Bratislavčanov už Obchodná neláka, miestni to chcú zmeniť

Jedna z kedysi najrušnejších ulíc v Bratislave, kam chodilo nakupovať celé mesto, už roky len spomína na svoju zašlú slávu. Špinavú ulicu lemujú fastfoody a záložne a zdobí ju nelegálna reklama všetkého druhu. Miestni obyvatelia a majitelia obchodov to chcú prostredníctvom platformy Obchodná ulica a okolie konečne zmeniť. Najnovšie začali s čistením stĺpov od vizuálneho smogu.

29.07.2015 14:00
debata (24)
zväčšiť Obchodná ulica nepôsobí reprezentatívne, aj keď... Foto: Marianna Mikešová, Pravda.sk
Obchodná ulica, hrad Obchodná ulica nepôsobí reprezentatívne, aj keď je z nej odvšadiaľ výhľad na Bratislavský hrad.

Spoločne v utorok podvečer vyčistili sedem stĺpov osvetlenia a trakčného vedenia, odstránili z nich nánosy plagátov, ktoré sa tu zbierali desaťročia. Neskôr chcú pokračovať ďalšími stĺpmi, dokopy by ich mali vyčistiť takmer tridsať. Do práce sa zapojili zástupcovia prevádzok, ktoré sídlia na Obchodnej ulici, a taktiež zopár dobrovoľníkov z okolia. Materiál potrebný na prácu poskytol magistrát, zabezpečil asi 15 až 20 vriec na odpad, škrabky, špongie, kefky či rukavice. Niektorí si vypomohli aj parným čističom. Museli však dbať na to, aby nepoškodili striebrenku na stĺpoch, ktorá ich chráni pred hrdzou.

Chýba špeciálny náter

Pracovníci magistrátu poverení osvetlením a pracovníci Dopravného podniku Bratislava zariadili, aby boli stĺpy počas čistenia chránené pred elektrickým prúdom a nehrozilo žiadne nebezpečenstvo. Rovnako ako ostatným, aj im nelegálna reklama prekáža. „Je mi ľúto, že v roku 2006, keď sa stĺpy stavali, nebol použitý anti-posterový náter. Ten obsahuje guľôčky z kremičitého piesku, vďaka ktorému na stĺp nič nenalepíte ani nenapíšete. Na Špitálskej či na Námestí SNP tento náter je, preto tam takýto problém neexistuje,“ vysvetlil pracovník magistrátu Marian Hlinický. Takýto náter je podľa neho veľmi efektívnym prostriedkom pre boj s vizuálnym smogom, avšak neochráni napríklad pred grafitmi.

Tie totiž, rovnako ako plagáty a reklamné tabule, bohato zdobia Obchodnú ulicu. Organizátori však nateraz nerátajú s ich odstránením a ošetrením anti-grafitovým náterom. „Chceli by sme však spraviť jednotný výzor farebných fasád, ale ktovie, či sa k tomu niekedy dopracujeme. Naše nadšenie niekedy naráža na financie a neochotu ľudí, ktorí nič nechcú robiť len tak. Keby človek robil len to, čo musí, tak sa spoločnosť nevyvíja,“ myslí si hovorca iniciatívy Obchodná ulica a okolie Michal Ondruš, podľa ktorého ulici chýba akákoľvek koncepcia.

zväčšiť Stĺp na Špitálskej ulici, ktorý je ošetrený... Foto: Marianna Mikešová, Pravda.sk
antiposterovy nater Stĺp na Špitálskej ulici, ktorý je ošetrený anti-posterovým náterom.

Malý krôčik, ale rýchla zmena

Myšlienka založiť platformu združujúcu obchodníkov z Obchodnej ulice, ktorá zatiaľ ešte nie je občianskym združením, vznikla už roku 2007. Jej zakladateľom je Davy Čajko, ktorý o sebe tvrdí, že chce meniť veci k lepšiemu. So Starým Mestom ho spája jeho detstvo, narodil sa tu, chodil tu do škôlky aj školy a momentálne tam má kancelárie. „Zaujímame sa o to, kde žijeme, kde pracujeme, kde sa chodíme zabávať, chceme veci meniť a byť príkladom pre ďalších, že keď sa niečo robí správne, so správnymi partnermi, tak sa to dá. Bojujeme proti všeobecnej skepse Slovákov, ktorí si myslia, že keď niečo urobia, tak to bude nanič,“ uviedol Čajko.

Odstraňovanie plagátov zo stĺpov je podla neho len malým krôčikom, je to niečo na čo majú prevádzkovatelia dosah a môžu tak rýchlo a jednoducho zmeniť vzhľad miesta. „Problémov je tu však nekonečno a je to dlhodobý proces. Už teraz našu myšlienku podporilo takmer 90 nadšencov a veríme, že sa pridajú ďalší,“ povedal Čajko. Platforma však pre svoju činnosť potrebuje podporu mesta aj miestnych ľudí. S pozitívnym príkladom spolupráce sa už stretli, keď spolu s Magistrátom hlavného mesta a Starým Mestom osadili na ulici smetné koše.

zväčšiť Na čistení sa podieľali majitelia miestnych... Foto: Marianna Mikešová, Pravda.sk
Obchodná ulica Na čistení sa podieľali majitelia miestnych obchodov.

Primátor iniciatívu podporuje

Za riešenie vizuálneho smogu a lepšieho vzhľadu tejto ulice, ale aj celého Starého Mesta, sa zaviazal aj primátor Ivo Nesrovnal. „Obchodná ulica sa podieľa na vytváraní identity Starého Mesta , všetci Bratislavčania ju poznáme a je to príklad ulice, ktorá ukazuje, ako sa tu kedysi stavalo. Zovšadiaľ bolo treba vidieť na hrad. Bohužiaľ, stav ulice je veľmi zlý, je to ako čínska štvrť, špinavá zmeť reklám bez ladu a skladu. Išla dole aj úroveň prevádzok, sú tu rôzne bazáre a herne, ktoré značia, že ulica sa vydala zlým smerom,“ uviedol primátor.

Preto magistrát začal podnikať kroky na odstránenie alebo reguláciu vonkajšej reklamy, mapuje, aká reklama tu je a kto ju tam umiestnil. Vo väčšine prípadov je to nelegálna reklama, ktorú treba odstrániť. „Som veľmi rád, že je tu komunita ľudí, ktorým leží ulica na srdci a spojili sa, aby pomohli vrátiť ju do bývalej slávy. Je to však náročné zo všetkých hľadísk, pretože ani my nevieme, komu všetky prevádzky patria, takže je ťažké zistiť, kto tam ten ktorý reklamný panel umiesnil. Postupne to však zisťujeme,“ pokračoval Nesrovnal. Dodal, že apelujú aj na Pamiatkový úrad, ktorého sa problém tiež týka a mal by sa podieľať na jeho riešení. Obchodná ulica totiž patrí do pamiatkovej zóny.

Na odstraňovaní vizuálneho smogu sa podieľa aj... Foto: Marianna Mikešová, Pravda.sk
primátor, Nesrovnal, Obchodná ulica Na odstraňovaní vizuálneho smogu sa podieľa aj mesto, primátor Ivo Nesrovnal (vpravo) prišiel podporiť čistenie Obchodnej ulice.

Aj majitelia budov a prevádzok musia podľa primátora najprv pochopiť, že im pomôže, keď bude ulica krajšia a keď nebudú priestory prenajímať pokútnym obchodníkom, ale serióznym firmám. Na to, aby seriózne obchody prišli, však musí byť ulica čistejšia a lukratívnejšia.

Obchodníci chcú ulici vrátiť slávu

Do iniciatívy sa zatiaľ nezapojili všetky prevádzky sídliace na ulici, organizátori však už na svoju stranu získali tie najväčšie. Medzi nimi je napríklad Schöndorf Bio Cafe, Hotel Crowne Plaza, Panta Rhei, galéria Dielo Art, McDonald, Živica, či obchod Super Kecky. Zástupcovia niektorých z nich stĺpy vlastnoručne vyčistili.

„Na tejto iniciatíve Obchodnej ulice sa podieľam od začiatku. Nápad ma oslovil, pretože je tu konečne nejaký popud ulicu skrášliť a prinavrátiť jej starú slávu. Kedysi bola hlavnou obchodnou ulicou, dnes je to periférna ulica. Tam kde sa končí Korzo a začína sa Obchodná, je nejaká pomyselná hranica, za ktorou je už všetko zašlé,“ povedal Matúš Pagáč z Schöndorf Bio Cafe. Jeho rodina má v Obchodnej svoje korene, preto mu osud ulice leží na srdci.

Zapojilo sa aj vedenie galérie Dielo Art, stĺpy čistili majitelia spolu so svojím synom. „Ja som bola tak trochu iniciátorkou tejto akcie, mali sme jedno sedenie, kde sme sa rozprávali o tom, čo spraviť s Obchodnou a ja som povedala, že som ochotná ten stĺp sama vyčistiť. Na moje prekvapenie sa pridali aj ostatní. Keď idete po Obchodnej, stĺpy vnímate ako to najhoršie a najšpinavšie, pretože sú v úrovni očí. Ak sa vyčistia, hneď bude dojem lepší. Niekedy totiž treba začať od maličkostí,“ povedala majiteľka obchodu Gabriela Hrdá.

zväčšiť Čistenie stĺpov navrhla majiteľka galérie Dielo... Foto: Marianna Mikešová, Pravda.sk
Obchodná ulica Čistenie stĺpov navrhla majiteľka galérie Dielo Art.

Zadefinujú, aká má Obchodná ulica byť

Jednou z hlavných záujmov iniciátorov je otvoriť verejnú diskusiu na tému vizuálneho smogu ulice. Spolupracovať má primátor mesta, spolu s ním a s prevádzkarmi budú hľadať spôsob, ako problém vyriešiť. „Sú tu zásadné veci, ktoré ulice vyľudňujú. V auguste chceme spraviť za účasti architekta Igora Marka socio-ekonomickú štúdiu, ktorá nám povie, akí ľudia na tejto ulici bývajú, pracujú, aký má ulica potenciál, aké obchody by tu mali byť. V septembri potom na túto tému povedieme odbornú diskusiu,“ vysvetlil Čajko.

„Naším zámerom je kompletná revitalizácia ulice, aby sa sem vrátili ľudia, ktorí odišli do nákupných centier, a oživili ekonomiku a cestovný ruch. V súčasnosti hrá ulica všetkými farbami a nie je jasný jej zámer. Za posledných 20 rokov sa o ňu nikto nestaral a toto je výsledok. Je tu napríklad veľmi veľa fastfoodov, ktoré si navzájom konkurujú a reálne by ich tu toľko vôbec nemalo byť,“ dodal Michal Ondruš. Celý proces má podľa iniciátorov architektonický aj psychologický aspekt a veľkú úlohu zohráva aj postupná generačná výmena obyvateľov a obchodníkov ulice.

zväčšiť Kedysi bola Obchodná ulica obchodným centrom... Foto: Marianna Mikešová, Pravda.sk
Obchodná ulica Kedysi bola Obchodná ulica obchodným centrom mesta.

© Autorské práva vyhradené

24 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #aktivisti #reklama #vizuálny smog