Trenčín zrátal bilbordy, aj tie nelegálne

Trenčín tvrdí, že našiel spôsob, ako zlikvidovať nelegálne bilbordy. Mesto spracovalo zoznam všetkých bilbordov na svojom území. Zoznam pripravili pracovníci zo stavebného útvaru mesta, ktorí chodili po meste, zapisovali a fotili. Celá pasportizácia trvala asi dva mesiace.

05.02.2013 15:00
mestský úrad, trenčín Foto: ,
Mesto Trenčín spracovalo zoznam všetkých bilbordov na svojom území.
debata

„Okrem Trenčína takýto pasport nemá žiadne iné mesto, s výnimkou Bratislavy. Podľa pasportu potom zistíme, ktoré bilbordy boli postavené nelegálne. Každý majiteľ takéhoto bilbordu zaplatí pokutu, ktorá sa pohybuje okolo 2 000 eur za jeden bilbord. Je možnosť dodatočného povolenia, ale to majiteľa nezbavuje povinnosti zaplatiť pokutu,“ zdôraznila Erika Ságová, hovorkyňa mesta.

Pred vydaním dodatočného povolenia musí majiteľ preukázať, že bilbord nestojí v rozpore s verejným záujmom. Ak je bilbord napríklad v blízkosti pamiatky, vyjadriť sa musí pamiatkový úrad, ak je v blízkosti križovatky alebo hustej dopravnej siete, musí sa vyjadriť cestný dopravný orgán. Pri zápornom vyjadrení dá mesto pokyn na odstránenie bilbordu. Ak to majiteľ do stanoveného termínu neurobí, nasleduje opakovaná pokuta.

Trenčianska radnica zatiaľ neeviduje prípad, aby majiteľ čierneho bilbordu nezareagoval a neodstránil toto zariadenie. Pomocou novej metodiky vlani z mesta zmizlo 20 nelegálnych bilbordov a ďalších desať v súčasnosti mesto rieši. V niektorých prípadoch radnica ani nemusela nariadiť odstránenie. Majitelia bilbordov si po začatí priestupkového konania sami uvedomili, že porušili zákon a reklamnú plochu zlikvidovali.

Združenie miest a obcí Slovenska nie je spokojné so súčasnou legislatívou, ktorá upravuje umiestňovanie bilbordov. Podľa názoru združenia samosprávy tento problém nedokážu vyriešiť vlastnými silami.

„To, čo sa snažia robiť mestá a obce vlastnými silami, sú len polovičné riešenia. Treba to legislatívne doriešiť, aby samosprávy získali väčšie právomoci, ako majú v súčasnosti. Chceme presadiť, aby v extraviláne vôbec neboli veľkoplošné pútače a v intraviláne len so súhlasom miest a obcí,“ vraví Michal Sýkora, prvý podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska.

Umiestňovaním bilbordov popri cestách sa má zaoberať aj nový cestný zákon, ktorý však zatiaľ nie je schválený. Podľa Martina Kóňu, hovorcu ministerstva dopravy, by mal zvýšiť bezpečnosť na cestách.

„Aj nový stavebný zákon myslí na tento problém a bilbordy pevne spojené so zemou budú označované ako stavby. Budú sa na ne vzťahovať všetky povoľovacie procesy a v prípade, že pôjde o čiernu stavbu, budú okamžite odstránené,“ dodal Martin Kóňa.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba