Choma žiadal odpustiť dlh, teraz tvrdí: Žilina má dosť peňazí na MHD zadarmo

Žilina, ktorá si niekoľko rokov držala titul najzadlženejšieho mesta na Slovensku, bude podľa súčasného primátora a kandidáta Smeru Igora Chomu mať od roku 2017 dosť peňazí na to, aby Žilinčanom umožnila cestovať v mestskej hromadnej doprave zadarmo.

13.10.2014 21:20
Robert Fico, Igor Choma Foto: ,
Premiér Robert Fico (vľavo) so žilinským primátorom Igorom Chomom na tlačovej konferencii po výjazdovom rokovaní vlády, na ktorej informovali o odpustení niekoľkomiliónového dlhu.
debata (24)

Doplatiť na to nemajú žiadne iné oblasti, ktoré potrebuje Žilina riešiť a nemá to ovplyvniť ani výšku miestnych daní a poplatkov. „Nie je to problém zohnať dva a pol milióna eur na MHD zadarmo. A radšej dáme dva a pol milióna ročne do projektu, ktorý slúži 40-tisíc Žilinčanom, ako milión eur do extraligového hokeja, na ktorý sa chodí pozrieť tisíc Žilinčanov,“ vyhlásil Choma.

Potrebných dva a pol milióna eur ročne, čo je približný odhad výpadku tržieb na cestovnom, chce získať z efektívnejšieho výberu miestnych daní, z väčšieho objemu podielových daní, z ušetrených prevádzkových nákladov využívaním nových hybridných autobusov a úspornejších trolejbusov a tiež z balíka peňazí, ktorý sa v roku 2017 mestu uvoľní splatením starých úverov. Podľa Chomu časť z týchto peňazí mesto získa práve vďaka bezplatnej MHD.

Chcú zastaviť znižovanie počtu cestujúcich

Hlavnými dôvodmi jej zavedenia je totiž zastaviť trend každoročného znižovania počtu cestujúcich v žilinskej MHD a tiež pokračujúci trend znižovania počtu obyvateľov Žiliny. Cestovať zadarmo tak budú môcť len ľudia s trvalým pobytom v Žiline a zároveň tí, ktorí majú poplatené všetky miestne dane. Choma ráta, že prvá podmienka by mohla zvýšiť počet Žilinčanov o tri- až štyritisíc, keďže aktuálne žije v Žiline 2 700 ľudí s prechodným pobytom a ďalších niekoľko stoviek bez prihlásenia, a do mestskej kasy priniesť 400– až 500-tisíc eur ročne.

Druhá podmienka o zaplatených daniach by podľa nominanta Smeru mala jednorazovo vybrať na nedoplatkoch milión eur, pričom aktuálne neplatiči dlhujú mestu vyše dvoch miliónov, a každoročne priniesť na motivujúcom výbere daní ďalších 100– až 300-tisíc eur. Spolu s vládou avizovaným percentuálnym zvyšovaním podielových daní, splatením starých úverov práve do roku 2017 a približne 40-percentným šetrením elektriny a nafty nakúpením moderných trolejbusov a autobusov cez eurofondy, počíta Choma so štyrmi miliónmi eur ročne, z ktorých chce dva a pol dať na bezplatnú MHD a zvyšok rozdeliť do iných oblastí, ktoré si to žiadajú.

Žilina si berie príklad zo zahraničia

Svoje výpočty a pozitíva opiera o príklady fungujúcej bezplatnej MHD napríklad v českom Frýdku-Místku či estónskom Talline, kde sa po zavedení bezplatnej mestskej dopravy podľa neho zvýšil počet cestujúcich i počet ľudí s trvalým pobytom v meste.

Podľa Chomu si projekt bezplatnej mestskej hromadnej dopravy nevymyslel pár mesiacov pred novými komunálnymi voľbami, ale venuje sa mu už tri roky. Okrem pozitívneho dopadu na peňaženky ľudí, keď štvorčlenná rodina by mala na cestovnom ušetriť 760 eur ročne, očakáva aj menej áut v centre Žiliny a teda menší problém s parkovaním v centre mesta.

Štát Žiline odpustil miliónové dlhy

Vláda počas svojho výjazdového rokovania pritom len pred týždňom odpustila 17,5 miliónový dlh. Premiér Robert Fico vtedy narovinu vyhlásil, že pomáha preto, lebo je Choma spolustraník.

„Chceme mestu Žilina pomôcť. A tu sa ukazuje, aké je nevyhnutné spolupracovať, aké je nevyhnutné, aby primátor a predseda samosprávneho kraja mali napojenie na vládne štruktúry alebo štruktúry parlamentu. A práve takéto prepojenie, že pán primátor je súčasne aj poslancom parlamentu, ale aj to, že sme spoločná politická štruktúra, umožnilo prijať takéto rozhodnutia, inak by tieto rozhodnutia boli prijímané veľmi ťažko,“ vyhlásil po rokovaní vlády Fico.

24 debata chyba
Viac na túto tému: #Žilina #MHD #Igor Choma