Prudké zdraženie nafty neprešlo

Plány Európskej komisie na postupné zrušenie daňového zvýhodnenia nafty vo štvrtok Európsky parlament neschválil. Brusel zvažoval viac zdaniť naftu, čo by jej cenu zdvihlo o 22 centov na liter. Išlo o ďalší z ekologických plánov, ktorým sa európski politici snažili znížiť spotrebu palív. Viaceré iné opatrenia sa však už dotkli aj Slovenska, a to napríklad daň na uhlie, elektrinu či plyn.

20.04.2012 12:31
Tankovanie, nafta, benzín Foto:
Ilustračné foto
debata (5)

Nafta má na Slovensku v regióne jedno z najnižších daňových zaťažení, ktoré v marci podľa údajov Eurostatu dosahovalo 44 percent, pričom cena nafty dosahuje 1,48 eura za liter. Benzín stojí priemerne 1,58 eura a dane ho zaťažovali 54 percentami. Ak by návrh prešiel, rozhodnutie o drahšej nafte by prišlo v čase historicky najvyšších cien palív.

„Nafta vo všetkých členských štátoch EÚ by bola o deväť percent drahšia ako benzín, jej cena by narástla o 22 centov za liter. Ako by to naši občania pochopili?“ pýtala sa spravodajkyňa k návrhu Astrid Lullingová (frakcia ľudovcov). Monika Flašíková–Beňová (frakcia socialistov) podotkla, že takéto razantné zvýšenie cien by mohlo viesť k prudkému rastu nezamestnanosti.

„Zdraženie paliva by viedlo k strate stoviek a možno aj tisícov pracovných miest. V súčasnej situácii si to naozaj nemôžeme dovoliť,“ podotkla.

V súčasnosti EÚ stanovuje pre členské štáty iba minimálne hranice spotrebnej dane z palív pre autá. V prípade nafty je to necelých 31 centov na liter, pričom ľudia na Slovensku platia daň 37 centov. Z každého litra benzínu je potrebné odviesť na spotrebnej dani viac ako 51 centov.

Keby však návrh Európskej komisie prešiel v nezmenenej forme a začal by sa uplatňovať, spotrebná daň by sa rozdelila na dve zložky. Za každú vyprodukovanú tonu oxidu uhličitého by motoristi nepriamo zaplatili 20 eur a ďalšie peniaze by museli platiť ako daň za energiu, ktorú v palive nakupujú. Keďže naftové motory z paliva získajú viac energie, daň by bola vyššia.

Zdraženie palív by sa v prípade zavedenia dotklo nielen cestovania osobnými autami, ale aj hromadnou dopravou a premietlo by sa aj do cien všetkých tovarov i služieb. Eurokomisár pre daňovú oblasť Algirdas Šemeta bol postojom parlamentu sklamaný. „Som aj naďalej presvedčený, že návrh Komisie na revíziu smernice o energetickej dani je správna cesta vpred. Je to totiž iniciatíva pre zelený rast, čo je úplne v súlade s našimi záväzkami v oblasti zmeny klímy,“ podotkol Šemeta.

Návrh komisie bol pripravený aj na zmenu systému spotrebných daní pre kvapalný propán–bután i stlačený zemný plyn. Europarlament však aj tieto návrhy odmietol.

O pozmenenom návrhu budú neskôr rokovať aj ministri na zasadnutí Európskej rady. Na prípadné schválenie by bol potrebný súhlas všetkých krajín.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba