Súťaž rozhádala trenčianskych architektov

Vyhlásenie výsledkov medzinárodnej urbanistickej súťaže nazvanej Trenčín - mesto na rieke prinieslo pod Matúšov hrad nečakanú aféru. Jeden z trenčianskych architektov tvrdí, že víťazný návrh švédskych autorov ocenený sumou 30-tisíc eur získal prvenstvo podvodom. Toto tvrdenie nahnevalo mestského architekta, ktorý manipuláciu odmieta a vraví, že mesto chce návrh v budúcnosti využiť.

06.10.2014 14:00
trenčín, trenčianský hrad, most, Foto: ,
Trenčín požiadal svetovú architektonickú verejnosť, aby mu pomohla hľadať možnosti, ako využiť nábrežie Váhu a prepojiť ho s centrom mesta.
debata (2)

Súťaž pripravilo mesto v spolupráci s Programom švajčiarsko-slovenskej spolupráce. Cieľom súťaže bolo získať námety na riešenie nábrežia a jeho prepojenia s centrom mesta, ktoré by sa stali podkladom na vypracovanie územného plánu centrálnej mestskej zóny. Zúčastnilo sa na nej 59 tímov z celého sveta. Odbornej porote sa najviac páčil návrh švédskeho architektonického ateliéru Mandaworks AB + Hosper Sveden AB, ktorý získal prvú cenu. Trenčiansky architekt Igor Mrva je však presvedčený, že neoprávnene.

„Dlho som študoval víťazný návrh, lebo mi všetko nesedelo, niektoré objekty boli posunuté o 6 až 8 metrov. Tak som prišiel na to, že bolo manipulované s mapovým podkladom. Posúvaním objektov si autori vytvorili neprípustnú výhodu. Je to, ako by si v športe vrhač gule upravil guľu tak, že by nemala sedem kíl, ale iba štyri a vyhral by,“ hovorí Igor Mrva.

Súťažné podmienky overovala Slovenská komora architektov. Po konzultáciách ich overila ako férové. Komora však nerieši prípadné porušenie súťažných podmienok, to je v kompetencii poroty alebo vypisovateľa súťaže.

„Ak by sa porušenie preukázalo, komora by mohla skúmať mieru disciplinárneho previnenie súťažiacich v prípade, že by išlo o jej členov. Dosiaľ sa však s podobným prípadom nestretla,“ konštatoval Imrich Pleidel, predseda Slovenskej komory architektov.

Štefan Šlachta, ktorý je predsedom Spolku architektov Slovenska, pripomína, že úlohou poroty je v prvom rade sledovať, či boli dodržané hranice vymedzeného územia, ktoré sa má v súťaži riešiť. Ak sa preukáže, že niektoré objekty autori víťazného návrhu skutočne posunuli, tak by podľa jeho názoru bolo potrebné, aby porota znova zasadla a korigovala výsledky. Niečo také však ani porota, ani mesto Trenčín nemienia urobiť.

Martina Beďatša, člena hodnotiacej poroty a zároveň hlavného architekta mesta, podozrenia z manipulácií a posúvania objektov nahnevali. Vraví, že si overovali fakty, či súhlasia so skutočnosťou, a zistili, že všetky údaje vo víťaznom návrhu sú 100-percentne správne. Pripúšťa, že ku skresleniu mohlo prísť pri zmene grafiky, keď sa odborný výkres menil na grafiku zrozumiteľnú laickej verejnosti.

„Je to proces, kde sa vrstvia rôzne formáty, prechádza to rôznymi softvérmi, tak môže dôjsť k určitým skresľovaniam a nepresnostiam. Je to absolútne bežný postup, inak sa to v prezentačnom výkrese ani urobiť nedá, k takýmto veciam bežne dochádza. Ale sú to posuny, ktoré nehrajú absolútne žiadnu rolu,“ vysvetľuje Martin Beďatš.

S takýmto vysvetlením Igor Mrva nie je spokojný. Tvrdí, že v tom prípade by boli posunuté všetky objekty, nie iba niektoré. Všetky svoje argumenty zverejnil na webe a vraví, že teraz by mal kroky podniknúť vypisovateľ súťaže. Mesto je však s výsledkami súťaže spokojné a chce ich využiť. „Zvolili sme takúto súťaž, lebo sme predpokladali, že sa nespraví jeden dokonalý návrh, ktorý by túto rozsiahlu a zložitú problematiku dokonale spracoval, vedeli sme, že bude potrebné robiť nejaký mix. Preto sme oceňovali päť návrhov a s ich autormi sme uzatvorili licenčné zmluvy, ktorými previedli autorstvo na nás. Toto nie je výstup, ktorý pôjde ďalej na schvaľovanie ako územný plán zóny. Sú to idey, s ktorými budeme ďalej pracovať,“ dodal trenčiansky hlavný architekt.

Švédski architekti vo svojom diele navrhujú zásadne zmeniť najmä ľavý breh Váhu, ktorý je bližšie k stredu mesta. Ochranná hrádza rieky by sa mala posunúť, aby vznikol priestor pre množstvo zátok a polostrovčekov, ktoré by boli ako stvorené na rôzne vodné športy alebo opaľovanie pri vode. K týmto zátokám by sa človek dostal z dnešnej autobusovej zastávky na Hasičskej ulici, odkiaľ je len kúsok na centrálne Mierové námestie pod Trenčianskym hradom. Na dopravu Švédi navrhli využívať súčasnú železničnú trať smerom na Chynorany, ktorá by sa mala na úseku cez mesto zmeniť na električkovú dopravu.

Celá súťaž stála 150-tisíc eur, z toho 80-tisíc bolo z Programu slovensko-švajčiarskej spolupráce, 70-tisíc z rozpočtu mesta. Za prvé miesto získali autori 30-tisíc eur, za druhé miesto 20-tisíc a za tretie 10-tisíc eur. Okrem toho boli sumou po 5-tisíc eur odmenení aj autori návrhov, ktorým porota udelila mimoriadne ceny. Všetkých 59 súťažných prác je do konca novembra vystavených v trenčianskom Artcentre Synagóga.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Trenčín #architekti #Most