"Je to časová aj finančná úspora. A hlavne táto cesta je bezpečnejšia ako tá, ktorou sa priehrada obchádzala. Ľuďom to pomôže,“ hovorí Jaroslav Kubáň z Lieseka. Aj učiteľka základnej školy Janka Chlustinová je spokojná, že prejazd priehradným múrom umožnili ešte pred zimou. "Dochádzam z Trstenej do Rabčíc, takže každé ráno chodím dosť zavčasu do roboty. Cesta, ktorou som chodila dosiaľ, nie je dobrá, je tam dosť nebezpečný úsek, hlavne v zime,“ povedala učiteľka, ktorá vďaka novej ceste najazdí do práce a z nej týždenne asi o 90 kilometrov menej.
Oravská priehrada je dielo staré 60 rokov a posledných 20 rokov bol jej priehradný múr pre dopravu okrem záchranárskych zložiek uzavretý. Dôvodom bol jeho zlý technický stav. Narušená bola vozovka aj niektoré časti oporného múru vplyvom častej premávky aj ťažkotonážnych áut, ktoré si tade skracovali cestu najmä z Trstenej do Námestova.
Korunu, teda vrchnú časť stavby, vodohospodári opravili za pol roka. „Po šesťdesiatich rokoch prevádzky už bolo nevyhnutné rekonštruovať korunu Oravskej priehrady, pretože tu bolo veľa statických i technických problémov. Dochádzalo tu už k naozaj havarijným situáciám. Betónová rímsa bola veľmi skorodovaná na jednej i druhej strane a ohrozovala priamo trafostanicu, ktorá je na ľavej strane priehrady,“ uviedol Marián Supek, generálny riaditeľ Slovenského vodohospodárskeho podniku.
Po priehradnom múre môžu jazdiť len osobné vozidlá do 3,5 tony. „Prejazd nákladných vozidiel je zakázaný. Zároveň sa rokuje aj o umožnení prejazdu autobusov, či už pravidelnej dopravy, ale aj nepravidelnej turistickej dopravy,“ uviedol šéf odboru dopravy Žilinského samosprávneho kraja Ivan Mokrý. Župa bude mať na starosti údržbu tristometrovej cesty. Keďže ide o úsek na priehradnom múre, ktorý je nad vodnou priehradou, cesta sa bude podľa Mokrého počas zimy iba pluhovať, bez akéhokoľvek posypu, čo by však pri dodržaní maximálnej povolenej rýchlosti 20 km/h nemalo vodičom spôsobovať problémy.