Maličké retro autá majú pretekanie v krvi, ukázali to v Trebaticiach

Malé auto nemusí byť len do mesta a na nákupy. Milovníci svojráznych autíčiek Mini ukázali, že na pretekárskej dráhe sú ako ryba vo vode. Pri príležitosti štvrtého ročníka víkendového zrazu Aces of Mini sa v Trebaticiach pri Piešťanoch stretli slovenskí aj českí nadšenci.

25.08.2014 14:17
Mini, retro Foto:
Štvrtý ročník Aces of Mini sa konal už tradične v Trebaticiach pri Piešťanoch.
debata

Na Trebatickej motokárovej dráhe si zmeralo sily 24 áut značky Mini Classic. Autíčka, ktoré preslávila komická seriálová postava Mr. Bean alebo legendárny pretekár Niki Lauda, tak zažili opäť chvíľku svojej slávy. Ich mladší súrodenci z radov moderných Mini si pre väčšiu váhu a rozmery trať nevyskúšali, prišli ich však aspoň podporiť. Na pozadí retro hudby jazdci otestovali, čo všetko ich miláčikovia dokážu.

„Na okruhu je mnoho zatáčok, takže tu nie je veľa priestoru na rozbeh. V techničáku je uvedená maximálna rýchlosť 145, ale už som išiel aj 170 kilometrov za hodinu. Dosť som sa však bál, lebo sa to celé triaslo a myslel som si, že sa vznesiem,“ smeje sa Jan Cieslar, ktorý pretekal na svojom bordovom Mini v kategórii do 1 300 kubických centimetrov. Osobitnými kategóriami boli súťažiaci s upravenými a „superupravenými“ autami, ktoré sa už často podobali viac motokáram než mestským vozidlám.

„Ja napríklad nemám ideálne pneumatiky, ale podaktorí majú závodné zmesi, ktoré lepia. Auto síce ostáva neupravené, ale má aspoň takéto vylepšenia,“ vysvetľuje Cieslar, ktorý tento rok súťažil po prvýkrát. K priaznivcom Mini sa dostal úplne náhodne len prednedávnom. „Auto mám desať rokov, osem rokov som s ním však jazdil len v bežnej premávke,“ priznáva. Jeho Mini pricestovalo až z Prahy po vlastných kolesách. Nie je to totiž starý veterán, ako by sa na prvý pohľad mohlo neskúsenému oku zdať, ale mladšie Mini Classic z roku 1998, ktoré bolo o tri roky neskôr vo výrobe nahradené novými modelmi.

Tento rok oslavuje Mini 55. výročie od svojho vzniku. Počas svojej existencie už stihlo očariť známych pretekárov, tisícky žien, aj mnohých zberateľov. „Zaujímavé je, že to bolo prvé auto, ktoré malo motor uložený priečne a kolesá umiestnené úplne na krajoch. Preto je priestor maximálne využitý. Mini bolo prvým malým autom v histórii, potom to okopírovali aj ďalší,“ približuje Cieslar fakty z histórie. Toto autíčko dômyselne skonštruoval Britom gréckeho pôvodu Alec Issigonis, ktorého za šikovnosť poctili šľachtickým titulom.

„Hovorí sa, že Issigonis zobral štyroch najväčších chlapov z továrne, posadil ich na zem, okolo nich nakreslil obvod a potom auto skonštruoval. Je to teda auto pre štyroch, nie pre piatich, nás už v ňom ale išlo aj šesť,“ dodáva hrdý majiteľ a pýši sa naleštenou karosériou, aj pôvodným interiérom vozidla. Podľa jeho slov bola kúpa jeho Miníka, ako ho s radosťou nazýva, láska na prvý pohľad. „Liečil som si boľavú dušu, tak som si kúpil auto. Nevedel som o ňom vôbec nič, skrátka sa mi páčilo,“ popisuje, ako to vlastne všetko začalo.

Autíčka sú známe aj pre svoj škatuľkový vzhľad a drobné kolesá polovičnej veľkosti, než je dnes bežné. Ostré zákruty však rezali jedna báseň, upravené vozidlá prekvapili aj divokým zvukom motora. Napriek tomu, že sa hodnotila rýchlosť, niektorí si na výkonoch nezakladali a dôležitá pre nich bola najmä zábava a adrenalín. „Ja som jazdil skôr pre radosť, aj keď som sa pri tom celkom zapotil. Človek sa ale aspoň naučí, kedy napríklad už ide auto do šmyku,“ myslí si Jan.

V domácky naladených pretekoch Mini ukázali, že pod povrchom malého auta sa môže skrývať veľký potenciál. Koho si nezískali na prvý pohľad roztomilým retro vzhľadom, ten ostal uchvátený obratnosťou a eleganciou, s akou si plnili rolu pretekárskych áut. Nie náhodou sira Aleca Issigonisa mnohí fanúšikovia dodnes považujú za génia.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mini #retro #Aces of Mini #Trebatice pri Piešťanoch