Kampaň proti vandalom zabrala

Provokatívna kampaň mesta Dunajská Streda zameraná proti vandalom priniesla po roku svoje ovocie. Aj vďaka bilbordom, nálepkám a podpivníkom s heslami Mám ťa rád Dunajská Streda alebo Však nie si chruňo?! sa podarilo znížiť výdavky na opravovanie lavičiek, lámp či odpadkových košov.

01.10.2013 13:00
vandal dievča Foto: ,
Diana Szelle ukazuje provokatívne podpivníky, ktoré rozdávali mladým. V pozadí je ihrisko, ktoré mesto kúpilo za ušetrené peniaze.
debata

Za ušetrené peniaze mesto teraz kúpilo preliezačky, šmýkačku a hojdačky pre deti na sídlisku Západ. Ústup vandalov dokazujú mestské štatistiky. „Počet zaznamenaných prípadov poškodzovania mestského majetku klesol priemerne o 20 percent. Pri mestských lavičkách sa znížil počet prípadov dokonca o 40 percent,“ uviedol primátor Dunajskej Stredy Zoltán Hájos.

Priemerní dunajskostredskí vandali majú podľa skúseností mestskej polície 15 až 22 rokov. Mesačne vyvalili 10 až 15 dopravných značiek, zdemolovali 15 odpadkových košov alebo kontajnerov, ktoré vliekli priviazané za autami. Za pár minút spôsobili škodu vo výške priemerného mesačného platu obyvateľa Dunajskej Stredy. Krádežou kanalizačných poklopov ohrozovali životy.

To všetko ročne predstavovalo škody 15– až 20-tisíc eur na majetku mesta. Vďaka kampani sa ušetrilo na výdavkoch na odstraňovanie následkov približne 7-tisíc eur, za čo sa postavilo ihrisko. „Stále je to však beh na dlhé trate. V určitých časových intervaloch budeme vyzývať občanov, aby dbali na spoločný majetok,“ dodal primátor.

Kampaň odštartovala v septembri minulého roka so sloganom Mám ťa rád Dunajská Streda. Organizátori navštevovali so psychológmi školy a debatovali s deťmi o tom, prečo by mali mať rady svoje mesto. Realizátorka kampane Szilvia Néveri Varagya z agentúry aPRimage mienila, že pozitívna kampaň bola účinnejšia ako tvrdá represia. „Môžeme deti strašiť, že ak niečo zlé urobia, tak ich zavrú policajti. No pochybujem, že to bude mať rovnaký efekt a dlhodobý účinok ako pozitívna motivácia.“

Dobrovoľníci rozdávali nálepky s nápisom Chráňme naše mesto a lepili ich na predmety, ktoré muselo mesto opraviť po vandaloch. „Aby ľudia na vlastné oči videli objem škôd, ktoré napáchali,“ dodala vedúca kancelárie agentúry aPRimage Diana Szelle. Zorganizovala sa tiež kreatívna súťaž na tému vandalizmus, v ktorej sa ocitli obrázky, maľby či dokonca marcipánová torta od budúcich cukrárov.

Bol to štvorec rozdelený na dve časti. Prvá predstavovala ideálny stav s rodinou na pikniku pod stromami, druhá ukazovala stopy po vandaloch. Zničené lavičky, rozhádzané smeti. Szilvia Néveri z nej síce neochutnala, no verí, že lepšia bola určite tá prvá polovica…

Druhá letná fáza kampane viac provokovala. Dobrovoľníci roznášali podpivníky s nápisom Však nie si chruňo?! Na druhej strane boli vypísané protivandalské básničky a heslá, ktoré ľudia posielali do SMS súťaže. „Nesprejuj na steny, výklady, rob zo seba čistotné príklady! Nehádž na zem papier ani špačky a už vonkoncom nepodpaľuj mačky! Neber deťom na ulici z rúk hračky!“ tak znie príspevok známeho moderátora Andreja Wallnera. Protivandalská kampaň v Dunajskej Strede nebola pritom jediná, ktorá sa organizovala v Európe. Celoštátnu kampaň s podobnou tematikou rozbehlo vlani aj Lichtenštajnsko.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #kampaň #Dunajská Streda #vandal