Do Bratislavy sa vrátila Viedenská električka. Dostane späť starú tvár

Bratislavské Vajanského nábrežie sa v piatok na okamih ocitlo v čase, keď tam stávala Viedenská električka, ktorá ľudí pravidelne vozila do rakúskej metropoly a naspäť. Jeden z historických vagónov sa teraz vrátil do Bratislavy, aby ho nadšenci hromadnej dopravy s podporou mestskej časti Staré Mesto priviedli opäť k životu. Zrekonštruovaný električkový vozeň, ktorý premával na trase Bratislava-Viedeň približne v rokoch 1914 až 1935, chcú neskôr spojazdniť a vystaviť.

18.03.2016 16:00
viedenská električka, bratislava Foto: ,
Storočná Viedenská električka v blízkosti pôvodnej zastávky na Vajanského nábreží.
debata (6)

Na jazdu Viedenskou električkou si už dnes nemá kto spomenúť, železničný nadšenec Ladislav Sojka si na ňu pamätá len z rozprávania príbuzných. „Ešte som ani nebol na svete, keď sa priame koľajové spojenie s Viedňou zrušilo a bratislavské koľajnice prerobili na tisícmilimetrové. Touto električkou sa však vozili starí rodičia mojej manželky, ktorí išli občas v nedeľu do Viedne na kávu,“ rozpráva bratislavský dôchodca. Za ten čas podľa neho stihli Rakúšania originálny vagón prerobiť. „Vidíte, že je upravený na železničnú prevádzku, má bežné nárazníky a skrutkovku, aj brzdný systém zmenili na železničný,“ dodal Sojka.

Historický vozeň Viedenskej električky v...
Bratislavčania si mohli vyskúšať, ako sa do...
+9Historický vozeň Viedenskej električky.

Dopravní nadšenci sa preto tešia, že sa im podarilo priviezť kúsok bratislavsko-viedenskej histórie späť na Slovensko. „Pred piatimi rokmi sme začali samotným rušňom Viedenskej električky a dnes máme aj originálny vagón, ktorý chceme zrekonštruovať. Momentálne ho chceme len ukázať, aby ľudia videli, že ho naozaj máme, a v júni by sme ho na akcii Rendez radi predstavili aj oficiálne,“ uviedol Michal Milata z Klubu priateľov hromadnej a regionálnej dopravy.

Získať unikátny vagón však nebolo jednoduché, predchádzala tomu päťročná komunikácia s jeho rakúskym majiteľom. „Rokovania s vlastníkom boli náročné, požadoval za vagón veľmi veľa peňazí. Po piatich rokoch sme sa dostali do situácie, že hrozilo, že by ho kúpil niekto iný,“ popísal situáciu starosta mestskej časti Staré Mesto Radoslav Števčík. Rozhodol sa preto prispieť klubu polovicou z celej sumy 12-tisíc eur, ktorú majiteľ požadoval. Podľa Radoslava Števčíka má tento unikát šancu stať sa slovenskou národnou kultúrnou pamiatkou, pretože rovnaký vagón umiestnený v meste Mariazell je národnou pamiatkou Rakúska.

zväčšiť Viedenská električka okolo roku 1930. Foto: Miroslav Kožuch
viedenska elektricka Viedenská električka okolo roku 1930.

Renovácia bude náročná

Historický vagón prejde kompletnou rekonštrukciou, ktorá mu má prinavrátiť podobu z roku 1913, keď ho v pražskej továrni Ringhoffer vyrobili. Náročné opravy môžu trvať jeden až dva roky a náklady dosiahnu približne 30-tisíc eur. „V prvom rade musíme zistiť, v akom je vagón stave a aké sú poškodenia. Potrebná bude kompletná oprava drevených častí či karosérie a treba zabezpečiť, aby električka spĺňala všetky bezpečnostné požiadavky,“ vysvetlil Milata. Napriek tomu, že je električka stále jazdyschopná, do bežnej prevádzky nepatrí. Po rekonštrukcii by však podľa neho mohla premávať po Bratislave v rámci výnimočných nostalgických jázd.

Storočný vagón je špeciálny tým, že v ňom bola druhá aj trietia trieda a časť vagóna bola vyčlenená pre poštu. „Pošta sa v tých časoch vozila priamo do Viedne. Je to jeden z dvoch takýchto vagónov na celom svete, preto je jeho hodnota pre nás nevyčísliteľná,“ povedal Milata. V tomto vozni podľa neho cestovali bežní obyvatelia Bratislavy. Záujem bol obrovský, no cestovné nebolo vždy najlacnejšie. „Mali sme jedného známeho, ktorému sa električka veľmi páčila, ale nemohol si lístok dovoliť. Na to, aby sa mohol odviezť, musel šetriť asi týždeň,“ pokračoval Milata. Jazdu električkou ľudia uprednostňovali najmä pre veľký komfort a radosť z jazdy, na rozdiel od parného vlaku tu nehrozil dym či zápach. Okrem ľudí električka prevážala tiež rôzny tovar, napríklad potraviny.

Interiér vozňa obsahuje množstvo pôvodných prvkov, napríklad staré drevené lavice, obloženie stien, pôvodné okná či popolníky. Mnohé však treba úplne vymeniť, sfunkčniť či ošetriť. Veci, ktoré do obdobia historicky nepatria, ako napríklad reproduktory, sa odstránia úplne. „Rekonštruovať to bude reštaurátor a všetko, čo sa nanovo vyrobí, bude pôvodná remeselná práca. Keď tu bol nejaký stolík, tak sa vyrobí z nového dreva, ale podľa pôvodných postupov. Bude to veľa mravenčej práce,“ dodal Milata.

zväčšiť Záujemcovia si mohli vyskúšať, ako sa sedelo na... Foto: Marianna Mikešová, Pravda.sk
viedenská električka, bratislava, Záujemcovia si mohli vyskúšať, ako sa sedelo na pôvodných drevených lavičkách.

Električka môže byť lákadlom pre turizmus

Zatiaľ nie je celkom jasné, kde bude zrenovovaný vozeň vystavený alebo ako bude slúžiť, Staré Mesto už však uvažuje nad rôznymi alternatívami. „Bola by škoda, keby bol schovaný v depe, určite by bolo dobré, keby sa po vzore iných miest ocitol na pôvodnom mieste, niekde na nábreží. Mohol by byť tiež vhodným miestom pre turistickú informačnú kanceláriu mesta. Myslím si, že by bolo tiež technicky realizovateľné položiť sem niekde koľajnicu, na ktorej by stál,“ uviedol Radoslav Števčík.

Vagón, ktorý teraz presunú do depa v Rendezi, chcú v júni spolu s lokomotívou predstaviť verejnosti na každoročnom Celoslovenskom zraze historických železničných vozidiel. V priebehu leta by ho potom mali previezť do Topoľčian, kde by sa mal začať renovovať.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Viedeň #električka #Viedenská električka