Výletná loď narazila do piliera Starého mosta

Nehodu švajčiarskej výletnej lode, ktorá na Dunaji narazila do mostného piliera, už vyšetruje slovenská Štátna plavebná správa.

22.05.2014 09:44 , aktualizované: 18:35
Loď, záchranári, havária Foto: ,
Záchranári prevážajú zranených do zdravotníckych zariadení.
debata (7)

Tá zatiaľ neposkytla žiadne informácie o tom, ako k nej došlo. Odborník sa však prikláňa k názoru, že ju mohla spôsobiť kapitánova nepozornosť. V mieste, kde loď narazila, sa totiž menili plavebné dráhy. V čase havárie bolo na palube lode 92 pasažierov a 29 členov posádky, zranilo sa sedem z nich.

Výletná loď MS Swiss Diamond viezla prevažne španielskych dôchodcov, ktorí sa plavili z Budapešti do Viedne. V Bratislave mali mať jednodňovú prestávku. O tú síce neprišli, ale takto si ju nepredstavovali. Dvoch zranených ošetrili záchranári hneď na mieste, štyri Španielky vo veku 57 až 74 rokov a jednu 35-ročnú Slovenku museli previezť do Univerzitnej nemocnice. Vyšetrenia však nepotvrdili podozrenia na pomliaždeniny, zlomeniny či iné vnútorné komplikácie. „Postačilo ambulantné ošetrenie,“ povedala hovorkyňa nemocnice Petra Stano-Maťašovská.

Záchranári zasahujú po náraze lode do piliera.
Výletná loď narazila do piliera Starého mosta v...
+3Výletná loď narazila do piliera Starého mosta v...

Loď narazila v štvrtok asi o 9. h do štvrtého piliera rozobratého bratislavského Starého mosta. Práve pre jeho rekonštrukciu sa v tom úseku menila povolená plavebná dráha. „Lode môžu obojsmerne prechádzať len medzi štvrtým a piatym pilierom. Dráha bola riadne vyznačená,“ ubezpečuje vedúci odboru plavebnej bezpečnosti, vodných ciest a prístavov Petr Pavlásek.

Mostný pilier nebol po zrážke s loďou výrazne narušený. Projekt rekonštrukcie Starého mosta pre zväčšenie plavebnej šírky aj tak ráta s búraním tretieho a štvrtého piliera. „Pilier, do ktorého narazila výletná loď, nijakým spôsobom neovplyvní práce na rekonštrukcii Starého mosta,“ ubezpečila Lenka Kubejová zo spoločnosti Eurovia, ktorá most rekonštruuje.

Loď bola poškodená nad aj pod čiarou ponoru, jej potopenie však nehrozí. „Osobná kabínová loď bude z bezpečnostných dôvodov presunutá do lodenice osobného prístavu Bratislava, kde by mala byť opravená,“ uviedla hovorkyňa Štátnej plavebnej správy Jana Vadkertyová. Dodala, že presné príčiny nehody bude naďalej vyšetrovať divízia vnútrozemskej plavby.

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského môže k takejto zrážke dôjsť buď pre technický problém, pre ktorý sa loď stane neovládateľnou, pre chybu v navigácii, alebo pre nepozornosť kapitána. „Navigácia ukazuje, pomedzi ktoré piliere môže loď ísť. Teraz sa to menilo a mohlo sa to v navigácii zmeniť zle. Ale kapitán mohol ísť aj spamäti a neuvedomil si nové označenie plavebnej dráhy,“ vysvetľuje.

Drahovský vylučuje, že by pilier mohol prehliadnuť pre oslepenie slnkom. „Keďže prichádzal z maďarskej strany, mal dobrú viditeľnosť. Asi išlo o ľudskú chybu. Možno zabudol, že voľakedy tam bol most a piliere tam ešte zostali,“ dodal. Ak by sa preukázalo, že pri riadení lode sa spoliehal na pamäť, išlo by o jeho zavinenie.

Zo švajčiarskej lodnej spoločnosti Scylla AG nechceli uviesť, či bol kapitán skúsený a či sa na trase Passau-Budapešť plavil pravidelne. „Nebudeme uvádzať meno ani štátnu príslušnosť kapitána, ktorý mal loď na starosti v čase nehody. Spoločnosť bude nehodu vyšetrovať a prijme vhodné opatrenia,“ reagovala pracovníčka Scylla AG Manuela van Zelst. Potvrdila len, že hostia na palube Swiss Diamond sú klienti ich španielskeho partnera.

Projekt mosta by sa mal upravovať

Zhodou okolností v deň, keď výletná loď narazila na Dunaji do jedného z pilierov rozobratého bratislavského Starého mosta, sa mestské zastupiteľstvo chystalo rokovať o zmene v projekte jeho výstavby.

Po rozobratí oceľovej konštrukcie Starého mosta sa pomaly schyľuje k začatiu prác práve na riečnych pilieroch. Pri búraní dvoch z nich a výstavbe jedného nového, sa majú využiť priamo v toku Dunaja vytvorené umelé ostrovy. Po istých úpravách by sa na piliere možno už na jeseň mala začať v smere od Petržalky nasúvať úplne nová oceľová konštrukcia, aby niekedy v prvých mesiacoch roka 2016 mohli dokončený, olivovozelenou farbou natretý most okrem chodcov a cyklistov využívať už aj električky.

A práve v projekte električkovej trate do Petržalky, ktorá pôjde cez most, keď ho dokončia, by malo dôjsť k zmene. Doteraz napríklad bola plánovaná „konečná“ električiek v prvej etape na Bosákovej ulici v Petržalke navrhnutá ako dvojkoľajné obratisko, bez možnosti pokračovať s výstavbou trate až na Janíkov dvor. Po novom už obratisko nebude potrebné, keďže celú trať majú obsluhovať nové „obojsmerné“ električky. Tie sa obracať nepotrebujú, len si v nich šofér musí presadnúť z riadiacej kabíny na jednom konci do kabíny na opačnom konci. Dopravný podnik Bratislava už takéto električky vysúťažil. Takto sa v budúcnosti trať v druhej etape jednoduchšie predĺži až k Janíkovovmu dvo­ru.

Na staromestskej strane sa zase zastávka električiek, pôvodne riešená zhruba v polovici Štúrovej ulice, po včera schválenej zmene posunie pred Univerzitu Komenského. Do konca našej uzávierky nebolo známe, či tieto zmeny poslanci schválili. (sp)

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #nehoda #Starý most