Košiciam hrozí na budúci týždeň štrajk v MHD

Odborári v košickom Dopravnom podniku vyzývajú vodičov mestskej dopravy na ostrý štrajk. Dôvodom naň je podľa šéfov dvoch odborárskych organizácií Vladislava Stankoviča a Andrey Vindišovej nespokojnosť s pracovnými podmienkami.

29.03.2012 12:00
Košice, MHD, trolejbus Foto:
Odborári v košickom Dopravnom podniku tvrdia, že vedenie núti vodičov k dovolenkám a porušuje Zákonník práce.
debata (1)

Odborári sa obrátili aj na súd, kde na vedenie podniku podali štyri podnety. Tie sa týkajú dovoleniek, príplatkov za nadčasy, prestávok v práci či rozvrhov práce, pri ktorých by mal podľa Stankoviča zamestnávateľ určovať začiatok a koniec zmeny len so súhlasom odborov. A to sa podľa neho nedeje.

Odborári nesúhlasia s nútenými dovolenkami, ktoré zamestnávateľ nariadil vodičom. „Stalo sa to napríklad jednému šoférovi, ktorý má ťažko chorého syna a musel povinne čerpať dovolenku už na začiatku roka, hoci si ju kvôli zdravotnému stavu svojho dieťaťa chcel nechať na neskôr,“ uviedol Stankovič.

Podľa Stankoviča podnik porušuje tiež Zákonník práce, keď naplánuje vodičom z nočnej služby hneď poobedňajšiu zmenu, pričom im nechá len šesť hodín na oddych. Upozorňuje, že takto je ohrozená aj bezpečnosť cestujúcich. Podľa hovorcu Národného inšpektorátu práce v Košiciach Igora Holéczyho majú vodiči MHD počas 24 hodín nárok na jedenásťhodinový odpočinok. Ten môže byť skrátený na šesť hodín trikrát týždenne, ale nie dva dni po sebe. Inšpektorát má v pláne preveriť dopravné podniky, medzi ktorými by mal byť aj košický. Dopravný psychológ Zoltán Bojar tvrdí, že nasadzovanie vodičov do ďalšej zmeny po niekoľkohodinovom odpočinku je rizikom. „V ktorejkoľvek firme, ktorá prepravuje ľudí, musí byť vodič stopercentne sústredený na výkon práce. A je jedno, či ide o diaľkový, alebo mestský autobus. Všade v civilizovanom svete sa prísne sleduje odpočinkový režim vodičov,“ vysvetľuje Bojar.

Ďalším problémom sú zmeny v služobných cestovných poriadkoch. Poriadky určujú vodičovi, kedy má nastúpiť do zmeny, kedy má prestávku alebo dojazd na konečnú. Ich neustále zmeny spôsobujú vodičom chaos a stres, nevedia si naplánovať, kedy budú mať voľno a kedy nie. Psychológ Bojar upozorňuje, že vodiči by nemali pracovať pod stresom. Práca vodiča autobusu je podľa neho hodnotné a zodpovedné povolanie. „To nie je šofér auta s banánmi, ale vozí ľudí. Zamestnávateľ môže mať finančné problémy, ale to ako argument voči bezpečnosti neobstojí. Duševný stav a odpočinutosť vodiča je veľmi dôležitá. Preto sú predpisy oprávnene prísne,“ uzavrel dopravný psychológ.

Hovorkyňa košického dopravného podniku Michaela Karaffová tvrdí, že všetko je v poriadku. Odvoláva sa na kolektívnu zmluvu s odborármi. „Rokovania o kolektívnej zmluve sa skončili dohodou na všetkých bodoch okrem bodu, ktorý sa týkal pracovných zmien vodičov. No aj v tomto bode sa snažíme o dohodu,“ povedala hovorkyňa. Stankovič potvrdil, že na väčšine bodov z kolektívneho vyjednávania sa skutočne dohodli. „Už sme sa dohodli viackrát, no nič sa nedodržiava. Vodiči sú ako na špagátiku, musia byť k dispozícii neustále. Teoreticky je na papieri všetko, v praxi ale nie,“ uzavrel Stankovič.

Vodičom do reči na túto tému veľmi nebolo. „Ak bude treba, do štrajku sa zapojím, podmienky sú o ničom. Nemám k tomu čo dodať, všetko podstatné povedali odbory,“ povedal jeden zo šoférov autobusov, ktorý kvôli obave zo straty zamestnania odmietol povedať svoje meno.

Dopravný podnik spadá pod mesto Košice. Odborárov má preto prijať ešte primátor Richard Raši, ktorý požiadal nezávislého odborníka o analýzu. Ak sa stretnutie s primátorom neuskutoční alebo odborári nebudú s výsledkami spokojní, k ostrému štrajku by mohlo dôjsť už na budúci týždeň.

Vodiči už štrajkovali asi pred dvomi rokmi za vyššie platy. Výzvu na štrajk vtedy podpísalo deväťdesiatpäť percent vodičov. V štrajkovej pohotovosti sú nepretržite od februára 2009.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba