Situácia s bralom v Strečne je vážnejšia, ako sa predpokladalo

Už sú známe prvé výsledky geostatického posudku skalného masívu v Strečne. Ten sa nebezpečne posúva a hrozí jeho pád na frekventovanú cestu, ktorá je tranzitnou trasou medzi Bratislavou a Košicami. Podľa predbežných informácií je rozsah zvetraných skál väčší, ako sa dosiaľ predpokladalo. Potvrdiť to ešte musí ďalší prieskum, ktorý je možné vykonať len tak, že sa zastaví doprava, a to je na frekventovanej ceste problém.

19.09.2015 08:00
Strečno, skala Foto: ,
Z masívu, na ktorom stojí hrad Strečno, hrozí zosuv skál na frekventovanú cestu.
debata (78)

Odborníci už v lokalite v okolí hradu Strečno, ktorý sa týči priamo nad vozovkou, urobili prvú časť prieskumu. „Použili bezpilotné lietadlá na to, aby urobili nejaký reálny pohľad. A ten hovoril o tom, že rozsah je podstatne väčší, ako sa pôvodne predpokladalo. Zatiaľ sme mali zadefinované podľa údajov geologického ústavu, že ide o odklon jedného brala. Ale vzhľadom na zvetrávanie a stav, ktorý tam je, sa ukazuje, že pravdepodobne bude treba sanovať štyri bralá,“ uviedol prednosta Okresného úradu v Žiline Vladimír Macášek.

Jednoznačne budeme presadzovať také riešenie, ktoré bude čo najmenej robiť problémy pre cestujúcich i pre vodičov.
Juraj Blanár, žilinský župan

Prvé informácie o vážnej situácii vzhľadom na nestabilné skalné bralo poskytla vláda pred 12 týždňami. Geológovia už dve desaťročia priebežne monitorujú bralo pod hradom a práve v predchádzajúcom roku zaznamenali jeho najvýraznejší posun. „Skalný previs sa odkláňa od hradného brala, pozvoľne klesá a vykazuje šmykový posun,“ uviedla pre Pravdu koncom júna námestníčka riaditeľa Štátneho geologického ústavu Dionýza Štúra Alena Klukanová.

Na skalnom masíve stojí stredoveký hrad Strečno, ktorý môže byť tiež v prípade uvoľnenia skaly ohrozený. „To ukáže samotný reálny prieskum celej lokality. Nie je to vylúčené, keďže jedno z brál je pod samotným hradom,“ povedal Macášek.

Musia sa vykonať ešte merania a fyzický prieskum už s pomocou horolezcov priamo na skalách. „Prieskumníci budú pri vykonávaní tohto prieskumu zavesení na lanách priamo na mieste brala. Keďže sa predpokladá, že dôjde aj k uvoľneniu častí zvetraných menších skál, musí sa z hľadiska bezpečnosti vylúčiť doprava,“ priblížil žilinský župan Juraj Blanár.

Opatrenia v Strečne budú náročné

Opatrenia na riešenie havarijného stavu majú navrhnúť poverené vládne rezorty životného prostredia a dopravy. Tie, ktoré pripravilo ministerstvo životného prostredia, sú zatiaľ v pripomienkovom konaní. Priblížil ich hovorca rezortu Maroš Stano: "Na základe doteraz vykonaných prác a zistených skutočností bol navrhnutý nasledovný postup riešenia havarijného stavu skalného brala: v rámci ďalšieho monitoringu skalného brala sa navrhuje osadenie nového elektronického dilatometra na najnebezpečnejšie miesto predpokladaného odtrhnutia previsu, ktorý umožňuje on-line meranie pohybov, zber dát a ich vyhodnotenie.

Na základe vyhodnotenia meraní, fotodokumentácie a štúdia všetkých dostupných archívnych dokumentácií je potrebné vypracovať predbežný návrh technického riešenia sanácie: zabezpečenie podrobného inžinierskoge­ologického prieskumu skalného brala, na základe ktorého bude vykonané podrobné statické posúdenie a vypracovaný projekt sanácie; prípravné sanačné práce – očistenie skalného brala od náletovej vegetácie, postavenie záchytnej bariéry a stavba lešenia pre realizáciu kotvenia skalných previsov; v rámci sanačných prác sa predpokladá realizovať nasledujúce práce: kotvenie skalných previsov, mikropilóty, sieťovanie skalného brala, realizácia betónových plomb skalných dutín a trhlín, iné vhodné sanačné opatrenia." Výdavky na realizáciu inžinierskoge­ologického prieskumu, prípravných a sanačných prác sa odhadujú na takmer 940-tisíc eur.

Aby sa mohol prieskum robiť, treba na viac dní zastaviť dopravu popod Strečno. Pripravovaný prieskum v skalách pod hradom chcú naplánovať na dni a časy, keď je hustota dopravy najnižšia, do úvahy pripadá sobota. „Chceme to rozložiť na viacero dní, pretože predpoklad vykonávania týchto prác je navrhovaný asi na osem dní, ktoré budú potrebovať prieskumníci priamo na samotnom brale. Jednoznačne budeme presadzovať také riešenie, ktoré bude čo najmenej robiť problémy pre cestujúcich i pre vodičov,“ dodal Blanár. Prieskum by sa mal uskutočniť v októbri. Až potom by malo byť známe definitívne riešenie problému.

Frekventovaným úsekom prejde denne vyše 30-tisíc vozidiel a jednoduchá obchádzka prakticky neexistuje. Každé odstavenie dopravy v tomto úseku je problém. Najmä ak prieskum skál ukáže, že bezpečnostné opatrenia, ktoré treba v Strečne urobiť, si vyžiadajú dlhodobejšie zastavenie dopravy v tomto úseku.

„Uzavretie Strečna bude problémom najmä pre regionálnu tranzitnú dopravu. A najmä pre tých, čo potrebujú cestovať medzi Žilinou a Martinom. V prípade, že by uzatvorenie tejto trasy malo byť na dlhšie, tak by sa muselo hľadať nejaké dočasné technické riešenie, ako sprejazdniť úsek popod Strečno,“ hovorí šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Ak sa totiž Strečno uzavrie, iná možnosť, ako obísť ho cez Terchovú alebo cez Rajec, neexistuje, sú to však obchádzky, ktoré predĺžia trasu o desiatky kilometrov po cestách druhej a tretej triedy. Vodiči jazdiaci zo západu na východ republiky môžu využiť južnú trasu po R1.

© Autorské práva vyhradené

78 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #Strečno