Nové parkovanie sa petržalským poslancom stále nepozdáva

Aj napriek tomu, že bratislavská mestská časť Petržalka sa s parkovacou firmou EEI dohodli na nových zmluvných podmienkach, miestnym poslancom sa návrh samosprávy o zavedení nového parkovacieho systému v Petržalke stále nepozdáva. "Spoločnosť EEI dostane z parkovacích kariet menej peňazí, výrazne sme posunuli riešenie krátkodobých návštev mimopetržalských vodičov a záväzne sa obe strany dohodli, že celá investícia súkromného investora do vybudovania parkovacieho systému ostane aj po ukončení zmluvy majetkom mestskej časti,“ povedal prvý zástupca starostu Petržalky Ján Bučan.

22.10.2015 17:45
debata (21)

V utorok počas prezentácie nového parkovacieho systému v mestskej časti bolo z davu počuť výkriky „Bajan odstúp“ alebo „Šmejd jeden“ a „klamár, zlodeji, podvodníci, netáraj“. Niekoľkokrát ľudia starostu Bajana aj vypískali. Michaela Platznerová z tlačového oddelenia petržalského miestneho úradu aj napriek tomu tvrdí, že občania si diskusiu pochvaľovali a hodnotia ju pozitívne.

Ako uviedla petržalská miestna poslankyňa Elena Pätoprstá, verejná diskusia s kvalitným prieskumom verejnej mienky mali byť pred súťažou. „Bol to príklad toho, ako sa participácia s verejnosťou nemá robiť. Chýba mi záujem profesionálne viesť kvalitnú participáciu, profesionálny a efektívny prieskum verejnej mienky o potrebách ľudí a nie pre marketingový efekt. Súťaži mal prieskum predchádzať rovnako ako profesionálny prieskum trhu na parkovaciu politiku,“ tvrdí Pätoprstá.

Podľa petržalského poslanca Juraja Kríža utorková verejná diskusia prechádzala do osobnej roviny. „Na druhej strane ide o pochopiteľný úkaz, keďže ide o najväčší zásah do organizmu Petržalky od jej výstavby. Ukázalo sa však, že odporcov novej parkovacej politiky nie je zďaleka toľko, ako by si niektorí želali,“ uviedol Kríž.

„Treba si totiž uvedomiť, že voči rezidenčnému parkovaniu neexistuje alternatíva. Vniesť jasné pravidlá a poriadok do parkovania musíme ihneď. To, že dnešná situácia je neudržateľná, je zjavné, stačí sa pozrieť z okna,“ zhrnul. Podľa neho samospráva na začiatku podcenila komunikáciu s poslaneckým zborom, ktorý má v samospráve kontrolnú funkciu.

„Treba pripomenúť, že pri tak veľkej súťaži sa vždy objavia hlasy, ktoré celý proces spochybňujú,“ ukončil Juraj Kríž. Petržalský poslanec Milan Vetrák sa vyjadril, že verejná diskusia starostu Petržalky Vladimíra Bajana s obyvateľmi Petržalky ukázala, že nielen potrebná väčšina poslancov nie je stotožnená s jeho návrhom parkovania v Petržalke, ale ani samotní Petržalčania.

„Starosta Bajan nedokázal za viac ako štyri mesiace prísť s konkrétnym návrhom na zastupiteľstvo, ktorý by sa nebál pred poslancami obhájiť a hoci už verejnosti prezentoval úpravy svojho pôvodného riešenia parkovania, poslanci ich doteraz nemali možnosť na komisiách zastupiteľstva posúdiť a preto nie je zrejmé, čo by vlastne mali v utorok na zastupiteľstve schvaľovať. Mám záujem schváliť parkovací systém v prospech Petržalčanov, ale odmietam sa podieľať na porušovaní alebo obchádzaní zákona, či už sa to týka verejnej súťaže alebo nepredloženia koncesnej zmluvy na schválenie poslancom napriek tomu, že to výslovne požaduje zákon,“ ukončil Vetrák, ktorému sa pred septembrovým zasadnutím petržalského zastupiteľstvom nepáčilo, že petržalský starosta nepredložil petržalskému zastupiteľstvu koncesnú zmluvu.

Parkovaciu súťaž v Petržalke v septembri kritizoval aj miestny poslanec Peter Cmorej. „Súťaž mohla byť transparentnejšia, podľa mňa bol porušený Zákon o verejnom obstarávaní aj Zákon o majetku obcí. Všetkým nám ide o to, aby sme prijali parkovaciu politiku, aby katastrofálny stav s parkovaním v Petržalke nepretrvával,“ doplnil poslanec s tým, že súťaž by mali vypísať ešte raz, aby do konca tohto roka v mestskej časti spustili parkovaciu politiku, ktorá bude výhodná pre občanov a nie pre vybranú firmu.

Ako uvádza Cmorej vo svojom informačnom materiáli, súťaž bola ušitá na mieru jednému uchádzačovi a nikto iný na Slovensku nevedel samostatne splniť požadované podmienky. Podľa neho existuje aj podozrenie, že víťazná firma vedela podmienky súťaže dopredu. „Koncesnú zmluvu považujem naďalej za neplatnú kým sa toto nevyrieši, nemám so starostom o čom diskutovať. Ja budem za týchto okolností hlasovať proti. Chceme od starostu novú súťaž a na tom sa nič nemení,“ uviedol Peter Cmorej po utorkovej verejnej diskusii.

Miestny poslanec za Petržalku Vladimír Dolinay to vidí tak, že na utorkovom miestnom zastupiteľstve poslanci nové pravidlá parkovania odmietnu. „Vnímame regulované parkovanie ako možnosť vyriešenia problémov s parkovaním v Petržalke, musíme však dodať, že sa tak musí stať v transparentnom výbere externého dodávateľa služby, alebo vo vlastnej réžii mestskou časťou,“ uviedol Dolinay.

Ako pripomína, nejasnosti sprevádzajúce netransparentnú a zahmlenú súťaž sa nevyjasnili. „Starostovi Bajanovi so zástupcami starostu Bučanovi a Radosovi sa síce podarilo znížiť finančnú odplatu pre prevádzkovateľa EEI, no napriek tomu je to veľký nepomer oproti tomu, aký veľký zisk zostane mestskej časti. Pri poznaní cien odplaty konkurenčných ponúk, ktoré boli za zvláštnych okolností vylúčené, je táto suma stále veľmi vysoká,“ pokračuje.

„Napriek tomu, ak by sa aj do utorkového zastupiteľstva podarilo vyrokovať ešte nižšiu odplatu, nič to nezmení na mojom postoji, že takto netransparentne vysúťažená firma nesmie prevádzkovať parkovanie v Petržalke a musí sa uskutočniť nový tender, alebo si musíme vyhodnotiť či to nedokáže mestská časť vo vlastnej réžii za nižšie náklady a efektívnejšie,“ ukončil Dolinay.

Petržalskí miestni poslanci budú o všeobecne záväznom nariadení, ktoré by zaviedlo novú parkovaciu politiku v mestskej časti, rokovať 27. októbra na zasadnutí petržalského zastupiteľstva. Ako na utorkovej verejnej diskusii k parkovacej politike v Petržalke povedal petržalský prednosta Miroslav Štefánik, z každej parkovacej karty dostane investor 40 eur s DPH. Pôvodne mal investor dostať 48 eur s DPH.

Investor, košická firma EEI, sa zaviazal, že v Petržalke vybuduje a bude prevádzkovať kompletný parkovací systém. Za parkovacie karty by mali po zavedení parkovacej politiky rezidenti platiť 60 eur za jedno auto, za druhé 90 eur a za tretie auto v domácnosti 120 eur. Abonenti bez trvalého pobytu v Petržalke za ročnú parkovaciu kartu zaplatia 800 eur.

21 debata chyba
Viac na túto tému: #Petržalka #parkovanie