Príde Bratislava o nové autobusy?

Dopravný podnik Bratislava, v ktorom šéfuje Branislav Zahradník, nakúpil autobusy v rozpore so zákonom. Zistil to Úrad pre verejné obstarávanie a nariadil podniku obchod za vyše 7,5 milióna eur zrušiť. Prepravca proti rozhodnutiu podal žalobu na krajský súd.

20.10.2009 10:57
nové autobusy CITELIS Foto:
Nové autobusy IRISBUS - CITELIS veľkolepo predstavili koncom septembra na Hviezdoslavovom námestí.
debata

Kedy padne verdikt, nie je známe. Zahradník v súčasnosti kandiduje za bratislavského župana. Podľa úradu nákup 35 najnovších autobusov Irisbus Citelis 12M nebol v poriadku, pretože mu nepredchádzala verejná súťaž. Dopravný podnik namiesto tendra využil iný spôsob obstarávania, tzv. rokovacie konanie bez zverejnenia. „Tento postup je síce tiež zákonný, v danom prípade však neboli splnené podmienky, za ktorých ho možno uplatniť,“ zdôvodnila verdikt úradu jeho hovorkyňa Helena Fialová.

Dopravný podnik tvrdí, že zákon neporušil. „Rokovacie konanie sme zvolili preto, lebo nám dodávateľ ponúkol vozidlá za veľmi výhodnú, no časovo viazanú cenu,“ vysvetlil hovorca Peter Kavecký. Podľa neho prepravca takto ušetril spolu asi 665-tisíc eur.

Autobusy jazdia po Bratislave od 30. septembra. Deň predtým ich Záhradník veľkolepo predstavil na Hviezdoslavovom námestí. Teraz ako kandidát na župana oslovuje voličov aj sloganmi Doprava má prednosť či Dobrý Zahradník presadí všetko.

Za jeden autobus zaplatil prevádzkovateľ bratislavskej MHD zhruba 216-tisíc eur. Bez súťaže a po zľave. Podľa Vestníka verejného obstarávania však napríklad prešovský Dopravný podnik kúpil v roku 2007 cez klasický tender tri vozidlá rovnakého typu len po 186-tisíc eur za jedno. „Prešovské autobusy nie sú identické s bratislavskými. Majú slabší výkon motora, menšiu nádrž, iba štvorstupňovú prevodovku, kabína vodiča nie je klimatizovaná,“ argumentoval Kavecký.

Prípadom sa teraz zaoberá súd. Ak by dal za pravdu Úradu pre verejné obstarávanie, musel by rozhodnúť, ako má dopravný podnik postupovať, keďže autobusy už nasadili do premávky.

Nákup autobusov pre Bratislavu sprevádzali podobné problémy aj začiatkom roka. Vlani vyhlásenú medzinárodnú súťaž na dodávku 240 veľkokapa­citných vozidiel pre rôzne nedostatky takisto zrušil Úrad pre verejné obstarávanie. Malo ísť o najväčší autobusový tender v histórii Slovenska za 83 miliónov eur. Zodpovednosť vtedy vedenie Dopravného podniku zvalilo na generálneho riaditeľa Róberta Kadnára, ktorý z funkcie odstúpil.

debata chyba