Ceny za parkovanie v Petržalke ešte nie sú isté

Koniec voľného parkovania. Obyvatelia najväčšieho slovenského sídliska by mali od budúceho roka platiť za miesto, kde odstavia svoje autá. Samospráva bratislavskej Petržalky navrhuje, aby to bolo v prípade jedného auta 60 eur za rok, druhé auto vyjde rodinu na 90 a tretie 120 eur.

23.09.2015 14:00
debata (10)

Do vrecka však najhlbšie načrú tí, ktorí v Petržalke nemajú trvalý pobyt. Ročne to bude až 800 eur. V bratislavskom Starom Meste stojí pritom celoročné parkovanie domáceho desať eur.

Návrh, ktorý sa týkal aj cien parkovacích kariet, mali v utorok na stole petržalskí poslanci. Starosta Vladimír Bajan ho však stiahol. Vraj ho treba prepracovať a ešte o ňom diskutovať s občanmi.

Vyradené firmy ponúkali 15 a 27 eur ročne za parkovaciu kartu, výherná firma však ponúka 48 eur za parkovaciu kartu. Čo bude jej zisk po odpočítaní nákladov. Ak mestská časť dá 60 eur za kartu, zostane jej 12 eur na budovanie ďalších miest.
Milan Vetrák, petržalský poslanec

Petržalka má viac ako 104-tisíc obyvateľov. K nim je však potrebné pripočítať ďalšie stovky, ktoré v tejto mestskej časti nemajú trvalý pobyt. Situácia s parkovaním sa stáva neúnosnou. Autá parkujú všade, na chodníkoch, obrubníkoch či na tráve. Niektorí vodiči nechávajú autá na ulici bez zaradenej rýchlosti, aby sa dali posúvať. Na nutnosti riešiť katastrofálnu situáciu sa zhodujú obyvatelia, poslanci aj starosta. V názoroch ako, sa však už rozchádzajú.

Vedenie mestskej časti vypísalo súťaž, v ktorej si vybralo firmu. Tá mala pripraviť zásady parkovania, medzi nimi aj ceny parkovacích kariet či určenie zón vhodných na parkovanie. O nich v utorok mali rokovať poslanci. Nestalo sa tak. Bajan sa v poslednej chvíli rozhodol, že tento materiál treba ešte dopracovať.

Hoci bod v programe nakoniec nebol, aj tak sa o parkovaní diskutovalo. Na zastupiteľstvo totiž prišla aj verejnosť. Väčšinu z nich zaujímalo, či namiesto externej firmy nemohla parkovanie zabezpečiť miestna spoločnosť. Dotkli sa však aj nevyriešeného nedostatku parkovacích miest.

„Pán starosta už podpísal zmluvu, ale stále nie je jasné, ako má vyriešiť nedostatok parkovacích miest. Budeme mať to isté čo teraz, len si za to budeme platiť,“ povedal na zastupiteľstve jeden z diskutujúcich.

Prednosta miestneho úradu Miroslav Štefánik na to reagoval, že ak má niekto pochybnosti ohľadom zmluvy, môže sa podľa jeho slov obrátiť na kompetentné orgány. „Trváme na tom, že zmluva je platná. Keby sme o tom neboli presvedčení, nedali by sme zmluvu do všeobecne záväzného nariadenia,“ dodal Štefánik.

Diskusia a informačná kampaň pre občanov mala podľa neho prísť až po schválení systému. Pripustil však, že sa Petržalčania nemali o tom dozvedať iba z médií či blogov.

„Aj ja som zdesený z toho, čo všetko som čítal. Aj tieto otázky nám dávajú za pravdu, že stretnutie s občanmi je nevyhnutné,“ konštatoval starosta.

Pochybnosti o výbere firmy aj o niektorých bodoch nového parkovacieho systému má aj poslanec petržalského miestneho zastupiteľstva Milan Vetrák. Starosta by sa podľa neho mal vrátiť späť k rozhodnutiu, či zveriť parkovací systém externej, alebo miestnej spoločnosti.

Vyradené ponuky v tendri boli podľa Vetráka lacnejšie. „Vyradené firmy ponúkali 15 a 27 eur ročne za parkovaciu kartu, výherná firma však ponúka 48 eur za parkovaciu kartu. Čo bude jej zisk po odpočítaní nákladov. Ak mestská časť dá 60 eur za kartu, zostane jej 12 eur na budovanie ďalších miest,“ doplnil.

Vetrák sa domnieva, že ak nabudúce nebudú starostove návrhy schválené miestnymi poslancami, mal by zvážiť svoje zotrvanie vo funkcii. „Ja som to nepočul a ku každej hlúposti sa vyjadrovať nebudem,“ reagoval na Vetrákovo vyjadrenie o odstúpení Bajan.

Novú parkovaciu politiku sa chystá Petržalka spustiť na začiatku budúceho roka. Jej cieľom je uprednostniť Petržalčanov. Ako rezidenti by mali mať k dispozícii 80 – 95 % parkovacích miest. Zvyšných 5 až 20 % miest by malo patriť návštevníkom, čiže abonentom.

Na zavedenie parkovacieho systému sa pripravuje aj bratislavská mestská časť Nové Mesto. Tá si na to vytvorila vlastnú spoločnosť. „Zdalo sa nám to ako najvýhodnejšie riešenie. Každý zo systémov má svoje pozitíva aj negatíva, my sme sa rozhodli pre tento,“ vysvetlil hovorca mestskej časti Marek Tettinger. Koľko budú stáť parkovacie karty a ako presne bude systém fungovať, zatiaľ povedať nevedel .

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Petržalka #parkovanie