Na storočné koľajnice sa opäť vráti život

Viac ako storočná elektrická železničná trať medzi Trenčianskou Teplou a Trenčianskymi Teplicami opäť poslúži cestujúcim. Pred tromi rokmi ju železnice zrušili ako stratovú, teraz budú premávku dotovať tri samosprávy. Prvá električka vyrazí na Tri krále.

04.01.2015 15:18
električka, Turčianske Teplice Foto: ,
Posledné tri roky jazdí električka len nepravidelne, o každú jazdu však býva veľký záujem.
debata (8)

Kedysi bola električka nielen turistickou atrakciou, ale aj nevyhnutným spojením z rýchlikovej stanice v Trenčianskej Teplej. Obyvateľom kúpeľného mesta nahrádzala aj MHD. Obnovenú premávku bude financovať trenčianska župa, mesto Trenčianske Teplice a obec Trenčianska Teplá. Obec kúpila od Železničnej spoločnosti Slovensko vozidlá aj budovu depa. Električka nebude jazdiť každý deň ako kedysi. Premávať bude najmä v lete, počas prázdnin a hlavnej kúpeľnej sezóny.

„Samosprávny kraj bude prevádzku na tejto trati financovať sumou 25-tisíc eur ročne. Ministerstvo dopravy sa prostredníctvom Železníc SR bude starať o údržbu trate,“ povedal trenčiansky župan Jaroslav Baška.

Počas letných prázdnin, v júli a auguste, bude električka premávať vždy v piatok, sobotu a nedeľu trikrát za deň. Jej cestovný poriadok bude prispôsobený príchodom a odchodom rýchlikov, ktoré majú zastávku v Trenčianskej Teplej a využívajú ich kúpeľní hostia. Počas zvyšných mesiacov sa na koľaje dostane pri rôznych príležitostiach či na sviatky. Napríklad na 31. januára je pripravená jazda za vysvedčenie, jazdiť bude aj ku Dňu detí, na hody či Mikuláša.

„Električka bude v lete atrakciou cestovného ruchu. Mesto bude na ňu prispievať sumou päťtisíc eur ročne. No musíme pokračovať ďalej, chceme revitalizovať budovu železničnej stanice v Trenčianskych Tepliciach, ktorá je kultúrnou pamiatkou. Rokujeme so železnicami, aby sme ju získali do majetku mesta,“ reagoval primátor Trenčianskych Teplíc Štefan Škultéty.

Ako sa koncom roka 2011 skončila pravidelná premávka na tejto regionálnej trati, budova železničnej stanice chátra. Obľúbili si ju bezdomovci a podľa toho aj vyzerá.

Električky sa pred tromi rokmi ujala skupina ľudí, ktorí v spolupráci so samosprávami vytvorili neziskovú organizáciu TREŽ – Trenčianska elektrická železnica. Tá sa začala starať o trať, aby vláčik aspoň raz za mesiac absolvoval trasu medzi Trenčianskou Teplou a Trenčianskymi Teplicami a zostal funkčný. O prevádzku sa bude TREŽ starať aj naďalej, ale už s peniazmi od samospráv.

„V prípade turistickej prevádzky so sprievodným programom, ako to bolo v posledných troch rokoch, prilákame toľko návštevníkov, že náklady na jazdu sa nám vrátia. Ale pravidelná prevádzka musí byť dotovaná, náklady s tým spojené nám samotné cestovné neuhradí,“ pripomenul Dušan Nosál, riaditeľ TREŽ.

Úzkokoľajná železnička medzi Trenčianskou Teplou a Trenčianskymi Teplicami je najstaršou verejnou elektrickou traťou na území Slovenska. V prevádzke je od roku 1909. Dovtedy dopravu do kúpeľného mesta zabezpečovali konské dostavníky. Železničná trať je dlhá približne 5,5 kilometra. V roku 2000 prešla generálnou opravou, ktorá stála 20 miliónov slovenských korún (asi 664-tisíc eur).

8 debata chyba
Viac na túto tému: #električka #Turčianske Teplice