Autá sa hrnú do Nitry, chýba prípojka

Sú dve dediny so šesťtisíc obyvateľmi naozaj málo na to, aby sa pre ne postavila prípojka na diaľnicu? Podobnú otázku riešia ľudia v Lehote a vo Veľkom Záluží pri Nitre. Bojujú za to, aby im ministerstvo dopravy obnovilo privádzače na rýchlostnú cestu R1.

zaujec, diaľnica
Starosta Zaujec ukazuje nedokončenú prípojku na diaľnicu. Chýba možno päť metrov asfaltu.
Autor: Andrej Barát

Toto pripojenie využívali dedinčania pri ceste do práce a za lekárom do krajského mesta až do chvíle, kým sa nezačal stavať nový úsek rýchlostnej cesty PR1BINA. Pri jeho projekte sa s odbočkami na Lehotu už nepočítalo, staré cesty sa zaslepili, postavil sa plot a betónové zátarasy. Ministerstvo argumentovalo tým, že by sa celý projekt zbytočne zdržal, predražil a doprava bude bez množstva odbočiek do dedín aspoň plynulejšia.

Takéto riešenie však podľa starostu Lehoty Pavla Zaujeca plynulosti skôr škodí. Na rýchlostnej ceste je síce pokoj, no zápchy sa zrazu objavili v západnej časti Nitry. Keďže vodiči z dedín nemôžu využívať diaľnicu, natlačili sa do úzkych ulíc v meste.

„Všetky tie autá sa nahrnuli do mestských častí Kynek a Mlynárce. V špičke sa tu tvoria kolóny, je problém dostať sa na Hlohovec,“ dodal Zaujec. Aj preto za obnovenie starých odbočiek lobuje na ministerstve dopravy aj vedenie mesta Nitra. Skúšali to u bývalého aj súčasného ministra, zatiaľ však bez úspechu.

Ministerstvo dopravy používa aj po výmene vlády rovnaký argument. Nie je žiaduce, aby sa cesty nižších tried pripájali na diaľnice či rýchlostné cesty. „Sú budované ako komunikácie najvyššej kategórie na najvyššie rýchlosti. Príliš veľa pripojení spomaľuje dopravu a znižuje bezpečnosť premávky,“ uviedol hovorca Martin Kóňa.

Dodal, že vodiči z Lehoty môžu na pripojenie na rýchlostnú cestu využívať najbližšiu križovatku v Nitre, kde sa stretáva Hlohovská a Trnavská. Práve tu sa však začali tvoriť spomínané kolóny a pokrivkávajú tu bezpečnostné normy. „Táto križovatka nie je usporiadaná tak, aby vodičom umožňovala bezpečný a plynulý prejazd alebo odbočenie na Lehotu,“ upozornil dopravný inžinier Andrej Sitkey.

Polícia tu síce nezaznamenala vážnejšie nehody, ale podľa oslovených šoférov sa tadiaľto nejazdí dobre. ,,Odbočka na diaľnicu je vo veľmi strmom uhle, musím sa s autom otočiť takmer o 180 stupňov. Nemyslím si, že je to v poriadku, viackrát sa mi stalo, že mi nepozorný šofér vbehol do cesty," opisoval živnostník Ján Menšík. Obnovenie pripojenia na rýchlostnú cestu R1 by pomohlo aj jemu, do Veľkého Zálužia jazdí takmer každý deň.

Nešlo by pritom o vysokú investíciu. Prípojka je hotová, len je pri novom takzvanom lehotskom moste odrezaná. Stačilo by dotiahnuť asi päť metrov asfaltu, osadiť pár značiek a vodiči by mohli premávať znova pohodlne a bezpečne do Nitry.

„Nerozumiem tomu, prečo to odrezali a nepostavili odbočku. Veď je to technicky bezproblémová vec. Ak chce byť štát ústretový voči ľuďom, tak by to mohli dokončiť,“ mienil starosta Zaujec.

Nespokojní obyvatelia dotknutých obcí hovorili o tom, že to vyzerá, akoby sa nová rýchlostná cesta stavala od stola, bez toho, aby sa niekto prišiel pozrieť na miesto a opýtal sa ľudí na názor. Nový hovorca ministerstva Martin Kóňa priznal, že sa im v poslednom čase množia otázky a podnety z tejto lokality. Prisľúbil, že sa v najbližších týždňoch na problematický úsek prídu pozrieť odborníci z ministerstva.

Ďalšie články
Trenčín

Trenčín prehral spor s aktivistami, obráti sa na Najvyšší súd

23.04.2014 16:25

Mesto Trenčín musí zverejniť výsledky právneho auditu. Nariadil mu to krajský súd, ktorý sa zaoberal žalobou občianskeho združenia Centrum environmentálnych aktivít.

radlin

Bratislava bude mať prvú zastávku viedenského typu

23.04.2014 12:46

Bratislavčania boli dlhé roky zvyknutí na nebezpečné nastupovanie a vystupovanie z električiek na Šafárikovom námestí a na Radlinského ulici. Situácia sa mení.

Električka, MHD, doprava, Bratislava

Po Obchodnej ulici už jazdia električky, v banke nahlásili bombu

23.04.2014 11:05

Na pokyn polície musel na ulici Dopravný podnik Bratislava odstaviť električkovú dopravu, lebo v banke nahlásili nástražný výbušný systém. Premávka je už obnovená.

SAV, Vedecký park pre biomedicínu, Bratislava,

Budovy vedeckého parku SAV v Bratislave majú už podobu

23.04.2014 11:00

Dokončený pavilón bude súčasťou vedeckého parku spolu s Centrom aplikovaného výskumu nových materiálov a transferu technológií. Stáť bude 39,5 milióna eur.

Ľudia odporúčajú