Hendikepovaní Bratislavčania budú mať 90-percentnú zľavu v MHD

Hendikepovaní budú môcť po zavedení tretej etapy integrovanej dopravy jazdiť v bratislavskej mestskej hromadnej doprave (MHD) s 90-percentnou zľavou. Táto výhoda však bude platiť iba na predplatné cestovné lístky (električenky) a len pre držiteľov preukazu ťažko zdravotne postihnutého (ŤZP a ŤZP-S) s trvalým pobytom v Bratislave.

24.09.2015 12:49 , aktualizované: 17:23
debata (15)

Na jednorazové cestovné lístky bude platiť 50 percentá zľava, tak ako je schválené v celej sieti integrovanej dopravy v Bratislavskom kraji. Zhodli sa na tom dnes bratislavskí mestskí poslanci.

Na zľavu treba bezkontaktnú čipovú kartu

Hendikepovaní po zavedení tretej etapy Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) predsa len nebudú cestovať v bratislavskej MHD úplne zadarmo, ako to je doteraz, no z ceny lístka zaplatia len desať percent. Od novembra totiž začne platiť jednotná tarifa pre všetkých dopravcov zapojených do IDS BK, podľa ktorej majú hendikepovaní nárok na polovičnú zľavu z cestovného.

Hlavné mesto však svojim hendikepovaným občanom poskytne na cestovanie v MHD na území Bratislavy z tejto zľavy ešte dodatočnú 80 percentnú úľavu, v súčte ide o 90 percentnú zľavu z cestovného. Hendikepovaní Bratislavčan tak napríklad za ročnú električenku zaplatí 26,42 eura. V prípade ponechania len polovičnej zľavy by ho vyšla na 132 eur. Na to, aby extra zľavu na predplatných lístkoch mohli hendikepovaní Bratislavčania využívať, musia si vybaviť bezkontaktnú čipovú kartu. O jej vystavenie môžu požiadať na predajnom mieste ktoréhokoľvek zapojeného dopravcu, nárok na extra zľavu preukážu pri jej vybavovaní.

Iba pre držiteľov preukazov ŤZP/ŤZP-S

Náklady súvisiace so zavedením a poskytnutím extra zľavy bude znášať hlavné mesto Bratislava, ktoré bude jednotlivým predajcom rozdiel refundovať. Radnicu to bude ročne stáť približne 1,8 milióna eur. Prispieť musia aj samotní hendikepovaní, ktorí si zaplatia 10 percent z bežnej ceny električenky. „Vzhľadom na to, že extra zľava nebude poskytovaná na konkrétny počet realizovaných ciest, ale prostredníctvom predplatného cestovného lístka s rôznou časovou platnosťou, návrh počíta s miernou participáciou na financovaní nákladov na dopravu aj držiteľmi preukazov ŤZP/ŤZP-S,“ vysvetľuje bratislavská radnica. Podľa mesta totiž majú niektorí ľudia takú vysokú mieru postihnutia, že služby verejnej dopravy využívať nemôžu.

„Ak sa však ponúkne vybavenie bezplatného cestovného dokladu, existuje možnosť, že si takýto PCL obstarajú aj osoby, ktoré ho v konečnom dôsledku nevyužijú. Finančnou participáciou občana teda sledujeme cieľ, aby si PCL s extra zľavou zaobstaral ten držiteľ preukazu ŤZP/ŤZP-S, ktorý využíva služby verejnej dopravy,“ objasňuje vedenie Bratislavy s tým, že takto zabránia neekonomickému vynakladaniu verejných zdrojov a neoprávnenému preplateniu prepravy dopravcom, ktorí prepravu v skutočnosti nerealizovali.

Zrušenie bezplatného cestovania skomplikuje hendikepovaným ži­vot

Podľa Asociácie na ochranu práv pacientov SR (AOPP) zrušenie úplne bezplatného cestovania skomplikuje zdravotne postihnutým život. „Na jednej strane vítame 90-percentnú zľavu, ktorú schválilo mestské zastupiteľstvo. Oproti pôvodnému návrhu, ktorý počítal len s 50 percentami, je to určite krok správnym smerom. Na druhej strane to stále znamená 26,40 eur navyše, ktoré budú musieť zaplatiť občania s ťažkým zdravotným postihnutím na cestovanie,“ uvádza sa v stanovisku organizácie.

Suma, ktorú budú zdravotne postihnutí musieť vynaložiť na cestovanie, predstavuje podľa AOPP pre nich neprimeranú finančnú záťaž. „Pre ľudí, ktorí často žijú z necelých 200 eur, ide o obrovskú čiastku, ktorá im reálne obmedzí ich každodenný život,“ uvádza sa v stanovisku. V čase, keď štát umožnil študentom a dôchodcom cestovanie po celom Slovensku vlakmi zadarmo, je podľa AOPP nepochopiteľné, že ľudia s ťažkým zdravotným postihnutím budú musieť za cestovanie v hlavnom meste platiť. Mestská hromadná doprava je podľa AOPP pre ľudí so zdravotným postihnutím veľmi dôležitá napríklad pre nutné návštevy lekárov. Je preto podľa nich potrebné uvažovať o spôsobe, ako zdravotne postihnutým vrátiť bezplatnú dopravu.

Výhoda aj pre darcov krvi

O zľavy neprídu ani darcovia krvi. Na 90-percentnú úľavu z cestovného v bratislavskej MHD však budú mať nárok iba darcovia, ktorí sú držitelia diamantovej Jánskeho plakety. Na to, aby takéto ocenenie získali potrebuje darkyňa – žena 60 odberov krvi a darca – muž 80 odberov. Mesto vypočítalo, že darcov s diamantovou plaketou je v Bratislave 205. Poskytnutie tejto zľavy bude radnicu stáť pri darcoch krvi 48-tisíc eur ročne, čo je podľa primátora Iva Nesrovnala pre mesto ‚stráviteľné‘. S extra zľavou sa budú môcť v bratislavskej MHD voziť aj účastníci protifašistického a protikomunistického odboja.

Vlna kritiky proti zrušeniu zliav sa dvihla v lete po tom, čo bratislavskí mestskí poslanci v júni schválili zavedenie tretej etapy IDS BK. Následne tak urobili aj poslanci zastupiteľstva Bratislavského samosprávneho kraja. Na zrušenie zliav upozornil exprimátor Bratislavy Milan Ftáčnik na svojom blogu. Súčasnému primátorovi Ivovi Nesrovnalovi vyčítal, že sa „nepostavil proti tichému zrušeniu zliav pre zdravotne postihnutých, pre odbojárov, pre darcov krvi, …“ a tiež, že na to neupozornil poslancov. Pritom bezplatné cestovanie v MHD pre vybrané skupiny obyvateľov schválilo ešte bývalé mestské zastupiteľstvo pod vedením vtedajšieho primátora Milana Ftáčnika, tarifnú výnimku vtedy udelili do zavedenia tretej etapy integrovanej dopravy. Kritikou na hlavu súčasného primátora Nesrovnala vtedy nešetrili ani niektorí mestskí poslanci, ktorí tvrdili, že ich na rušenie zliav nik neupozornil a mysleli si, že ide len o technický materiál. Sami však neskôr priznali, že si materiál pred júnovým rokovaním nepreštudovali.

15 debata chyba
Viac na túto tému: #MHD #zľava #hendikepovaní