Primátor Nesrovnal zaútočil na Dopravný podnik Bratislava

Krátko pred výberovým konaním na nových riaditeľov bratislavských mestských podnikov hovoril primátor Ivo Nesrovnal o hrubých pochybeniach a šafárení Dopravného podniku Bratislava. Podľa riaditeľa DPB sú účelové.

03.09.2015 14:17
električka Foto: ,
Primátor Nesrovnal skritizoval Dopravný podnik v stredu pri otváraní zmodernizovanej električkovej trate v úseku Štefanovičova - Radlinského.
debata (20)

„Projekt mal mnohé nedostatky, ktoré sme po jeho prevzatí museli riešiť. V týchto súvislostiach opravujeme aj hrubé pochybenia spôsobené Dopravným podnikom,“ kritizoval potup mestského podniku pri projekte modernizácie električkovej trate na železničnú Hlavnú stanicu primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal. Generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava (DPB) Ľubomír Belfi tieto tvrdenia odmieta.

„Projektová dokumentácia bola vypracovaná pred 7 rokmi, ale mesto nemalo zdroje na modernizáciu trate a celé to ležalo v šuplíku. Z mojej iniciatívy sme urobili projekt s čiastočnou finančnou pomocou budúceho investora,“ vysvetlil Belfi.

Vrchnú časť električkovej trate na Hlavnú stanicu tak opravil Dopravný podnik z vlastných zdrojov. Bola to iba čiastočná rekonštrukcia, keďže v pláne bola prestavba železničnej stanice a väčšia investícia do trate by bola míňaním peňazí. To bolo podmienkou, aby rezort dopravy následne odsúhlasil modernizáciu spodnej časti trate za peniaze z eurofondov. Potom mesto modernizovalo trať v úseku Štefanovičova – Radlinského. Na nedostatky projektu, ktoré spomínal primátor Nesrovnal, sa tak podľa Belfiho môže spýtať jedného z troch predchádzajúcich riaditeľov.

„Je absurdné obviňovať Dopravný podnik z toho, že nejaký projekt bol zlý. Ak v projekte aj nejaká úprava bola, realizovalo ju mesto. Bolo tiež investorom, takže je aj za celý projekt realizácie zodpovedné,“ dodal Belfi.

V DPB si audítori podávali kľučku

Primátor kritizoval mestské podniky za to, že sa správajú akoby s mestom nemali nič spoločné a pre Bratislavčanov by mali robiť viac. Práve DPB podľa Nesrovnala takéto zadanie neplní.

„V spolupráci so zastupiteľstvom sme nechali spraviť audit zmluvných vzťahov DPB. Ten odhalil obrovské plytvanie peňazí,“ povedal Nesrovnal.

Jeho výsledky ešte neboli zverejnené. Najprv sa s nimi majú oboznámiť poslanci na septembrovom mestskom zastupiteľstve. Podľa vedenia DPB je to neštadardný postup, keďže predstavenstvo ani dozorná rada záverečnú správu nevideli. „Z reakcií ľudí z audítorskej firmy ale vieme, že nebol žiaden problém,“ vysvetlil Belfi. Predchádzajúce tri audity nezistili žiadne pochybenia a Dopravný podnik primátorove slová odmieta. Nesrovnal na margo výsledkov auditu spomenul vymáhanie pohľadávok. „Za posledných desať rokov DPB zaplatil 15 miliónov eur na exekútoroch a vymáhaní pohľadávok. A vymohol iba 4,5 milióna eur,“ informoval Nesrovnal.

Zmluva na vymáhanie pohľadávok bola podpísaná vtedajším vedením DPB pred 10 rokmi. „Od začiatku som hovoril, že je zlá a Dopravný podnik by bol skrachoval, keby som s ňou nič neurobil. Proces vymáhania bol zastavený. Po pol roku tvrdých rokovaní sme dosiahli výhodnejšie podmienky a ušetrili asi 15 miliónov eur. Je to málo?,“ dodal Belfi.

Pred výberom nových šéfov mestských podnikov

Primátor však tvrdí, že Dopravný podnik a bývalé vedenie mesta zašantročili milióny eur. „Je dôležité, aby po novom výberovom konaní mohli podnik riadiť odborníci, ktorí budú dopravu v meste rozvíjať efektívnejšie a kvalitnejšie a takéto chyby sa nebudú opakovať,“ povedal Nesrovnal.

Belfi to odmieta. „Voči tomu sa musím ostro ohradiť. Tu sa mohlo šafáriť predo mnou, ale my sme dosiahli vyrovnané hospodárenie, kladný hospodársky výsledok, ktorý tu nikto nikdy nemal. Našiel som tu 17 miliónov strát. Vďaka dobrým hospodárskym výsledkom sme u bánk dosiahli úroky na úveroch na úrovni mesta, teda asi 0,9 percenta,“ uzatvára šéf Dopravného podniku. Tvrdenia primátora o pochybnosti a neodbornosti označil za účelové práve v súvislosti s výberovým konaním na post generálneho riaditeľa. Belfi sa o funkciu znova uchádza.

Primátor versus Dopravný podnik Bratislava

Primátor Nesrovnal skritizoval Dopravný podnik Bratislava v stredu pri otváraní zmodernizovanej električkovej trate v úseku Štefanovičova – Radlinského. DPB vo svojom oficiálnom stanovisku kritiku odmietol.

Nesrovnal: „DPB je 100-percentnou spoločnosťou mesta a stojí ho ročne na dotáciách viac ako 70 miliónov eur.“
DPB: „V celkovom transferi sú aj náklady na spoluúčasť na projekty z eurofondov, ktoré sú oproti minulému roku vyššie o 6,8 milióna. To znamená, že v skutočnosti dalo mesto na prevádzku o 3,5 milióna eur menej. Mesto po prvý raz v histórii nezaplatí ani istinu v plnej výške na splátku úverov. Ďalej je nutné pripomenúť aj výpadok 600-tisíc eur na projekt Bratislavskej integrovanej dopravy a 200-tisíc na Bratislavskú mestskú kartu.“

Nesrovnal: „Trať v Dúbravke bola spustená načierno.“
DPB: „Investorom bolo mesto, DPB poskytoval len technickú súčinnosť a všetko, z hľadiska revízií bolo pred spustením prevádzky v absolútnom poriadku. O spustení prevádzky električkovej dopravy v Dúbravke rozhodol bývalý hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser a nie DPB.“

Nesrovnal: „Spomeňme si na vyrúbané stromy na Trenčianskej ulici.“
DPB: „DPB s tým absolútne nič nemá spoločné, nakoľko výrub realizovalo mesto.“

Nesrovnal: „Nakúpili sa električky, ktoré nemajú po čom jazdiť.“
DPB: „Vedenie DPB zabezpečilo nevyhnutné opravy a v plnej miere sú všetky trate schopné prevádzky nových električiek.“

Nesrovnal: „Milióny eur boli zašantročené v súťaži na označovače.“
DPB: „DPB zabezpečoval len technickú časť. Verejné obstarávania robilo niekoľkokrát mesto. Technická časť bola spracovaná dobre, čo potvrdil aj audit. Mesto bolo prijímateľom prostriedkov z fondov EÚ a je v plnej miere zodpovedné za neúspešné súťaže.

Nesrovnal: „O predražených úveroch, o ktorých už verejnosť dávno vie, ani nebudem hovoriť.“
DPB: „Predražené úvery podpísalo ešte bývalé vedenie v roku 2010 s 8 percentným úrokom, ktorý znamená najväčšiu záťaž pre DPB a táto zmluva je nevypovedateľná. O tomto bolo informované aj zastupiteľstvo aj finančná komisia.

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #Dopravný podnik Bratislava #Ivo Nesrovnal #audit #výberové konania