PSA Peugeot Citroën to má nahnuté, potrebuje znížiť kapacity a prepúšťať

Francúzska automobilka PSA Peugeot Citroën sa nachádza v ťažkej situácii a ku svojmu prežitiu potrebuje reštrukturalizáciu vrátane nevyhnutného zníženia počtu zamestnancov a výrobných kapacít. Plynie to zo správy, ktorú v utorok zverejnil Emmanuel Sartorius. Vláda ho poverila preskúmaním situácie firmy.

11.09.2012 13:24
Závod PSA v Trnave Foto:
PSA má závod aj na Slovensku v Trnave.
debata (3)

„Táto štúdia ukázala, že PSA je teraz v ťažkej situácii, čo je dôsledkom ako ekonomických, tak štrukturálnych príčin,“ uvádza správa. Na jednej strane síce uvádza potrebu obmedzenia kapacít, na druhej ale kritizuje vedenie firmy za rozhodnutie uzavrieť závod v Aulnay u Paríža bez zváženia iných možností.

PSA čelí na európskom trhu slabému dopytu a po minuloročnom zverejnení zámeru zrušiť 3 500 pracovných miest tento rok oznámila prepúšťanie 8 000 ľudí len vo Francúzsku. Celosvetový predaj vozidiel značiek Peugeot a Citroën v prvom polroku medziročne klesol o 13 percent, pretože skupina je silne závislá na juhoeurópskych trhoch, ťažko zasiahnutých dlhovou krízou.

Správa konštatuje, že závody PSA na výrobu malých vozidiel fungovali vlani v priemere len na 61 percent maximálnych kapacít. „Uzavretie niektorých montážnych liniek je teda nevyhnutné,“ napísal Sartorius. Jeho správa ale dodáva, že úsporné opatrenia musia byť prísne obmedzené na nevyhnutné minimum a prepúšťanie nesmie narušiť schopnosť firmy robiť výskum a vývoj.

Podľa správy je tiež pravdepodobné, že kvôli relatívne malému rozsahu firmy a jej obmedzenému prístupu na dynamické mladé trhy bude nakoniec potrebná jej fúzie s iným výrobcom.

„V strednodobom až dlhodobom horizonte spočíva riešenie (ťažkostí PSA) v aliancii s niektorým z veľkých automobilových výrobcov,“ píše štúdie podľa agentúry Reuters.

Sartorius označil plán PSA uzavrieť v roku 2014 továreň v Aulnay za „bolestnú voľbu pre Francúzsko“. Podľa jeho názoru by bolo vhodnejšie zvážiť ukončenie prevádzky továrne v Madride, ktorá je podľa správy stará, má nízku kapacitu výroby a je ďaleko od dodávateľov.

PSA pôsobí na Slovensku v Trnave a tiež v susednej Českej republike, kde má pri Kolíne spoločný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota. Automobilka TPCA už v júni uviedla, že kvôli slabšiemu dopytu bude musieť znížiť počet zamestnancov.

Parížska burza minulý týždeň oznámila, že PSA bude vyradená z jej kľúčového indexu CAC-40, v ktorom figurovala od jeho vzniku v roku 1987. Akcie PSA sa v uplynulom roku prepadli o viac ako 60 percent, takže trhová hodnota firmy už zostúpila pod dostatočnú úroveň, potrebnú pre index.

3 debata chyba