Zrušená železničná trať sa premení na cyklotrasu

Banskobystrická župa kupuje od železníc zrušenú železničnú trať medzi Poltárom a Rimavskou Sobotou. Chce ju prebudovať na jednu z najdlhších cyklotrás v celom kraji, ktorá by pritiahla turistov do tohto regiónu.

24.06.2013 15:00
železnica, cyklotrasa, Poltár, Rimavská Sobota Foto:
Nevyužívaná železničná trať medzi Poltárom a Rimavskou Sobotou sa má zmeniť na cyklotrasu.
debata (3)

Jej dĺžka dosiahne takmer 30 kilometrov. Kúpu za symbolické jedno euro v piatok odobrili krajskí poslanci.

Vybudovanie cyklotrasy na nevyužívanej trati má podľa župy obrovskú výhodu v tom, že celý dlhý súvislý úsek je majetkovoprávne vysporiadaný. „Z tohto pohľadu je pre nás výnimočný, pretože kdekoľvek inde chceme niečo také budovať, už v príprave narážame na vlastníkov pozemkov a situácia sa komplikuje,“ povedal vedúci odboru hospodárskej stratégie a riadenia majetku Úradu Banskobystrického samosprávneho kraja Maroš Hrádela.

Ďalšou výhodou je možné využitie daností železničnej trate. „Vychádzame z toho, že keď tam jazdili vlaky, to podložie je dostatočné. Takže predpokladáme, že by sa hlavne robil nejaký zvršok, ktorý by mal fungovať ako korektná cyklotrasa, asfaltová, zodpovedajúca súčasnej dobe,“ spresnil.

O získanie roky chátrajúcej trate, miestami už s rozkradnutými koľajnicami, sa župa usilovala tri roky. Jej kúpa je jedným z prvých krokov k cyklotrase. Na stavebno-projektovú dokumentáciu a výstavbu cyklotrasy plánujú získať peniaze z eurofondov. „Chceme pripraviť projekt, aby sme cyklotrasu v blízkom čase, teda začiatkom budúceho volebného obdobia, mohli zrealizovať. Jedno vieme určite, bude to podstatne menej nákladné, keď je tam ten železničný val,“ uviedol banskobystrický župan Vladimír Maňka.

Atraktívna cyklistická trasa bude pre tento región prínosom nielen podľa župy, ale aj podľa tamojších primátorov a starostov. Očakávajú, že priláka turistov nielen z blízkeho okolia, ale aj mimo regiónu.

„Len takýmto spôsobom môžeme naštartovať cestovný ruch, keď máme čo ponúknuť,“ hovorí primátor Poltára Pavel Gavalec. „Čím ďalej, tým viac ľudí prechádza na bicykel. Určite to oživí turizmus a aj zahraniční hostia majú veľký záujem o cyklotrasy, ktoré sú dobre vybudované. Máme aj viac takýchto možností, napríklad trať Tisovec – Revúca, ktorá sa dá takto využiť a aj sa plánuje na cyklotrasu,“ dodáva primátor Tisovca a župný poslanec za rimavskosobotský región Peter Mináč.

Trať má dĺžku 29,5 kilometra. Nachádza sa na nej desať mostov a jeden 60 metrov dlhý tunel. Jej súčasťou je aj desať budov, vrátane zastávok, strážnych domčekov či výpravných budov a skladov. Hoci župa mala záujem len o samotnú trať, musela prevziať aj budovy, pretože to bola jedna z podmienok železníc na predaj. Niektoré objekty pre havarijný stav budú musieť zbúrať, s ďalšími rátajú na odpredaj. Hrádela spresnil, že zmluva so železnicami je už pripravená a podpíšu ju v krátkom čase. Železniciam SR predaj trate za jedno euro povolila vláda v apríli formou výnimky podľa zákona o prevode majetku štátu.

Na financovanie udržiavania vybudovanej novej cyklotrasy by župa chcela získať sponzorov. Možnosť vytvoriť oddychové miesta s občerstvením mienia ponúknuť podnikateľom.

Budovanie siete cykloturistických trás je prioritou rozvoja cestovného ruchu v Banskobystrickom kraji. Ich výstavba má podmieniť rozvoj doplnkových služieb cestovného ruchu a prispieť tak k vytvoreniu nových pracovných príležitostí v menej rozvinutých regiónoch. Župa má v tomto smere rozbehnutých viacero aktivít. Jednou z nich aj cyklotrasa Banská Bystrica – Zvolen, ktorá by sa mala realizovať na budúci rok.

3 debata chyba