Zachránení turisti vo Vrátnej: Nikdy v živote sme sa tak nebáli

Medzi 120 turistami, ktorých horskí záchranári v pondelok večer dostali zo zaplavenej Vrátnej doliny, boli malé deti, päťmesačné bábätko, tehotná žena, starší ľudia so zdravotnými problémami, epileptici.

22.07.2014 18:25
debata (4)
Kristína a Dušan Vagaňovci s 5-mesačnou... Foto: Renáta Jaloviarová, Pravda
rodina, dieťa, Vagaňovci, Vrátna Kristína a Dušan Vagaňovci s 5-mesačnou Kristínkou. Sú šťastní, že sa im, ani ich bábätku pri dramatickej situácii vo Vrátnej doline napokon nič nestalo.

Pre všetkých sa pondelkový pekný výlet v krásnej Malej Fatre zmenil na pohromu a boj o život. Videli, ako im bahno, stromy a kamene šrotujú autá a odplavujú ich niekde do neznáma. Zostalo im len to, čo mali na sebe.

Utekali pred vodou a bahnom, ktoré postupne zatápali aj chatu, kde sa ukryli pred búrkou. Okolo ôsmej večer po nich prišli záchranári, aby ich peši prepravili do bezpečia. Inak sa nedalo, cesta bola zdemolovaná, prepadávala sa a ďalej ju ničil živel.

Kristína Vagaňová mala k hrudi pripútanú v šatke 5-mesačnú dcérku. „Najskôr išli ženy s deťmi. Keďže cesta bola zničená, zdemolované úseky sme obchádzali cez les po lanách, ktoré tam dali záchranári. Boli rozvážni, pomáhali nám veľmi, aj mne s bábätkom, aby sa mi nešmyklo na lane. Navyše sa začalo stmievať,“ opisuje mamička. Až v utorok si mohla vydýchnuť, že sa im nič nestalo. „V tých najhorších chvíľach nás adrenalín držal nad vodou. Nikdy v živote som nemala taký strach, ako som mala v pondelok. Teraz sme šťastní, že sme zdraví a malej sa vlastne neskrivil ani vlások,“ dodáva cez slzy, teraz už šťastia. S bábätkom, manželom a priateľmi pricestovali v pondelok do Terchovej z Turca, kde Banskobystričania trávili dovolenku. Išli na jednodňový výlet, búrka ich zastihla v čase, keď sa zviezli lanovkou zo Snilovského sedla do spodnej stanice. Po záchrane ich núdzovo cez noc ubytovali v hoteli Jánošík v Terchovej. Ich priatelia, s ktorými boli na výlete, prišli o auto.

Noc na stanici horskej služby a ďalší deň v hoteli Gavurky strávila rodina z Říčan pri Prahe. Do Malej Fatry prišli aj s dvomi dcérkami stanovať z Beskýd, kde už strávili časť dovolenky. Pohroma ich zastihla hneď v prvý deň malofatranskej dovolenky, keď sa vracali z hrebeňovej túry cez Chleb, Poludňový Grúň späť do Vrátnej. „Chceli sme počkať na chate vo Vrátnej, dali sme si palacinky, a keď sa to upokojí, ísť naspäť do stanu. Voda však tiekla aj do chaty, a keď som medzitým pozrel z okna, videl som, ako všetky autá z parkoviska odplavuje spolu s drevom, kamením a bahnom, ktoré sa valili zo svahu,“ hovorí Andrej Černý. Medzi nimi bolo aj ich ročné auto, ktoré je zničené. Takto skončili desiatky vozidiel.

Aj Černým pomohli z ohrozenej oblasti záchranári, keď im na horských cestách natiahli laná, aby sa cez šmykľavý terén dostali do bezpečia. „Schádzali sme dole a to bol boj o prežitie. Cesta bola poškodená a zatopená. Išli sme cez les, už sa stmievalo, záchranári robili lanové chodníčky, držali sme sa tých lán, lebo na blate sa veľmi šmýkalo. Pomáhali nám s deťmi, boli tam aj dve bábätka. Najprv sme riešili, že nemáme auto a potom sme riešili, aby sme vôbec zvládli sa odtiaľ dostať,“ dodáva Andrejova manželka Lenka. Po ňu a dcérky 6-ročnú Lauru a 9-ročnú Andrejku prišiel Andrejov kolega z práce. Otec zostal ešte vybavovať ďalšie záležitosti, keďže rodina mala v aute veci, kľúče, doklady. „Chceli sme tu zostať do piatka, vedeli sme, že je to tu pekné, tak sme si tento kraj chceli prejsť,“ vraví Andrej. V utorok sa pre nich dovolenka vo Vrátnej skončila predčasne.