Ďalší vodič v protismere na R1. Hazardér či nepozorný?

Auto v protismere zaskočilo v piatok vodičov na rýchlostnej ceste R1 medzi Žiarom nad Hronom a Zvolenom. Za posledné dva mesiace sa to stalo už druhýkrát.

01.08.2014 19:05
nehoda, Nitra Foto: ,
Na ceste R1 jazdil v protismere vlani v januári v smere od Trnavy na Nitru vodič VW Golf. Zrazil sa s Peugeotom 307, následne narazil do Opela Astra. Vodič Astry a vodič VW Golf boli na mieste mŕtvi.
debata (13)

Ako sa tam mohli ocitnúť, nevedno. Skúsení vodiči to považujú za nepochopiteľné, podľa nich je cesta značená dostatočne a bežný šofér, ktorý pozná značky, s ňou problémy nemá.

Na auto v protismere upozorňoval vodičov pred ôsmou hodinou ráno rozhlasový dopravný servis, viacero hlásení dostala aj polícia. „Diaľničná polícia išla túto informáciu okamžite preveriť, prešla celý daný úsek, ale vozidlo v protismere tam už nebolo,“ uviedla banskobystrická krajská policajná hovorkyňa Mária Faltániová. Malo ísť o zelenú felíciu a jej šofér zrejme medzičasom niekde z diaľnice vyšiel. Incident nespôsobil nijakú dopravnú nehodu.

Pre viacerých vodičov, ktorých sme oslovili a touto cestou jazdia často, je to nepochopiteľné. „Žasnem a nechápem, ako sa tu môže niekto dostať do protismeru. Normálne sa to podľa mňa ani nedá, pretože buď vôbec nepozná značky, potom za volantom nemá čo robiť, alebo musí urobiť absolútne neprirodzený a krkolomný manéver. Na väčšine vjazdov sú navyše ešte aj tabule s rukou, ktoré oznamujú, že stop, ste v protismere,“ zhrnul štyridsiatnik Roman, ktorý pri svojej práci pravidelne jazdí týmto regiónom.

Za rok šesť áut v protismere

Podobný prípad sa stal na R1 medzi Žarnovicou a Novou Baňou aj zhruba pred dvoma mesiacmi. V protismere sa pohybovalo staršie svetlé osobné auto, v ktorom sedel pravdepodobne manželský pár penzistov. Ani v tomto prípade nedošlo ku kolízii, pretože vodička, idúca v ľavom pruhu, keď zbadala auto v protismere, okamžite prešla do pravého pruhu, a tak sa vyhla čelnej zrážke.

Za necelý rok od vzniku oddelenia diaľničnej polície v Banskobystrickom kraji zaregistrovali podľa Faltániovej dokopy šesť vozidiel v protismere. Ani v jednom prípade doteraz nedošlo ku kolízii. „Vozidlo v protismere sa môže objaviť nedopatrením, môže ísť o starších alebo neskúsených vodičov, prípadne cudzincov alebo aj o hazardérov. V každom prípade, ak vodiči na diaľnici takéto vozidlo zaregistrujú, treba si zapamätať jeho evidenčné číslo a okamžite udalosť oznámiť na čísle 158,“ uviedla Faltániová.

Ak diaľničná polícia takéhoto vodiča nájde, bezpečne ho vyvedie na prvý možný výjazd, aby nedošlo k dopravnej nehode, ktorá môže mať tragické následky. Jazda po diaľnici v protismere je priestupkom, za ktorý šofér môže dostať pokutu až do výšky 150 eur.

Rýchlostná cesta R1 od Hronského Beňadika do Banskej Bystrice patrí pod Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS). Tento úsek nemá kamerový systém. Na otázku, či sú vjazdy dostatočne značené, hovorca NDS Michal Fúrik odpovedal, že v posledných dvoch rokoch táto cesta prešla aktualizáciou dopravného značenia.

„Zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti boli podniknuté všetky kroky a opatrenia, aby sa zamedzilo možným vjazdom do protismeru. Spoločnosť je nápomocná polícii pri zvyšovaní parametrov bezpečnosti,“ uviedol.

Treba doriešiť značenie

Jazda v protismere môže mať v zásade dva dôvody. „Buď je to úmysel, zábavka nejakých hazardérov, čo je ten horší prípad, alebo sa tam niekto dostane nechtiac. Dopravné značenie na našich diaľniciach na zabránenie jazdy v protismere je porovnateľné so značením v zahraničí, sú tam značky a ešte sa to aj zvýrazňuje. Tu je už ťažko ešte niečo robiť, pretože sa to nedá urobiť úplne, nejakou mechanickou zábranou, lebo, čo je vjazd do protismeru, je vlastne výjazd z toho smeru,“ hovorí generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

Stále je tu však ľudský faktor, ktorý nemožno ovplyvniť. Nepozornosť, stres, rutina alebo nedostatočné vodičské skúsenosti. „Ísť na diaľnici do protismeru je to najnebezpečnejšie, čo sa môže stať. Nielen pre toho, čo v ňom ide, ale najmä pre ostatných vodičov,“ dodáva Palčák.

Z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky vidí v tejto súvislosti možnú cestu do budúcnosti cez moderné inteligentné autá, ktoré by vodiča výrazne upozornili aj na to, že ide do protismeru.

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského dopravné značenia, najmä na miestach, kde sa už takéto udalosti stali, sa dali do poriadku, nie všade je to však ešte celkom doriešené. „Keď sa vodič až tak precízne nevenuje dopravnému značeniu, keď je v strese, vtedy sa najľahšie stane, že prehliadne nejakú dopravnú značku. Práve vjazdy na diaľnicu by mali byť doplnené okrem značenia na správne odbočenie aj o ďalšie výstražné značenie, keď zle odbočí. V tomto sa aj na Slovensku osvedčujú značky s vystretou rukou a nápisom Ste v protismere!“ naznačuje Drahovský.

Ak sa už stane, že sa vodič ocitne v protismere na diaľnici, okamžite by mal odstaviť na krajnici, zapnúť výstražné svetlá, obliecť si reflexnú vestu, auto označiť výstražným trojuholníkom a spolu s posádkou ísť mimo vozovku a privolať políciu alebo správcu cesty.

Ak šofér vidí auto v protismere, mal by spomaliť a stiahnuť sa na pravú stranu, potom upovedomiť políciu alebo upozorniť ďalších vodičov tým, že zavolá do rozhlasových dopravných servisov. K ostražitosti nabáda aj polícia, predovšetkým pri predchádzaní áut, aby v takýchto prípadoch mohli vodiči pohotovo a včas zareagovať a vyhnúť sa tým zrážke s vozidlom v protismere.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #polícia #vodič #R1