uplatňovať navrhované opatrenia. Po tomto období by pri zákazníckej orientácii mali byť schopné dosahovať vyrovnané hospodárenie. Počíta s tým program revitalizácie železničných spoločností, ktorý ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja predložilo vo štvrtok do medzirezortného pripomienkového konania.

Revitalizačný plán má zabezpečiť vyrovnanie pohľadávok medzi železničnými firmami a štátom a optimalizovať nastavenie sektora železničnej dopravy.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. má podľa programu do začiatku budúceho roka uvoľniť 1 800 pracovníkov, približne pätinu z ich celkového počtu. K 1. júlu má z firmy odísť 400 zamestnancov, k 1. septembru 700 a k 1. januáru 2012 ďalších 700 pracovníkov. Zoštíhlením manažmentu a optimalizáciou zamestnanosti chce nákladný dopravca ušetriť na osobných nákladoch 25 mil. eur do konca tohto roka a ďalších 13 mil. eur počas budúceho roka. Podmienkou toho je však nulový rast miezd pracovníkov. „Podľa vykonaných analýz existuje potenciálna možnosť Carga zvýšiť objem prepravy v rokoch 2013 – 2014 na úroveň 44 – 45 mil. ton ročne, teda o viac ako 14 % oproti roku 2010. Predpokladaný nárast tržieb medzi rokmi 2010 a 2012 je na úrovni 17,8 mil. eur,“ informuje ďalej rezort dopravy v materiáli.

Ministerstvo dopravy zároveň chce zabezpečiť vstup strategického partnera do Carga do júla 2012. Úroveň zadlženosti Carga dosahuje 75 %, keď pri majetku 685 mil. eur má záväzky 518 mil. eur. Pre zabezpečenie finančnej stability potrebuje Cargo nevyhnutne získať v tomto roku nový bankový úver v objeme 20 mil. eur na dlhšie ako jeden rok. Spoločnosť pritom pred dvoma rokmi už dostala štátnu výpomoc vo výške 166 mil. eur na zmiernenie dopadov hospodárskej krízy. Cargo už požiadalo ministerstvo financií o posun splátok istiny a úrokov štátnej pôžičky.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK, a.s. plánuje uvoľniť do troch rokov 621 pracovníkov. Do začiatku apríla má odísť 100 pracovníkov, do mája 131 a k začiatku roka 2012 ďalších 130 ľudí. K začiatku roka 2013 je plánovaný odchod 130 osôb a rovnaký počet by mal odísť z firmy aj k začiatku roka 2014. Zoštíhlenie manažmentu má spoločnosti v tomto roku ušetriť 880 tis. eur a v ďalších rokoch 1,3 mil. eur. ZSSK plánuje úplne zrušiť 374 vlakových spojov, čiastočne zrušiť 74 vlakov v určitom úseku jazdy a obmedziť 36 vlakových spojov na niektoré dni v týždni. Úplné zastavenie osobnej dopravy sa predpokladá na tratiach Plešivec – Muráň, Štúrovo – štátna hranica s Maďarskom, Fiľakovo – Šiatorská Bukovinka štátna hranica s Maďarskom, Medzilaborce – štátna hranica s Poľskom a Bratislava, Nové Mesto – Petržalka. Znížením dopravných výkonov o 2,1 mil. na 30,3 mil. vlakokilometrov má spoločnosť ušetriť 10,9 mil. eur. Celkovo by tak mala spoločnosť týmito opatreniami v tomto roku ušetriť 15,6 mil. eur. Zmena obchodnej politiky a selektívne zvýšenie cestovného môže každoročne zvýšiť tržby o 1,3 mil. eur.

Rezort dopravy navrhuje uhradiť ZSSK do 30. septembra 2012 spolu 71,93 mil. eur z výkonov vo verejnom záujme za roky 2004 až 2008. Po vyhodnotení výkonov za minulý rok by mal byť štát uznať a zaúčtovať záväzok 68 mil. eur do konca mája tohto roka. Záväzky z výkonov vo verejnom záujme za roky 2009 a 2010 v predbežnej výške 84,045 mil. eur by mali byť spoločnosti uhradené do konca mája 2013. Štát by mal tiež prevziať investičné záväzky ZSSK vo vzťahu k dohovoru EUROFIMA vo výške 140 mil. eur. Úroveň štátnej dotácie pre firmu má počas nasledujúcich troch rokov dosiahnuť 205 mil. eur.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) by mali do 1. júla uvoľniť 1 700 zamestnancov a ďalších tisíc do konca roka 2012. Uplatnením úsporných opatrení, uvádza sa ďalej v programe revitalizácie, musí operátor železničnej infraštruktúry dosiahnuť výšku ekonomicky oprávnených nákladov v roku 2013 na úrovni fixných nákladov 260 mil. eur. „Určité prostriedky možno usporiť aj racionálnou redukciou rozsahu železničnej siete. V prvom kroku sa možno sústrediť na dlhodobo nevýkonné trate Komárno – Kolárovo, Piešťany – Vrbové, Plavecké Podhradie – Plavecký Mikuláš, Breznička – Katarínska Huta, Jablonica – Brezová pod Bradlom, Plešivec – Slavošovce, Nemšová – Lednické Rovne, Lubeník – Muráň, Tornanádaska – Turňa nad Bodvou, Margecanská a Čachtická spojka,“ navrhuje rezort dopravy. Ide o nevyužívané trate v dĺžke 124 kilometrov.

Ďalšie redukcie budú možné až po detailných analýzach potenciálu jednotlivých tratí pre osobnú i nákladnú dopravu. ŽSR majú napríklad ušetriť 10,7 mil. eur na racionalizácii organizačných štruktúr generálneho riaditeľstva a optimalizácii riadenia dopravy. Nové usporiadanie systému správy a údržby infraštruktúry môže ušetriť 8,6 mil. eur, využívanie elektronických aukcií pri nákupe tovarov a služieb 3 mil. eur a vykonávanie služieb vlastnými kapacitami 3,7 mil. eur.

50 debata chyba