Starý most rastie do dĺžky, pribudne 76 metrov ocele

Starý most bude v piatok večer deliť od kompletného premostenia dvoch brehov len 96 metrov. Od štvrtka rána prebieha najnáročnejšia časť výsuvu mosta, do večera má pribudnúť 76-metrová časť oceľovej konštrukcie. Rekonštrukcia by mala byť hotová v polovici decembra. S výraznými komplikáciami, ktoré by mohli termín posunúť, Magistrát hlavného mesta Bratislava nepočíta.

28.08.2015 14:32
starý most, bratislava Foto: ,
Aktuálny stav Starého mosta v Bratislave. Od stredy do štvrtka večera na ňom pribudne 76 metrov konštrukcie.
debata (3)

Už v piatok bude celá konštrukcia napojená na pilier č. 34, celková dĺžka mostovej konštrukcie tak dosiahne 268 metrov. Podľa primátora Bratislavy môžeme hovoriť o zásadnom posune prác. „Bratislavčanom môžeme ukázať viditeľný pokrok. Sme pri etape, ktorá je technicky najnáročnejšia, avšak divácky najatraktívnejšia. Sme totiž svedkami vysunutia veľkej časti mosta a od druhého piliera nás delí skutočne málo,“ uviedol vo štvrtok na brífingu pri Starom moste primátor Ivo Nesrovnal.

Sledujte výsuv mostu ONLINE.

Zásluhu na plnení harmonogramu pripisuje opatreniam, ktoré museli zaviesť, keď podľa jeho slov „nepripravený projekt“ prevzali od predošlého vedenia mesta. Sú to napríklad trojsmenná prevádzka, dve zhotoviská, neustála kontrola či nastavenie lepších vzťahov so zhotoviteľom. „S priebehom prác som spokojný a som kľudný, myslím si, že časový rámec bude dodržaný. Definitívna lehota na dokončenie mosta je 15. december tohto roka,“ povedal primátor.

Na otázku, či ešte nemôže niečo skomplikovať stavebné práce, primátor odpovedal, že s tým nepočítajú. „Urobím všetko pre to, aby to bol posledný termín. S tým, čo by bolo keby, nepracujeme,“ dodal Nesrovnal. Ak by mesto záväzok nestihlo splniť a realizácia stavby by sa prehupla do budúceho roka, mestu by podľa primátora hrozila finančná katastrofa.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal a riaditeľ... Foto: Marianna Mikešová, Pravda.sk
Starý most, Bratislava, Nesrovnal Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal a riaditeľ stavby Peter Tekeľ debatujú o prebiehajúcom výsúvaní veľkej časti mostovej konštrukcie.

Prerušili lodnú premávku

Vysunutie novej časti mosta je komplikované nielen tým, že sa jedná o jeho najväčšiu časť. Okrem toho vyžaduje napríklad aj zastavenie plavby na Dunaji. Tá je prerušená od štvrtka od siedmej hodiny ráno a maximálna dĺžka uzávierky bola stanovená na tri dni. „Predpokladáme však, že výsuv dokončíme dnes večer a po kontrole bude plavba pravdepodobne hneď obnovená,“ povedal riaditeľ stavby Peter Tekeľ zo spoločnosti Eurovia.

Táto etapa je zaujímavá aj preto, že prebieha pomocou unikátnej technológie, keď preklenutie oceľovej konštrukcie z piliera na pilier musí zabezpečiť ďalšia podporná konštrukcia. Tá je umiestnená na lodi. „Sily, ktoré tam pôsobia, sú mimoriadne, preto treba zabezpečiť na vratkej hladine stabilitu celého súlodia,“ zdôraznil Tekeľ.

Pre zaujímavosť, maximálna sila, ktorá bude na loď pôsobiť, je odhadovaná na 990 ton. Loď, ktorú používajú, pochádza z Holandska. Jedná sa o atypický pontón, ktorý má väčšiu tuhosť, aby zvládal veľké bodové zaťaženie.

Fakty o rekonštrukcii Starého mosta

  • S rekonštrukciou Starého mosta mesto začalo v roku 2013.
  • Spolu s vybudovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu je súčasťou prvej etapy výstavby Nosného systému mestskej hromadnej dopravy do Petržalky.
  • Starý most rekonštruuje Združenie MHD – Starý most, ktoré tvoria firmy Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ.
  • Most má mať 460 metrov.
  • Konštrukciu postupne natierajú na zeleno-sivo.
  • Slúžiť bude aj chodcom a cyklistom.
  • Celý projekt bude stáť 58,8 milióna eur bez DPH a je financovaný z eurofondov. Európska komisia už odobrila na projekt grant 63 miliónov eur z Kohézneho fondu Európskej únie. Na financovaní projektu sa bude z 85 percent podieľať Európska únia, desať percent prispeje štát a päť percent zaplatí mesto. Podmienkou je, že projekt musí byť zrealizovaný do konca roka 2015.

Hnevá len hladina Dunaja

Riaditeľ stavby potvrdil, že všetko pokračuje bez väčších problémov, odstraňujú už len posledné nezrovnalosti, ktoré vyplývajú zo zlého podložia. „Konečne sa nám podarí vybudovať dočasný pilier č. 34 a okrem náhodných prírodných katastrof nevidíme nič, čo by nás mohlo prekvapiť,“ pokračoval Tekeľ.

Práce už v súčasnosti prebiehajú na bezpečnej strane Dunaja a základ konštrukcie je kompletne vyhotovený, preto by výrazné škody nespôsobilo ani prípadné zvýšenie hladiny Dunaja. Paradoxne teraz bojujú s opačným problémom. „Nízka hladina nám komplikuje samotný výsuv, vieme sa s tým však vysporiadať,“ uistil riaditeľ.

Po dosiahnutí piliera č. 34 stráca dočasná konštrukcia na lodi zmysel, všetky sily bude prenášať pilier. „Loď sa uvoľní, deaktivuje, a zakotví na brehu. Na ďalšie dva výsuvy ju už nebudeme potrebovať,“ dodal Tekeľ. Pri poslednom výsuve, keď sa most vysunie na pilier č. 2, však bude podpora znovu potrebná, preto tu základný pontón s konštrukciou z Holandska počká až do decembra.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Starý most #Ivo Nesrovnal