Električka prišla do Petržalky po 55 rokoch

Po zrekonštruovanom Starom moste v Bratislave v utorok dopoludnia po prvý raz prešla električka do Petržalky. Išlo o technicko-bezpečnostnú skúšku, ktorá je súčasťou kolaudačného konania. Hlavné mesto spolu s Dopravným podnikom Bratislava takto vyskúšali, či je trať spôsobilá na prevádzku električiek.

16.02.2016 13:08 , aktualizované: 14:31
električka, petrzalka Foto:
Prvá skúšobná jazda električky do Petržalky cez zrekonštruovaný Starý most.
debata (59)

Fungovanie električkovej trate zo Šafárikovho námestia cez Starý most do Petržalky otestovali dve električky. Oba brehy Dunaja po vyše 50 rokoch spojila obojsmerná električka Škoda 30T ForCity Plus. Zatiaľ išlo len o skúšku, obyvatelia Bratislavy si ešte na jazdu električkou cez vynovený most budú musieť nejaký čas počkať. Starý most i električkovú trať zo Šafárikovho námestia na Bosákovú ulicu totiž musia najprv skolaudovať. Kolaudačné konania sa začali koncom januára tohto roka, Starý most i električkovú trať sprejazdnia až po ich ukončení.

„Kolaudačné konanie stále pokračuje, je rozdelené na viacero častí tak, aby sme pre peších mohli most otvoriť čo najskôr. Nechcem však sľubovať termíny, nakoľko kolauduje viacero úradov a nie je to v našich rukách,“ uviedol primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.

Radnica upozorňuje, že až do ukončenia kolaudácie je Starý most stále stavbou, ľudí tam preto ešte nepustia. Brehy Dunaja by mala v budúcnosti spájať električka č. 1, ktorá bude do Petržalky jazdiť z Hlavnej stanice Bratislava, aj linka č. 3 do Rače.

Starý most rekonštruovalo Združenie MHD – Starý most, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní. Je zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ. Prestavba Starého mosta v Bratislave sa začala 2. decembra 2013, keď začali rozoberať pôvodnú konštrukciu mosta. V januári 2014 postupne uzavreli Štúrovu ulicu, najprv pre električky a následne aj pre autá a začali demontovať koľajovú trať. Práce v júni 2014 zastavilo hľadanie možnej nevybuchnutej munície v Dunaji, práce opäť obnovili v septembri toho istého roku. Do konca roka 2014 postupne zbúrali piliere tri a štyri a začali rekonštruovať pilier číslo päť.

Vo februári 2015 začali vysúvať oceľovú konštrukciu mosta, ktorá spojila brehy Dunaja 22. októbra 2015. Nová konštrukcia Starého mosta bola kompletne dokončená 1. decembra 2015. Starý most i prvú časť električkovej trate do Petržalky prevzalo hlavné mesto do svojho vlastníctva 16. decembra.

Starý most meria 465 metrov a váži približne 10-tisíc ton. Jeho súčasťou je okrem električkovej trate aj chodník pre peších a cyklistov i štyri vyhliadkové balkóny s lavičkami. Pri výstavbe Starého mosta zbúrali pôvodné piliere číslo tri a štyri, ktoré nahradil jeden pilier s číslom 34. V Dunaji sa tak rozšírila plavebná dráha na 140 metrov, čo umožní popod most preplávať aj lodiam európskych parametrov.

Projekt za 58,8 milióna eur bez DPH prepláca z 85 percent Európska únia, 10 percent prispieva štát a päť percent hradí hlavné mesto.

59 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Petržalka #Starý most #električka