Študentskej formule stačí na 300 km liter benzínu

Autíčko, ktoré by spotrebovalo na jazdu z Bratislavy do Popradu iba jeden liter benzínu. To je jedna z troch formúl, čo zostrojili študenti Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity a teraz budú s nimi pretekať na svetových súťažiach.

05.11.2013 16:00
Formula, Trenčín Foto: ,
Trojica študentských formúl (zľava): elektromobil, monopost so spaľovacím motorom a úsporné vozidlo.
debata

Každé z nich bude súťažiť v inej kategórii, jedno na rýchlosť, druhé s nehlučným elektrickým pohonom, tretie s čo najúspornejšou jazdou. Pri úspornej jazde nezáleží na rýchlosti, podstatné je prejsť čo najviac kilometrov na 1 liter paliva.

„Na súťaži v Rotterdame sme museli jazdiť na neupravenom motore, na ňom sme prešli 100 kilometrov. Na upravenom motore by sme prešli okolo 300 kilometrov. Snažili sme sa čo najviac znížiť jazdné odpory, aby bolo čo najefektívnejšie. Napríklad kolesá sú z bicykla, pretože sú ľahšie a kladú menší odpor,“ vraví jedna z konštruktérov tohto autíčka, 21-ročná Beáta Fukasová z Trstenej, študentka 3. ročníka strojníckej fakulty.

Úspornú formulu poháňa motor Honda, ktorý sa používa v krovinorezoch. Dosiahne maximálnu rýchlosť 70 kilometrov za hodinu, ale pri úspornej jazde na súťaži išlo priemerne 25– až 30-kilometrovou rýchlosťou. Takže cesta z Bratislavy do Popradu s jedným litrom benzínu v nádrži by bola síce lacná, ale trvala by aspoň 10 hodín.

Monopost so spaľovacím motorom, ktorý staval 22-ročný Martin Gavenda a ďalších 13 študentov, si so spotrebou ťažkú hlavu nerobí. Dôležitá je rýchlosť. „Maximálna rýchlosť nášho monopostu je 220 kilometrov za hodinu, zrýchlenie z nuly na 100 km dosiahne za 4 sekundy. Spotreba na súťaži nie je dôležitá,“ povedal Martin Gavenda z Trenčianskych Stankoviec, štvrták na strojníckej fakulte.

Takéto autíčko potrebuje na 100 kilometrov 8 až 10 litrov paliva. Jeho hodnotu vyčíslili študenti na 15 000 eur. Ale do tejto sumy nezarátali svoj čas a zručnosť, len čisté náklady na zhotovenie. S konštrukčnými návrhmi začali v septembri minulého roka, vo februári ho začali stavať a začiatkom augusta s ním už súťažili v nemeckom Hockenheime.

Úplne nehlučne jazdí formula na elektrický pohon. Teda ak si odmyslíme kvílenie pneumatík pri prudkých otočkách, tie počuť veľmi dobre. Dosahuje maximálnu rýchlosť až 170 kilometrov za hodinu.

„Auto má zrýchlenie asi 3,9 sekundy z nuly na 100 km, čo je približne ako Lamborghini, akurát to naše auto je o niečo lacnejšie. Takéto auto v slovenských podmienkach vyjde na niekoľko desiatok tisíc eur, naši kolegovia zo zahraničných univerzít dosahujú rozpočty v státisícoch, pol milióna alebo až milión eur. Ale dôležité je, že sme aj tak schopní konkurovať. Napríklad minulý rok na súťaži v Španielsku sme v disciplíne autokros dosiahli 4. najrýchlejší čas, pričom pred nami boli tri veľké univerzity so státisícovými rozpočtami,“ pripomenul 23-ročný Rastislav Toman z Dolného Kubína, doktorand na strojníckej fakulte.

S týmto autíčkom by vám stačil na cestu z... Foto: Milan Kráľ, Pravda
formula, Trenčín S týmto autíčkom by vám stačil na cestu z Bratislavy do Popradu tak liter benzínu.

Pre našich študentov nie je najväčší problém navrhnúť a zhotoviť dobré auto, ale nájsť sponzorov. Vlani napríklad takmer nevycestovali na súťaž, pretože nemali peniaze. Pekné autíčka a úspechy na súťažiach im prinášajú zaujímavé ponuky od budúcich zamestnávateľov.

„Bývalí členovia tímu pracujú v zaujímavých firmách, s ponukami vôbec nie je problém. Takisto sa ohlásili firmy, ktoré nám ponúkli spoluprácu, aby sme vyvíjali spolu s nimi nejaký elektromobil, ale my sa teraz venujeme hlavne vývoju nášho auta. Vývoj elektromobilov nechávame na našich kolegov, ktorí už skončili školu,“ dodal Rastislav Toman.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Trenčín #formule